Doelen en resultaten

Zuidasdok heeft als doel een betere bereikbaarheid van Amsterdam én van het noordelijk deel van de Randstad. Zowel over de weg als met het openbaar vervoer. Het is een van de grootste infrastructurele projecten van dit moment.

Een belangrijk onderdeel is een betere en veiligere doorstroming op de A10 Zuid. Dit doen we door het doorgaand en bestemmingsverkeer van elkaar te scheiden en een tunnel aan te leggen in het hart van Zuidas.

Ruimte en betere doorstroming

In het centrum van Zuidas verdwijnt de A10 in een tunnel. Daarnaast komen er meer en hogere geluidschermen en leggen we stiller asfalt op dit deel van de A10. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid in Amsterdam vanwege vermindering van geluidsoverlast.

De ondertunneling maakt ruimte voor station Amsterdam Zuid en levert meer dan 100.000 m2 openbare ruimte op voor Amsterdam.

Bovendien maken we de A10 Zuid veiliger en verbeteren we de doorstroming. Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel, verbreden we de A10, over een afstand van 6 km, van 4 naar 6 rijstroken per rijrichting. Na realisatie is er sprake van een zogenaamde parallelstructuur met 4 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2 rijstroken voor bestemmingsverkeer.

Bij beide verkeersknooppunten passen we viaducten en bruggen aan om die scheiding en verbreding mogelijk te maken.

Knooppunt OV

Dankzij de snelwegtunnels kan station Amsterdam Zuid zich verder ontwikkelen. Het station krijgt een extra passage en de huidige passage wordt verbreed en verhoogd. Ook worden de perrons breder.

Door een toekomstige uitbreiding met een 3e treinperron checken treinreizigers in de toekomst hier in voor de trein naar Brussel, Parijs, Londen, Berlijn en mogelijk Düsseldorf en Keulen. Aan de zuidkant van het station komt een tramstation en aan de noordkant een busstation.

Dat al het openbaar vervoer straks op korte afstand van elkaar ligt, betekent dat reizigers snel en gemakkelijk over kunnen stappen.