Interview

Werk in uitvoering: verbreden en verdiepen met oog voor mens en dier

Gepubliceerd op: 9 augustus 2024, 14.09 uur

Waar gewerkt wordt, ontstaat helaas overlast. Rijkswaterstaat doet samen met aannemer Van den Herik-Sliedrecht er uiteraard alles aan, om de hinder voor mens en dier tot het minimum te beperken.

Omgevingsmanagers Jacques Timmermans (Rijkswaterstaat) en Anna Steenbergen (aannemer Van den Herik-Sliedrecht) leggen uit waar allemaal aan is gedacht.

Het ‘hogere doel’, zoals Timmermans het noemt, van het verbreden en verdiepen van het Julianakanaal, is de route bevaarbaar maken voor grotere schepen. Het werk werd in februari 2023 stilgelegd, toen een damwand bezweek en de bouwkuip volliep. Deze bouwkuip ligt half in de vaarweg en levert onveilige situaties op voor de scheepvaart.

Op 12 augustus 2024 wordt het kanaal daarom gestremd waarna de bouw van een dam begint. Dat is nodig om het kanaal droog te kunnen zetten en de verdiepings- en verbredingswerkzaamheden veilig af te ronden.

Van 07.00 tot 19.00 uur

Naar verwachting is de klus in het voorjaar van 2025 geklaard. Timmermans zegt dat de scheepvaart het liefst zou zien dat het werk 24/7 doorgaat, zodat de afsluiting eerder voorbij is. 'We kiezen er echter voor om in principe alleen tussen 07.00 en 19.00 uur te werken, om omwonenden te ontzien. Als het toch nodig is om in de avond of in het weekend te werken, proberen we luidruchtige werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken.’

Ook zijn maatregelen genomen om overlast in dorpskernen door transport te beperken. Zo zijn op de oevers depots aangelegd voor de opslag van materialen, die nodig zijn om de verruiming uit te kunnen voeren. Denk aan matten, grind en stortstenen. ‘Dit soort benodigdheden voeren we zoveel mogelijk per schip aan’, vertelt Steenbergen.

In het noordelijk deel van het werk, bij Sluis Born, komt een tijdelijke transportbrug. Die is nodig om materiaal dat vrijkomt bij het graven in het kanaal af te voeren naar de depots waar eerst nog grind en stenen liggen. ‘De Obbichterweg kan dan open blijven voor het dagelijkse verkeer’, zegt Timmermans.

Ecologisch werkprotocol

Steenbergen geeft aan dat partijen ook zorgvuldig met planten en dieren omgaan. ‘We hebben met ecologen een werkprotocol opgesteld. Hierin houden we onder meer rekening met het broedseizoen van vogels.’ Timmermans: ‘Ook stellen we verlichting zo af dat vleermuizen er geen last van hebben. Verder schakelen we een organisatie in die vissen voor de droogzetting vangt en aan de andere kant van de sluis Born weer uitzet.’

‘Ook letten we op ratten’, vervolgt Timmermans. ‘Het kan zijn dat die aan de wandel gaan, zodra we in hun leefgebied aan de slag gaan. Als dit voor overlast zorgt, kunnen mensen contact met ons opnemen. Dan schakelen wij een bestrijdingsbedrijf in.’ Dit kan via de contactgegevens in de colofon van de nieuwsbrief.

‘We kijken ook naar plantensoorten die niet in het gebied thuishoren’, zegt Steenbergen.

‘Bijvoorbeeld de Japanse duizendknoop. Dat is een zogeheten invasieve exoot, die andere planten verdringt. We onderzoeken of het effectief is om bestrijdingsmethodes te gebruiken die met stroom of verhitting werken, anders gaan we deze plant uitgraven en afvoeren naar een erkende verwerker’.

Schademonitoring

Tot slot voert een schade-expert opnames uit bij huizen, bruggen, sluizen en kadeconstructies. Bij sommige woningen komt een trillingsmeter, die helpt om in de gaten te houden of trillingen binnen de normen blijven.

Timmermans: ‘We hebben begin juli 2024 bewonersavonden gehouden om mensen te informeren over het werk en wat we doen om overlast te beperken.'

'We begrijpen dat sommigen zich zorgen maken, maar we moeten met zijn allen eerst door het zuur bijten om straks het zoet te proeven. Het gaat erom dat de Maasroute ook in de toekomst een vaarroute van formaat blijft.’

Verder lezen