Mobiliteitsvraag per vervoerwijze
We maken voorspellingen over het gebruik van verschillende vervoerswijzen in 2040 en 2050: auto, trein, bus, tram, metro, (elektrische) fiets en te voet. Deze prognoses geven onder andere antwoord op de volgende vraag: hoe ontwikkelen het aantal reizen en kilometers zich per vervoerwijze?
Scenario’s
De prognoses houden rekening met mogelijke ontwikkelingen in de demografie en economie, zoals bevolkingsgroei en economische groei. De prognoses zijn gebaseerd op 2 groeiscenario’s:
- Scenario Hoog
- Scenario Laag
In het hoge scenario is er een bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 2% per jaar. In het lage scenario is er bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 1% per jaar. Meer informatie over de scenario’s en het maken van de prognoses vindt u op de pagina Prognoses maken.
Het aantal reizen in Nederland 2040
De algemene prognose is dat het totaal aantal gemaakte reizen met de auto, trein, bus, (elektrische) fiets en lopend in 2040 gegroeid is ten opzichte van 2018. Dit geldt voor het hoge scenario en het lage scenario. Het aantal autoreizen is een uitzondering, want het aantal autoreizen daalt licht in het lage scenario. In het hoge scenario groeit het aantal autoreizen wel sterk. Het aantal treinreizen groeit het sterkst, vergeleken met de andere vervoerwijzen.
In het hoge scenario groeit het aantal treinreizen met 31% en in het lage scenario groeit het aantal treinreizen met 12%.
Het aantal reizen in Nederland 2050
De algemene prognose voor het aantal reizen in 2050 is ook dat het totaal aantal gemaakte reizen met de auto, trein, bus, (elektrische) fiets en lopend gegroeid is vergeleken met 2018. Dit geldt voor het hoge scenario en het lage scenario. De groei van het aantal treinreizen is in 2050 ook het sterkst. In het lage scenario groeit het aantal treinreizen met 17% en in het hoge scenario groeit het aantal treinreizen met 48%.
Verdeling van de vervoerwijzen in 2040 en 2050
Hoeveel procent van de reizen wordt in de toekomst gemaakt met de auto, het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets en lopend? De algemene prognose is dat, in vergelijking met 2018, de verdeling over deze vervoerwijzen de komende jaren redelijk stabiel is.
Ook in 2040 en 2050 wordt het meest gereisd met de auto. Na de auto volgen de fiets en lopend. Er wordt het minst gereisd met het openbaar vervoer. Dit geldt voor het hoge scenario en het lage scenario. In 2050 wordt in het hoge scenario bijvoorbeeld 39% van de reizen gemaakt met de auto, 29% met de fiets en 4% met de trein.
Verdeling van de kilometers in 2040 en 2050
Hoeveel procent van de kilometers wordt er in de toekomst afgelegd met de auto, het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets en lopend? De algemene prognose is dat de verdeling van het aantal afgelegde kilometers, in vergelijking met 2018, de komende jaren redelijk stabiel blijft.
In 2040 en 2050 worden de meeste kilometers nog steeds afgelegd met de auto en de minste kilometers lopend. Dit geldt voor het hoge scenario en het lage scenario. In 2050 wordt in het hoge scenario bijvoorbeeld 1% van de kilometers lopend afgelegd en 66% van alle kilometers met de auto.
Het aantal reizigerskilometers in 2040
De afstand die reizigers afleggen, drukken we uit in reizigerskilometers. De algemene prognose is dat het totaal aantal reizigerskilometers in 2040 hoger is dan in 2018. Dit geldt voor het lage scenario en het hoge scenario. Alleen het aantal kilometers dat met de auto wordt afgelegd, daalt licht in het lage scenario. De groei van het aantal kilometers dat met de trein wordt afgelegd, is het sterkst.
Het aantal reizigerskilometers in 2050
De afstand die een reiziger aflegt, drukken we uit in reizigerskilometers. De algemene prognose is dat het aantal reizigerskilometers in 2050 voor alle vervoerwijzen is gegroeid in vergelijking , vergeleken met 2018. Dat geldt voor het lage scenario en het hoge scenario. De groei van het aantal kilometers dat wordt afgelegd met de trein is het sterkst.
Meer informatie over Referentieprognoses 2024
In het hoofdrapport Referentieprognoses 2024 kunt u meer informatie vinden over de verkeers- en vervoerprognoses. Heeft u vragen? Dan kunt u ook contact opnemen via het contactformulier Steunpunt verkeersprognoses.