Tunnelveiligheid

Een paar grote tunnelbranden in de Alpen waren voor het Europese Parlement reden om in een Europese tunnelrichtlijn strenge veiligheidseisen vast te leggen.

De richtlijn werd in 2004 ingevoerd en verplichtte alle EU-landen om tunnelveiligheid vast te leggen in nationale wet- en regelgeving.

Veilige tunnels

In Nederland is de Europese tunnelrichtlijn in 2006 omgezet in nationale tunnelwetgeving, die strenger is dan de richtlijn. Zo geldt de Europese richtlijn voor bestaande en nieuwe tunnels van 500 m of langer die onderdeel zijn van het trans-Europese wegennet.

De Nederlandse Tunnelwet geldt voor alle verkeerstunnels van 250 m of langer. Bovendien stelt de Nederlandse wet in tegenstelling tot de Europese richtlijn dat verkeer per tunnelbuis maar in 1 richting mag rijden.

De invoering van de Europese tunnelrichtlijn heeft ervoor gezorgd dat de veiligheid van veel Europese tunnels enorm is verbeterd. Zo zijn vluchtwegen aangelegd en de juiste veiligheidssystemen aangebracht. In combinatie met regelmatig onderhoud, behoren de Nederlandse tunnels tot de veiligste van Europa.

Wegverkeersleiders houden tunnels 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten

Toezicht op tunnels

Onze wegverkeersleiders houden tunnels 24 uur per dag en 7 dagen per week vanuit verkeerscentrales in de gaten. Dit doen ze met camera’s en detectiesystemen. Bij incidenten kunnen ze de tunnel afsluiten, installaties in de tunnel bedienen en de hulpdiensten alarmeren.

Hoogtemeldingen bij tunnels

Voor de veiligheid van vrachtautochauffeurs en andere weggebruikers en om schades en vertragingen te voorkomen, meet Rijkswaterstaat de hoogte van voertuigen bij een aantal tunnels.

Veiligheidsexperts

De overheid wil dat alle kennis over tunnelveiligheid beschikbaar is voor tunnelbouwers en beheerders. Ook wil de overheid de veiligheid in tunnels kunnen controleren. Bij Rijkswaterstaat zorgen 2 organisatieonderdelen met experts op het gebied van tunnelveiligheid daarvoor. Het gaat hier om het Steunpunt Tunnelveiligheid en het Bureau Veiligheidsbeambte.

Steunpunt Tunnelveiligheid

Het Steunpunt Tunnelveiligheid is het loket binnen Rijkswaterstaat waar alle kennis over tunnelveiligheid gebundeld is. Het Steunpunt Tunnelveiligheid onderzoekt, stelt kaders en richtlijnen op, ontwikkelt instrumenten en adviseert projectorganisaties en tunnelbeheerders over ondergrondse constructies en de daarbij behorende veiligheidsmaatregelen.

Bureau Veiligheidsbeambte

In de ‘Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels’ is vastgelegd dat er voor elke wegtunnel in Nederland die langer is dan 250 m, een onafhankelijke veiligheidsbeambte moet zijn die de tunnelbeheerder adviseert over tunnelveiligheid. Bianca Janssen is de veiligheidsbeambte voor alle wegtunnels langer dan 250 m, zowel bestaande als wegtunnels in planvorming of realisatie, die Rijkswaterstaat beheert.

Wat te doen bij file, pech, een ongeval of brand in een tunnel

Om weggebruikers te informeren wat ze moeten doen bij pech, file, een ongeval of brand in een tunnel, maakten we animaties met veiligheidsinstructies. Hierin vertellen we hoe u het beste kunt handelen in dergelijke situaties.

Onderliggende pagina