Planning en aanpak

Rijkswaterstaat gaat samen met de gemeente Groningen een nieuwe Gerrit Krolbrug plaatsen. Ook passen we de omgeving, wegen en vaarweg aan. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak van het project.

Wanneer

Klaar: 2029
Najaar 2024 - 2025

Afronden van de planuitwerking

10 februari - 11 april 2025

Verplaatsen gasleiding door de Gasunie

2026

Start werkzaamheden:

  • een archeologisch onderzoek
  • de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug
  • het opnieuw inrichten van de omgeving

Deze planning kan nog veranderen.

Voorlopig ontwerp omgeving brug

Op dit moment werken we aan het voorlopig ontwerp van de omgeving van de brug. Dit wordt in het najaar van 2024 behandeld in de gemeenteraad van de gemeente Groningen. Zodra het voorlopig ontwerp is goedgekeurd gaan we op zoek naar een aannemer die dit ontwerp gaat uitwerken tot een definitief ontwerp.

Verplaatsen gasleiding door Gasunie

Om de bouw van de nieuwe brug mogelijk te maken, moeten we een gasleiding verplaatsen die door het toekomstige project- en werkgebied loopt. De nieuwe leiding komt op afstand van de brug te liggen en wordt door middel van een gestuurde boring aangebracht. De Gasunie voert deze werkzaamheden van maandag 10 februari tot en met vrijdag 11 april 2025 uit.

De gasleiding ligt in het projectgebied waar straks de brug wordt gebouwd, maar komt straks noordelijker te liggen. Het verplaatsen van de gasleiding gaat via een gestuurde boring. Hierbij wordt de leiding onder de grond door geboord. Er hoeven dan geen graafwerkzaamheden aan de weg plaats te vinden waardoor er minder overlast ontstaat.

Voor het verkeer, dat gebruikmaakt van de Ulgersmaweg, ontstaat er wel hinder, omdat het wegdeel ter hoogte van de tennisvereniging is afgesloten voor alle verkeer. Woningen, die aan de Ulgersmaweg liggen, blijven bereikbaar. De tennisvereniging en het Wessel Gansfortcollege blijven voor auto’s bereikbaar via de noordkant.

De fietspaal op het Heerderpad, tussen de Ulgersmaweg en de Van Loghemstraat, wordt tijdelijk verwijderd. Verder is het fietspad Hunzeboord afgesloten en worden fietsers en scooters omgeleid. Al het verkeer wordt omgeleid via de bekende gele borden.

Archeologisch onderzoek

Voordat de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug start, doen we eerst archeologisch onderzoek. Uit onderzoek is gebleken dat de grond op de locatie uit interessante bodemlagen bestaat. Het gaat om een oude wierde die mogelijk rond het begin van de jaartelling werd bewoond. We verwachten daarom dat er veel oude materialen te vinden zijn. Deze worden verzameld, onderzocht en later tentoongesteld.

Tijdelijke brug bij Busbaanbrug

Vanwege de veiligheid verwijderen we de fiets-loopbruggen, zodra de werkzaamheden voor de nieuwe brug van start gaan. Fietsers kunnen dan de omleidingsroutes over de bruggen in de omgeving volgen. Om hinder door de werkzaamheden te beperken, onderzoeken we of het mogelijk is om de Busbaanbrug te gebruiken als vaste omleidingsroute voor fietsers en voetgangers.