e video duurt 1 minuut en 58 seconden. Er zijn beelden van de A7 te zien van toen deze nog verbouwd werd. Er lopen overal bouwvakkers in oranje hesjes rond, hijskranen en allerlei machines zijn bezig met de brug. Het is een erg dynamisch beeld. Fiona, Rijkswaterstaat reporter: "In april 2024 start de versterking van deze brug, op de A7 bij Purmerend." Bouwvakker 1: "Wat er aan de hand is, is in de pijlers van de brug. Daar zit te weinig staal. Daarom moeten we het staal toevoegen aan het beton. En hebben we weer een robuust, constructief viaduct met een toekomst van dertig jaar." Er zijn eerst beelden te zien van de pijlers onder de oude brug. Dan wat staalwerk en vervolgens beelden van het viaduct. FIONA: "Tijdens de werkzaamheden wordt flink wat hinder verwacht en er wordt zelfs aan automobilisten gevraagd om niet de weg op te gaan." We zien een auto over de weg rijden. Er wordt een bord getoond waarop een omleiding uitgelegd staat voor automobilisten. Bettinka Rakic, mobiliteitscoördinator brug A7 Purmerend: "De A7 is druk en wordt tijdens de werkzaamheden eigenlijk alleen maar drukker. Dus het advies van ons is, werk thuis als het kan of werk anders." Man, collega van Bettinka: "Dit is wel Champions League als je praat over het aantal maatregelen en hoe we dat oppakken. En waar het ook gewoon heel erg nodig is." Bouwvakker 1: "Wat we doen is per pijlerset gaan we aan de bovenkant het asfalt van de weg halen zodat we bij het beton kunnen." Er zijn beelden te zien waarop het asfalt op het viaduct verwijderd wordt met gigantische brons-gekleurde cirkelzagen. Bouwvakker 2: "Hier zit een soort diamantgrind. Zit het gelast. En ja, diamant is het sterkste materiaal op de wereld, dus dan gaat ‘ie gewoon door alles heen." Bouwvakker 1: "En dan gaan we boren. Dat doen we met 48 boorders tegelijk en die gaan simpelweg gaten boren tussen de bestaande stalen wapening door." Man, collega van Bettinka: "En dit is ook nog een keer heel specialistisch werk. Dus ik denk dat we straks al de helft van borend Nederland om maar zo te zeggen, hebben we straks op onze brug staan." Bouwvakker 3: "En hoe gaat het project?" Bouwvakker 4: "Het gaat goed. De planning is wel krap voor de tweede fase, maar we werken hard om de planning te halen elke dag." Bouwvakker 1: Als die gaten geboord zijn, dat zijn er in totaal meer dan 40.000. Dan brengen we vijftien kilometer extra staal aan in dat beton. Dat storten we weer af en maken het beton weer netjes dicht aan de bovenkant. Leggen we het asfalt weer nieuw erop. En dan is de brug weer klaar voor de toekomst." Beeldtekst: "We bedanken Savera voor het verrichte werk en we bedanken de weggebruikers, bewoners, ondernemers, zorgsector, gemeentes en provincie Noord-Holland voor hun medewerking en geduld." Logo: Rijkswaterstaat, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/a7Purmerend Een productie van de Rijkswaterstaat, copyright 2024.
Waarom
- Zwaar verkeer kon niet over de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend.
- De brug moest versterkt worden.
- Nu kan het verkeer weer vlot en veilig en zonder gewichtsbeperking over de brug.
Hoe
versterking van de brug, verwijderen asfalt en beton, aanbrengen wapeningstaal, opnieuw asfalteren
Werkzaamheden brug A7 bij Purmerend - aftermovie
Waarom moest de brug versterkt worden?
Sinds oktober 2022 werd zwaar verkeerd geweerd van de brug met een gewichtsbeperking. Deze was ingesteld, omdat bij een controle bleek dat de brug niet voldeed aan de huidige veiligheidsnormen.
Om te zorgen dat ook zwaar verkeer weer gewoon over de brug kon rijden, moest de brug versterkt worden.
Hoe zag de versterking eruit?
In april 2024 begonnen we met de werkzaamheden aan de brug in de A7 bij Purmerend op de westkant van de brug. We verwijderden het asfalt, boorden 25.000 gaten, brachten 7,5 km aan wapeningsstaal aan, herstelden de liggerkoppen van de brug, brachten de voegen aan en vervolgens nieuw asfalt en belijning.
In juli 2024 was de westkant van de brug klaar en bouwden we de wegindeling om, zodat we aan de oostkant van de brug aan de slag konden. Hier herhaalden we de werkzaamheden die we ook aan de westkant gedaan hebben.
In totaal zijn dus meer dan 50.000 gaten geboord en is meer dan 15 km wapeningsstaal aangebracht.
De werkzaamheden zijn klaar
Half oktober 2024 waren de werkzaamheden klaar en bouwden we de verkeersmaatregelen af. Vanaf 16 oktober 2024 kon al het verkeer weer vlot en veilig over de brug en 21 oktober 2024 vond de officiële (her)opening plaats.
We bedanken Savera voor het verrichte werk en we bedanken de weggebruikers, bewoners, ondernemers, zorgsector, gemeentes en provincie Noord-Holland voor hun medewerking en geduld.