Zuid-Holland is een dichtbevolkte en drukke provincie. De wegen, vaarwegen, bruggen en tunnels zijn belangrijke verbindingen met de rest van het land. Dat vraagt om een infrastructuur die in topconditie is.
Veel van deze bruggen, viaducten, tunnels en wegen zijn echter gebouwd in de jaren ‘50 en ’60. Sindsdien is het verkeer op de weg en het water aanzienlijk toegenomen en zijn voertuigen zwaarder geworden waardoor onze infrastructuur slijt.
Daarom moeten we de komende jaren naast het renoveren van deze verouderde infrastructuur ook steeds meer regulier en grootschalig onderhoud uitvoeren. Graag geven wij jou een kijkje achter de schermen hoe dit is georganiseerd.
Onderhoud Wegen
2 teams zorgen samen met de medewerkers van onze aannemers voor het voorbereiden en uitvoeren van het onderhoud aan onze wegen in Zuid-Holland: de snelwegen A15, A16, A13, A4, A20, A29, A44 en A38 en de N-wegen N3, N11, N14, N57, N915 en N59.
Jaarlijks gaat het om honderden onderhoudswerkzaamheden. Afhankelijk van de klus werken er buiten op de weg zo’n 25 tot 200 man per dag aan de uitvoering van het onderhoud. Wat doen de teams?
Aantal mensen: ongeveer 30.
Wat: levensduurverlengend onderhoud zoals tijdelijk vervangen van stukken asfalt of voegovergangen bij viaducten tot de hele snelweg gerenoveerd wordt. Asfaltreparaties en reiniging en reparaties als de weg of iets rondom de weg zoals een vangrail beschadigd is na een ongeluk of calamiteit.
Waarom/Belang van het team: doorlopend onderhoud zodat de wegen veilig en berijdbaar blijven.
Hinder: geen of korte afsluitingen in verkeersluwe periodes, met uitzondering van spoedreparaties die niet kunnen wachten.
Projecten: vervangen voegovergangen A15, afsluitingen en asfalteringswerkzaamheden op de A2, doorlopend onderhoud en incidentmanagement (vergelijk spoedreparaties aan asfalt).
Aantal mensen: ongeveer 60.
Wat: groot onderhoud aan wegen en viaducten over de weg. Ook projecten voor vervanging en renovatie van wegen of viaducten.
Waarom/Belang van het team: succesvol en veilig onderhoud van infrastructuur. Zodat weggebruikers veilig de weg kan blijven gebruiken.
Hinder: langere afsluitingen met omleidingen die zorgvuldig gepland worden.
Projecten: Groot Variabel onderhoud (GVO) op onder andere de A13, A20 en A15. Geluidsschermprojecten in Zuid-Holland. Vervanging en renovatie van 3 viaducten bij de kruising van de A4 met de A20.
Onderhoud Vaarwegen, bruggen en sluizen
We onderhouden naast de snelwegen ook de grote vaarwegen in Zuid-Holland en de bruggen daarover zoals de Van Brienenoordbrug. Daarnaast onderhouden we nog een aantal kleinere sluizen voor de recreatievaart.
Er is een team voor dagelijks en middelgroot onderhoud. Daarnaast is er een team Over-Bruggen opgezet. Dat houdt zich bezig met tussentijds groot onderhoud aan zo’n 20 stalen beweegbare bruggen tot aan vervanging of renovatie.
Aantal mensen: ongeveer 70.
Wat: vast en variabel onderhoud aan bruggen, oevers en bodems van vaarwegen. Bijvoorbeeld baggerwerkzaamheden om de vaarwegen op diepte te houden en preventieve testen van bruginstallaties om te zien of ze goed functioneren. Dit team werkt aan standaard onderhoud, maar wordt ook direct ingeschakeld bij storingen en gebreken aan bruggen of sluizen, of wanneer er schade is aan de kade, oever of brugpijler doordat er een schip is aangevaren.
Waarom/Belang van het team: ervoor zorgen dat vaarwegen goed vaarbaar blijven en oevers veilig zijn.
Hinder: geen of korte afsluitingen in verkeersluwe periodes, met uitzondering van spoedreparaties die niet kunnen wachten.
Projecten: Jaarlijkse functionele testen van bruggen, asfalteren van de bruggen, Hoogteschalen vervangen, steigervernieuwing in Hellevoetsluis en Schadeherstel van aanvaarbeveiliging bij de Suurhoffbrug.
Aantal mensen: Ongeveer 35.
Wat: Hoogst noodzakelijk groot onderhoud aan 20 stalen, beweegbare bruggen in Zuid-Holland tot aan vervanging of renovatie.
Waarom/Belang van het team: bruggen veilig en toegankelijk houden voor al het verkeer dat eroverheen gaat.
Hinder: langere afsluitingen die zorgvuldig gepland worden.
Projecten: Vervanging hangkabels Merwedebrug Gorinchem, vervangen houten balken brugklep en asfalteren parallelbaan en fietspad Van Brienenoordbrug, asfalteren beweegbare deel Spijkenisserbrug, asfalteren Algerabrug.
Onderhoud tunnels
Zuid-Holland heeft relatief veel tunnels door de vele vaarwegen. We onderhouden alle grote verkeerstunnels in de snelwegen zoals de Beneluxtunnel, Ketheltunnel en de Heinenoordtunnel.
Aantal mensen: Ongeveer 30.
Wat: dagelijks vast onderhoud aan de tunnels. Zo kijken we de verlichting, ventilatoren, camera’s en geluidsinstallaties na, controleren we hulppostkasten en voeren we testen uit of alle installaties in de tunnel nog goed werken. Het regulier onderhoud vindt voor een groot deel achter de schermen plaats. Kleine reparaties voeren we zelf uit en storingen verhelpen we zo snel mogelijk. We voeren het onderhoud uit binnen de strenge Europese regelgeving.
Waarom/Belang van het team: zorgen voor veilige en berijdbare tunnels voor de weggebruikers.
Hinder: geen of korte afsluitingen in verkeersluwe periodes, met uitzondering van spoedreparaties die niet kunnen wachten. We voeren het onderhoud meestal buiten het zicht van automobilisten uit en zoveel mogelijk in de nacht en weekenden om de tunnels bereikbaar te houden en hinder te beperken.
Projecten: Vervangen verlichting Sijtwendetunnel, Ketheltunnel, Beneluxtunnel, Drechttunnel, Noordtunnel en Tweede Heinenoordtunnel.
Vervanging en Renovatie
Dit zijn de meest uitgebreide opdrachten zoals het vervangen en moderniseren van bruggen, sluizen en tunnels. Deze werkzaamheden gaan bijna altijd gepaard met flinke hinder.
Voorbeelden: Renovatie Heinenoordtunnel, Renovatie brugklep Haringvlietbrug, Vernieuwing Van Brienenoordbrug. Wil je meer informatie over wat er aan komt aan grote renovatieprojecten in Zuid-Holland? Ga dan naarde pagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.