Motorvoertuigen op de weg

We maken voorspellingen over het weggebruik door motorvoertuigen. Deze prognoses geven onder andere antwoord op de volgende vragen: hoeveel kilometers worden er in 2040 en 2050 afgelegd door motorvoertuigen en hoeveel motorvoertuigen maken er in 2040 en 2050 gebruik van de weg?

De prognoses houden rekening met mogelijke ontwikkelingen in de demografie en economie, zoals bevolkingsgroei en economische groei. De prognoses zijn gebaseerd op 2 groeiscenario’s:

  • Scenario Hoog
  • Scenario Laag

In het hoge scenario is er een bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 2% per jaar. In het lage scenario is er bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 1% per jaar. Meer informatie over de scenario’s en het maken van de prognoses vindt u op de pagina Prognoses maken.

Het aantal voertuigkilometers tussen 2000 en 2050

Het aantal kilometers dat door motorvoertuigen wordt afgelegd, drukken we uit in voertuigkilometers. Tijdens de coronajaren (2020 tot en met 2021) is het aantal voertuigkilometers sterk gedaald. De algemene prognose voor de volgende jaren (tot 2050) is dat het aantal voertuigkilometers in vergelijking met 2018 groeit in het hoge scenario en ongeveer gelijk blijft in het lage scenario.

Het aantal motorvoertuigen in 2040

Het aantal motorvoertuigen dat in 2040 gebruikmaakt van de weg is het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Dit gebied noemen we ook wel regio Randstad.

In het lage scenario kan het aantal motorvoertuigen in de regio Randstad oplopen tot meer dan 100.000 per werkdag. Dit geldt ook voor het hoge scenario, maar in het hoge scenario zijn er wel méér wegen waarop het aantal motorvoertuigen oploopt tot meer dan 100.000. In Groningen, Drenthe, Limburg en Zeeland is het een stuk minder druk op de weg.

Het aantal motorvoertuigen in 2050

Ook in 2050 is de drukte op de weg het grootst in de regio Randstad. In het hoge scenario én in het lage scenario kan het aantal motorvoertuigen op de weg oplopen tot meer dan 100.000 per werkdag. In Groningen, Drenthe, Limburg en Zeeland is het een stuk minder druk op de weg.

Het aantal vrachtwagens in 2040 en 2050

Hoeveel van het totaal aantal motorvoertuigen op de weg zijn vrachtwagens? Dat aantal drukken we uit in procenten en noemen we ook wel het aandeel vrachtwagens.

De A15 en A67 zijn wegen waar relatief veel vrachtwagens rijden in 2040 en 2050. Ook in het havengebied Rotterdam en bij de landsgrenzen rijden relatief veel vrachtwagens. Op een gemiddelde werkdag is minimaal 30% van het totaal aantal motorvoertuigen op deze wegen een vrachtwagen. In Noord-Holland rijden relatief de minste vrachtwagens, soms minder dan 10%. Dit geldt allemaal voor het hoge scenario en het lage scenario.

Meer informatie over Referentieprognoses 2024

In het hoofdrapport Referentieprognoses 2024 kunt u meer informatie vinden over de verkeers- en vervoerprognoses. Heeft u vragen? Dan kunt u ook contact opnemen via het contactformulier Steunpunt verkeersprognoses.