(Silvia van Waardenburg, team B Wegen Rijkswaterstaat:) SILVIA VAN WAARDENBURG: Ik ben projectmanager van het team B Wegen. Daarmee doen wij het onderhoud van de wegen en de viaducten over de wegen. We zoeken naar manieren om de weg te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de weggebruikers. We maken iedere dag de keuze wat er nu direct nodig is aan onderhoud en ook wat er op de langere termijn nodig is aan onderhoud, zodat de weg in ieder geval continu in goede conditie blijft. In een nachtafsluiting kunnen we ongeveer vijf uur werken, in een weekendafsluiting ongeveer vijftig uur. Hebben we 80 kilometer asfalt te vervangen, dan past dat simpelweg niet meer in nachten of weekenden en kiezen we ervoor om dat in een weekafsluiting te doen. We proberen dat ook altijd in een zomervakantie bijvoorbeeld te plannen, zodat de hinder beperkt blijft voor de weggebruikers. Toch blijft het altijd een enorme puzzel doordat we afhankelijk zijn van omleidingsroutes, maar ook doordat we afhankelijk zijn van medewerkers en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat een enorme puzzel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rwsverkeersinfo.nl voor actuele verkeersinformatie. (Twitter: @RWSverkeersinfo) of bel 0800-8002 (gratis). www.zuidhollandbereikbaar.nl geeft een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland en reistips. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Onderhoud in ’t kort
Wie zijn de mensen achter het onderhoud? In korte video’s hoor je onze collega’s vertellen over hun functie, de impact van onderhoud op wegen, tunnels, bruggen of sluizen en waarom ze dit zelf zo belangrijk vinden.
Renoveren met zo min mogelijk hinder
Een groot deel van de Nederlandse snelwegen is toe aan renovatie. Daarmee houdt Rijkswaterstaat de wegen veilig en bereikbaar. Ondertussen proberen we de hinder voor weggebruikers te beperken. Bijvoorbeeld door waar mogelijk in vakantieperioden te werken, wanneer het minder druk is op de weg. Projectmanager Silvia van Waardenburg ziet het als een puzzel die elke dag weer gelegd moet worden.
In onderstaande video vertelt ze meer over de opgaven waar zij en haar collega’s voor staan.
Duurzamer en sneller asfalteren met de Asphalt Recycling Train
Als Rijkswaterstaat werken we actief aan een duurzamere asfaltsector. Daarom zoeken we altijd naar innovaties en oplossingen om duurzamer te werken. Sinds begin 2024 werken we met de Asphalt Recycling Train (ART). Dit is een ‘treintje’ van 3 machines, die oud asfalt ter plekke veranderen in een strak nieuw wegdek.
Met de ART hergebruiken we het bestaande asfalt volledig. Het oude asfalt wordt verwarmd, losgewoeld, opnieuw gemengd en direct weer uitgerold. Dit proces zorgt ervoor dat er geen nieuw materiaal nodig is. Bovendien hoeven er geen vrachtwagens met grondstoffen heen en weer te rijden. Dat draagt bij aan het behalen onze klimaatdoelstellingen.
Daarnaast is de ART een efficiënte oplossing: door het snelle proces kan de weg snel weer open. Strategisch adviseur Fredy Sierra Fernandez legt in deze video uit hoe de ART werkt en waarom innovaties zoals deze zo belangrijk zijn voor Rijkswaterstaat.