(Esteban, Rijkswaterstaatreporter:) ESTEBAN: Snelwegen, we kunnen niet zonder. Want om in een paar uur van Zuid-Limburg naar het topje van Groningen te rijden, nou, daar heb je een soepel netwerk voor nodig. Maar dat netwerk begint langzaam te piepen en te kraken. Veel van onze wegen zijn toe aan vervanging of groot onderhoud. Daarom steekt heel technisch Nederland de handen uit de mouwen. En jij mag meekijken. Welkom bij: In de steigers. (Beeldtitel: In de steigers. Wegen(s) succes vernieuwd. Samuel van Beek, operationeel Technisch Manager ON Wegen - Rijkswaterstaat:) STEVIGE MUZIEK GEVOLGD DOOR RUSTIGE MUZIEK SAMUEL VAN BEEK: We rijden nu op de A15. Dit deel van de weg is nog open voor verkeer. Aan de andere kant van de weg is de rijbaan volledig afgesloten. Daar zijn de werkzaamheden nu volop in uitvoering. (Een toerit ligt vol zand.) ESTEBAN: Deze toerit bij de A15 is omgetoverd tot een geel zandpad. We haalden hier eerst al het asfalt weg en bouwen het daarna veel duurzamer weer op. SAMUEL: Voordat we de werkzaamheden gaan uitvoeren, doen we uitgebreid onderzoek. Op basis van de onderzoeken bepalen we welke maatregel er nodig is. Op deze locatie waren het asfalt en de fundering zo slecht dat we het asfalt en de fundering in z'n geheel vervangen. Wat we hier zien, is dat het asfalt uit meerdere lagen is opgebouwd. Je ziet hier, zeg maar, de onderlaag. Als je een klein stukje die kant op kijkt, zie je de trap, dat is de tussenlaag. Daar zie je nog een tussenlaag en aan het eind zie je de deklaag. Er is heel veel innovatie geweest in de asfaltsector op het gebied van duurzaamheid. De productie van asfalt wordt uitgevoerd op lagere temperaturen. Wat we hier weghalen, zijn wel vijf à zes asfaltlagen en we brengen drie asfaltlagen terug. Dat heeft ermee te maken dat de kwaliteit van de lagen die we terugbrengen, vele malen beter is geworden dan het moment dat het hier is aangelegd. (Een machine brengt een nieuwe laag asfalt aan.) ESTEBAN: Een stukje verderop zijn ze al begonnen met het aanbrengen van die asfaltlagen. Maar dat is niet de enige innovatie. Is het jou bijvoorbeeld ook weleens opgevallen dat er nooit een plas water op de snelweg ligt? (Thomas Grevenstuk, Heijmans:) THOMAS GREVENSTUK: In Nederland hebben we twee grote soorten asfalt. Dat is dicht asfalt, dat zien we bijna overal buiten de snelwegen toegepast worden, en zoab, zeer open asfaltbeton. Dat kennen de meeste mensen misschien wel, zeker als je vanuit het buitenland Nederland in rijdt, heb je in één keer helemaal geen last meer van spatwater als het regent. Overal in Nederland passen we zoab toe op de snelwegen. Het heeft een open structuur, daar kan het water in wegzakken. Het water zakt dan af naar de bovenkant van de laag die we er nu indraaien, en over die laag loopt het water door het asfalt heen naar de berm. Dan heb je er geen last van. ESTEBAN: Waar je wel last van hebt, zijn files. Die horen helaas bij werkzaamheden. En nu er zo veel renovaties gepland staan, is het een goed moment om eens te kijken: wat is er aan de hand met onze snelwegen? Weten waaraan we werken: snelwegen in één minuut. Voor een klein landje hebben we ontzettend veel autowegen. In totaal zo'n 3.000 kilometer. Dat maakt Nederland het drukste wegennet van Europa. Rijkswaterstaat beheert 39 snelwegen met allemaal hun eigen nummer. De langste is de A7, met 235 kilometer. Maar wist je ook dat de A12 de oudste is? Hij opende als klein stukje tussen Voorburg en Zoetermeer, helemaal terug in 1937. Toen zagen snelwegen er zo uit. Auto's zo. En bestuurders zo. Sindsdien zijn onze snelwegen een stuk ingewikkelder geworden. Gewoon een stripje asfalt met wat verfstrepen, dat is het al lang niet meer. Dat geldt ook voor het onderhoud. Wat we allemaal doen? Nou, bermen maaien, reparaties, borden, kolkenreiniging, afwatering, installaties, spoedreparaties en het vervangen van zoab. Want als je auto's van vroeger vergelijkt met het verkeer van nu, dan snap je wel waarom het asfalt op veel plekken een opknapbeurt kan gebruiken. (Een graafmachine haalt zand weg van de toerit.) Terug naar de A15, waar de opknapbeurt in volle gang is. JEROEN UBBINK: Als je asfalt niet op tijd vervangt, dan ontstaan er schades. Die schades moet je herstellen en daardoor ontstaat er ook weer hinder, plus onveilige situaties. Door tijdig het asfalt te vervangen, voorkomen we dat en moet je soms wel kort en hevig hinder veroorzaken, maar daardoor voorkom je wel dat je gedurende een langere periode vaak de weg op moet en uiteindelijk meer hinder ervaart voor de weggebruiker ook. ESTEBAN: We plannen onze werkzaamheden zo slim mogelijk en in afstemming met de omgeving. Zo overleggen we onder andere met partijen als hulpdiensten, ov-organisaties, gemeenten en provincies. JEROEN: Als we deze afstemming niet hebben aan de voorkant, dan lopen we het risico dat we tegelijkertijd met een evenement of met werkzaamheden van provincies of gemeenten de werkzaamheden uitvoeren. Dat willen we voorkomen, we willen zo min mogelijk hinder veroorzaken en als we hinder veroorzaken, ervoor zorgen dat er wel alternatieve routes zijn voor de weggebruikers. (Aldus Jeroen Ubbink, omgevingsmanager Rijkswaterstaat.) ESTEBAN: En waar aan de weg gewerkt wordt, zijn veel vakmensen nodig. JEROEN: Het is een grote uitdaging om capaciteit te regelen. Er moeten heel veel werkzaamheden uitgevoerd worden. Alleen, we merken dat er erg veel krapte is binnen de markt. Het is een enorme uitdaging om voldoende materieel en personeel te krijgen. THOMAS: Hier op het asfaltvak, per machine, en zeker met de walsen erbij, moet je zo rekenen op acht tot tien man, een heleboel chauffeurs natuurlijk die het asfalt komen brengen, en met het vak waar we de fundering aan het vervangen zijn, ik denk dat we in zo'n weekend als dit zo met tachtig à honderd man lopen. Er wordt flink gewerkt, zeker. (Een man spuit een wegdek schoon.) Dit weekend is de snelweg toch afgesloten, en aan dit, zoals wij dat noemen, kunstwerk, dit viaduct over de Linge, waar we staan, daar moesten ook werkzaamheden aan plaatsvinden, bij de voegovergangen, die pakken we nu gelijk mee, dan hoeft de weg maar één keer dicht. (Op de weg wordt een vloeistof aangebracht.) We zijn op donderdagavond begonnen. Om negen uur mocht de weg dicht. We werken in drie ploegen 24/7 door tot maandagochtend vijf uur. Het kan best uitdagend worden tijdens het weekend, zeker als er links en rechts dingen toch net wat anders lopen dan vooraf gepland, dan is het de truc om daar met z'n allen zo goed mogelijk op in te spelen en zorgen dat je het werk allemaal weer klaar hebt zondagavond en dat het verkeer er weer overheen kan maandagochtend. (Esteban loopt naar z'n auto.) En zo kunnen ze bij de A15 straks weer lekker doorrijden. Maar de rest van Nederland staat nog volop in de steigers. (Hij stapt in.) Kijk daarom binnenkort ook naar de volgende aflevering. Waar die over gaat? (Hij haalt z'n schouders op.) We tasten nog in het duister. (Hij rijdt een tunnel in.) Tot dan! (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.)
Snelweg A15
De A15 loopt van de Maasvlakte via Rotterdam, Gorinchem en Tiel en sluit bij Bemmel (tussen Arnhem en Nijmegen) aan op de A325.
Wegwerkzaamheden A15
Rijkswaterstaat werkt aan een betere bereikbaarheid. Daarom zijn we dagelijks bezig met aanleg en onderhoud van ons wegennet. Dat kan leiden tot (tijdelijke) verkeershinder.
Video: Werken aan de A15
De komende jaren onderhouden we de A15. In onderstaande video laten we zien hoe we de oude weg vervangen, de fundering aanpakken en hoe we nieuwe lagen asfalt aanbrengen.
Projecten op de A15
IN VOORBEREIDING Zuid-Holland
Het asfalt op de A15 is aan het einde van zijn levensduur en moet vervangen worden. We vervangen het asfalt om de weg veilig en beschikbaar te houden.

Het wegdek van de A15 tussen Deil en Tiel-West is toe aan groot onderhoud. Door het het onderhoud gaat de A15 op dit traject weer jaren mee.

Rijkswaterstaat werkt aan de nieuwe Botlekbrug. Ook goederentreinen en het langzaam verkeer kunnen de brug inmiddels gebruiken.

Feiten over de A15
De A15 is 204 km lang
- De snelweg A15 is een belangrijke verbinding tussen het Rotterdamse haven- en industriegebied en het Europese achterland.
- De weg speelt een grote rol in het Europese goederenvervoer.
- De Botlektunnel, Noordtunnel en Thomassentunnel maken onderdeel uit van de A15.