Doelen en resultaten

Samen met de gemeente Groningen bouwt Rijkswaterstaat een nieuwe Gerrit Krolbrug en past de omgeving eromheen aan. Het resultaat is een veilige brug voor de vele fietsers die dagelijks passeren en een brug die voldoet aan de eisen van een hoofdvaarweg. 

De originele Gerrit Krolbrug werd gebouwd in 1936. In 2021 werd de brug aangevaren en raakte zo ernstig beschadigd dat we het beweegbare deel van de brug moesten verwijderen. Een nieuwe, veilige brug is daarom belangrijk, voor de fietsers, automobilisten en de scheepvaart.

Een veilige brug voor fietsers

In de stad Groningen ligt de brug op een belangrijke route. Dagelijks maken 16.000 fietsers gebruik van de brug om van het ene naar het andere stadsdeel te komen. Daarom bouwen we een hefbrug op 4,5 m doorvaarthoogte met aan beide kanten een fiets-loopbrug op 9,7 m doorvaarthoogte. Daardoor hoeft de brug minder vaak open.

Aanpassen omgeving Gerrit Krolbrug

We passen de omgeving rond de Gerrit Krolbrug aan, zodat de brug goed wordt ingepast in de omgeving. De Ulgersmaweg krijgt een rotonde, zodat het er ook veilig is voor fietsers. En vanaf de Korreweg wordt de weg een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Ook planten we bomen en planten, zodat de omgeving beter aansluit op de Hunze.

Veilige verbinding en doorvaart

De nieuwe brug voldoet aan alle eisen van een hoofdvaarweg. We verruimen de bocht in de vaarweg tussen de Busbaanbrug en de Gerrit Krolbrug en verplaatsen de ligplaatsen aan de Ulgersmakade, zodat de vaarweg breder wordt. Het resultaat is een veilige, vlotte en betrouwbare doorvaart voor de scheepvaart.

Impressie nieuwe Gerrit Krolbrug in Groningen

Beeldtekst. Impressie Nieuwe Gerrit Krol Brug Rijkswaterstaat. Deze animatie geeft een indruk van hoe de nieuwe Gerrit Krol brug in Groningen eruit moet komen zien en hoe de geplande toekomstige verkeerssituatie dan zal zijn. Vanaf de Korreweg wordt de brug genaderd. De weg bestaat uit rode straatstenen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer met aan beide zijden een verhoogde stoep voor voetgangers. Het is ingericht als fietsstraat, dus auto's zijn te gast. De nieuwe brug is een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte met twee fiets loopbruggen op 9,7 meter. Het verkeer op de rode weg kan de brug over wanneer het beweegbare deel van de brug weer gedaald is. Fietsers en voetgangers kunnen ervoor kiezen de twee loopbruggen aan weerszijden te nemen die hoger liggen en dus nooit open hoeven vanaf de overkant. Aan de toegangsweg is het ook mogelijk een trap naar beneden te nemen. De brug is wit. De constructie die nodig is om het beweegbare deel van de brug te kunnen laten zakken en stijgen, bestaat uit vier metershoge kolommen op iedere hoek. Beeldtekst Meer informatie? Kijk op Rijkswaterstaat.nl. Dit is een productie van Rijkswaterstaat 2024.