Aanbrengen van brandwerende platen De Tweede Coentunnel Voice-over: 'Rijkswaterstaat brengt in de Tweede Coentunnel brandwerende platen aan. Waarom doen we dat? En hoe pakken we het werk aan? De tunnels van Rijkswaterstaat zijn veilig om te gebruiken. Dit komt door de strenge eisen die in ons land gelden voor brandveiligheid. Tunnels hebben verschillende veiligheidssystemen om snel in te grijpen bij een brand. Denk aan vluchtwegen, omroepinstallaties en ventilatie. Er is afgesproken dat een tunnel onder water 2 uur lang een brand met een temperatuur van 1.200 graden aan moet kunnen. Zo'n extreme brand is nog nooit voorgekomen in een Nederlandse tunnel, maar we willen voorbereid zijn op het slechtst denkbare scenario. Met de extra hittewerende platen voldoet de Tweede Coentunnel aan deze strenge eisen. Dat is belangrijk voor de veiligheid in de tunnel en zorgt er ook voor dat de tunnel na een brand weer snel kan worden gebruikt.' Joost Duivis, omgevingsmanager Rijkswaterstaat: 'We gaan hier hittewerende bekleding aanbrengen. Dat doen we in de vorm van platen: hittewerende beplating. Voordat we dat kunnen doen, zullen we eerst alle tunneltechnische installaties moeten verwijderen. Ventilatoren en cameraÕs. Alles moet van het plafond. Daarna gaan we de beplating aanbrengen over een traject van zoÕn 600 meter. Op het moment dat we klaar zijn, moet de apparatuur weer worden teruggeplaatst. Uitvoerig getest worden, voordat we de weg weer kunnen openstellen.' Voice-over: 'Rijkswaterstaat streeft naar een duurzame leefomgeving. Zo is op de bouwplaatsen ons doel om geen CO2 meer uit te stoten. Daarom hebben we ervoor gekozen om het werk in de Tweede Coentunnel elektrisch uit te laten voeren.' Jeannot BergŽ, projectmanager vanuit TBI Mobilis: 'Alle hoogwerkers en dergelijke worden allemaal in de tunnelmond opgeladen. Aan twee kanten van de tunnel is in spiegelbeeld een oplaadvoorziening gemaakt, waar dus al het materieel opgeladen wordt en daarna weer gebruikt wordt in de tunnel en weer omgewisseld wordt wanneer de ploegen wisselen. Naast dat elektrisch materieel duurzaam is, scheelt het ook voor de arbeidsomstandigheden. Je hebt sowieso minder uitlaatgassen, wat effect heeft op gezondheid en werkomstandigheden.' Voice-over: 'Om al het werk uit te kunnen voeren, moeten we twee keer tunnelbuizen sluiten. We brengen de platen aan en voeren direct onderhoudswerkzaamheden uit in de tunnel. Dat doen we in de zomer van 2024 en 2025, zodat minder mensen er last van hebben. Daarna is deze belangrijke verbinding weer jarenlang klaar voor gebruik.' Gelijk reisadvies via Whatsapp? Stuur een Whatsapp-bericht naar Ask&Go: https://api.whatsapp.com/send?phone=31850659091&text=Hey%20Ask%26GO%2C%20%0Aik%20heb%20een%20vraag%20over%20de%20werkzaamheden%20aan%20de%20A10%20Noord%3A Meer weten? Rijkswaterstaat.nl/onderhoud-coentunnel Een productie van Rijkswaterstaat ©2024
Planning en aanpak
Rijkswaterstaat voert in de zomer van 2025 onderhoud uit aan de 2e Coentunnel. Dit is het vervolg van de werkzaamheden die plaatsvonden in de zomer van 2024. Op deze pagina vindt u meer informatie over onze planning, zodat u weet in welke periodes u hinder kunt verwachten.
Wanneer
Half juli - half september 2025 |
|
---|
Deze planning kan nog veranderen.
Hittewerende platen
Tijdens de werkzaamheden brengen we over een lengte van zo’n 600 m hittewerende platen in de tunnelbuis aan. Hiervoor verwijderen we eerst alle installaties uit de tunnel. Na het aanbrengen van de platen, hangen we alle installaties terug en testen we deze uitvoerig.
In de zomer van 2024 zijn de hittewerende platen in de wisselbuis van de 2e Coentunnel aangebracht.