FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER
Onderhoud in ’t kort
Wie zijn de mensen achter het onderhoud? In korte video’s hoor je onze collega’s vertellen over hun functie, de impact van onderhoud op wegen, tunnels, bruggen of sluizen en waarom ze dit zelf zo belangrijk vinden.
Duurzamer en sneller asfalteren met de Asphalt Recycling Train
Als Rijkswaterstaat werken we actief aan een duurzamere asfaltsector. Daarom zoeken we altijd naar innovaties en oplossingen om duurzamer te werken. Sinds begin 2024 werken we met de Asphalt Recycling Train (ART). Dit is een ‘treintje’ van 3 machines, die oud asfalt ter plekke veranderen in een strak nieuw wegdek.
Met de ART hergebruiken we het bestaande asfalt volledig. Het oude asfalt wordt verwarmd, losgewoeld, opnieuw gemengd en direct weer uitgerold. Dit proces zorgt ervoor dat er geen nieuw materiaal nodig is. Bovendien hoeven er geen vrachtwagens met grondstoffen heen en weer te rijden. Dat draagt bij aan het behalen onze klimaatdoelstellingen.
Daarnaast is de ART een efficiënte oplossing: door het snelle proces kan de weg snel weer open. Strategisch adviseur Fredy Sierra Fernandez legt in deze video uit hoe de ART werkt en waarom innovaties zoals deze zo belangrijk zijn voor Rijkswaterstaat.