Schelde-Rijnkanaal: onderhoud Kreekraksluizen

Waarom

  • De Kreekraksluizen liggen in het Schelde-Rijnkanaal, een belangrijke verbinding tussen Antwerpen en Rotterdam.
  • De deuren van de Kreekraksluizen openen verticaal: ze worden opgetild tussen 2 heftorens. In de heftorens zitten omloopkabels. Deze onderdelen vervangen we, zodat de sluizen ook in de toekomst goed blijven werken.
  • We conserveren de hefdeuren van de westkolk. Hierbij verwisselen we steeds een huidige deur met een geheel nieuw geconserveerde deur.
  • Ook geven we verschillende onderdelen van de sluis nieuwe beschermende verflagen.
  • Verder voeren we onderhoud uit aan onder andere de rijbruggen, de elektromotoren en de deurgeleidingen.

Hoe

wisselen hefdeuren, vervangen omloopkabels, reviseren deurgeleidingen, onderhouden elektromotoren en uitvoeren conserveringswerkzaamheden

Heb ik last van de werkzaamheden?

Tijdens de werkzaamheden is de westkolk dicht voor de scheepvaart. De oostkolk blijft wel beschikbaar. We houden de scheepvaart op de hoogte van de actuele wachttijden bij de sluis via tekstwagens.

Wanneer?

Klaar: juli 2025
21 mei 07.00 - 16 juli 2025 17.00 uur

Westkolk: 

  • wisselen hefdeuren
  • vervangen omloopkabels
  • reviseren deurgeleidingen
  • onderhoud elektromotoren
  • conserveringswerkzaamheden

Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning en aanpak

Timelapse deurwissel Kreekraksluizen

In 2024 verwisselden we de deuren van de oostkolk: de oude deuren gingen eruit en er kwam een volledig nieuw geconserveerd exemplaar voor terug. Bekijk een video van deze werkzaamheden.

(Beeldtitel: Kreekraksluizen. Wisselen hefdeur. Versnelde beelden tonen een ponton dat komt aanvaren in de sluis. Op het ponton staat een gigantisch hoge kraan. Heel behoedzaam tilt de kraan de hefdeur op uit het water. Aan weerszijden van de deur staat een heftoren. De kraan trekt de deur langs de torens omhoog, waarna het ponton achteruit wegvaart.) RUSTIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (In de verte tilt de kraan van een tweede ponton een nieuwe deur af. Vervolgens vaart het ponton waar de kraan op staat, terug naar de sluis. Vlak ervoor blijft het ponton liggen. Een sleepbootje vaart een paar keer heen en weer, en begeleidt daarna het ponton naar de twee heftorens. Heel voorzichtig hangt de kraan de nieuwe hefdeur tussen de torens in en laat hem, terwijl de avond valt en het zelfs nacht wordt, voorzichtig in het water zakken.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/bereikbaarzeeland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.)

Foto’s werkzaamheden oostkolk

In 2024 werkten we aan de oostkolk van de Kreekraksluizen. De werkomgeving was soms een uitdaging.

Magazine bereikbaar Zeeland

We werken aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Een groot deel daarvan is aan renovatie of vervanging toe. In het magazine van Rijkswaterstaat leest u hoe we Zeeland bereikbaar houden.

Lees het digitale magazine

Nieuws