Reconstructie Knooppunt De Nieuwe Meer
De vernieuwing van de A10 Zuid start in 2024 met de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Het knooppunt De Nieuwe Meer vormt aan de westkant van de A10 Zuid de verbinding met de A4 en A10 West.
Planning
Het projectgebied van de reconstructie loopt vanaf de A10 West ten zuiden van de S107 en vanaf de A4 aansluitend op de A10 Zuid tot en met de noordelijke en zuidelijke op- en afrit S108 op de A10 Zuid. Dit project is in december 2022 gegund aan TriAX, een combinatie van Dura Vermeer, Heijmans en BESIX.
De doorlooptijd van het project is volgens de planning ongeveer 7 jaar. De volgende werkzaamheden staan op de planning:
- aanleg extra rijstroken en scheiding tussen doorgaand en bestemmingsverkeer
- aanpassen S108 binnenring A10 (richting A4/Schiphol en de A10 West)
- extra Schinkelbruggen
- aanpassen 14 viaducten
- aanleg nieuwe fly-over van de A10 Zuid naar de A4
- gebruiken stiller asfalt
- aanleg (extra) geluidschermen
Aanpak 14 viaducten
Het aantal rijstroken op de A10 Zuid wordt uitgebreid van 4 naar 6 rijstroken per rijrichting. Het doorgaand verkeer krijgt 4 rijstroken en het bestemmingsverkeer 2. Deze scheiding van de 2 verkeersstromen zorgt voor een veilige en vlotte doorstroming op de A10 en zal al plaatsvinden vanaf knooppunt De Nieuwe Meer.
Voor deze uitbreiding van het aantal rijstroken en de aanleg van de parallelstructuur worden 14 viaducten (om)gebouwd. Het betreft zowel viaducten op de A10 West, de A4 als de A10 Zuid. Door stiller asfalt te gebruiken en extra geluidschermen aan te leggen gaan we geluidoverlast tegen.
Ook komt er een geheel nieuwe verbinding van de A10 Zuid naar de A4 in de vorm van een fly-over.
Extra Schinkelbruggen
De Schinkelbrug bestaat nu nog uit 5 beweegbare bruggen. De meest zuidelijke brug in de buitenring van de A10 wordt gesloopt en vervangen door 2 nieuwe bruggen. We bouwen ook 2 totaal nieuwe bruggen voor de aanleg van de parallelstructuur.
Het betreft een brug aan de noordkant (binnenring A10) en een aan de zuidkant van de huidige Schinkelbrug. Aan de nieuwe zuidelijke brug komt een nieuw fietspad over de Nieuwe Meer. Om ruimte te maken voor de uitbreiding worden de huidige bedientorens afgebroken.
Na afronding van alle werkzaamheden bestaat de Schinkelbrug straks uit 8 afzonderlijke en beweegbare bruggen.
Verplaatsing oprit S108 (binnenring)
Om ruimte te kunnen maken voor de aansluiting op de tunnel in de A10 Zuid wordt de oprit S108 binnenring A10, richting A4/Schiphol en de A10 West verplaatst. Om het verkeer in Amsterdam sneller naar de oprit S108 te leiden, zal de Amstelveenseweg opnieuw ingericht worden met een zogenaamde Double Diamond kruising.
Hierbij wordt het verkeer kortstondig naar de andere weghelft geleid, waardoor het sneller kan doorstromen. In Nederland is dat redelijk nieuw en reeds aangelegd bij de A44/N206 en bij de A9 ter hoogte van het stadshart in Amstelveen.
Hinder
De werkzaamheden aan het knooppunt De Nieuwe Meer vinden plaats in een druk stedelijk gebied met zeer beperkte ruimte, die ook beschikbaar moet blijven voor het verkeer op de A10 en de A4 en andere gebruikers in de omgeving. Dat is passen en meten.
De komende jaren zijn er veel weekend- en/of zomerafsluitingen zowel op de A10 Zuid als op het wegennet van de gemeente Amsterdam. Houdt de komende jaren rekening met veel hinder op dit deel van de A10 en op de wegen eromheen.
Voorbereidende werkzaamheden
Heel 2024 staat in het teken van ruim baan maken voor de verbreding van de A10 Zuid. We starten met de aanleg van bouwwegen en werkterreinen en maken ruimte door op diverse locaties kabels en leidingen te verleggen en struiken en bomen te verwijderen bij de taluds langs de A10 Zuid.
Verder maken we van de spitsstrook een permanente rijstrook en worden er op verschillende plekken grondkeringen aangebracht. Een grondkering wordt gebruikt als oplossing om hoogteverschillen tussen de nieuwe A10 en het maaiveld te overbruggen als er geen ruimte is voor een talud.