Planning en aanpak
Door druk van het grondwater is een van de tunneldelen van de Prinses Margriettunnel in de A7 omhooggekomen. Dit herstellen we. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak.
Wanneer
December 2022 |
|
---|---|
December 2022 - februari 2023 | Plaatsen stabilisatiesysteem van betonblokken en rijplaten |
Februari 2023 | Prinses Margriettunnel deels open voor verkeer |
Juni 2023 | Start herstelwerkzaamheden |
juni 2023 - april 2024 | Fase 1 herstel: ankerpalen plaatsen in het middengebied |
Mei 2024 - oktober 2024 | Fase 2 herstel: ankerpalen en wandankers plaatsen westkant |
November 2024 - september 2025 | Fase 3 herstel: ankerpalen en wandankers plaatsen oostkant |
September 2025 - december 2025 | Fase 4 herstel: laatste afrondende werkzaamheden en tunnel gereedmaken voor openstelling |
Deze planning kan nog veranderen.
Plaatsen van nieuwe trekpalen door sluisconstructie
We werken met sluisconstructies om de nieuwe trekpalen te plaatsen. Zo kunnen we werken tegen de grote waterdruk in. Er is op deze manier geen bemaling nodig.
Eerst verwijderen we de ballast (betonblokken en rijplaten) die de tunnel nu op zijn plek houdt. Zo maken we ruimte voor de nieuwe trekpalen. We boren gaten in de betonvloer, zodat we de sluisconstructies kunnen plaatsen.
Stalen boorbuizen worden vervolgens door de sluisconstructies en de betonvloer heen de grond in geboord. In elke boorbuis storten we cement. Hierin plaatsen we de trekpaal. De boorbuis trekken we er weer uit. Als het cement hard is, wordt de trekpaal vastgemaakt aan de tunneldeel en maken we de betonvloer weer dicht.
Als alle trekpalen zijn geplaatst, starten we met het versterken van de wanden van de tunnelbak.