Praktijkvoorbeeld: Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
Om de fiets in Nederland een belangrijke en hoogwaardige modaliteit te laten zijn en blijven, is een Schaalsprong Fiets nodig. Deze schaalsprong bestaat uit ontwikkeling van fietsnetwerken, fietsenstallingen en fietsstimulering. De rijksoverheid, provincie, vervoerregio’s en gemeente werkten hiervoor samen aan het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF).
Het NTF is gebaseerd op de toekomstige ruimtelijke inrichting en de regionale fietsplannen. Het beschrijft hoe de fiets kan bijdragen aan de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven en duurzame oplossingen voor die opgave. Het NTF geeft aan welke investeringen nodig zijn en welke stappen overheden en partners (in samenwerking) moeten nemen om de fiets de benodigde impuls te geven.
Het project
Het NTF legt de focus op de hoofdroutes, waaronder doorfietsroutes en snelle fietsroutes. De snelle fietsroute Sittard-Maastricht is een voorbeeld van zo’n route. Het is een samenwerkingsproject van de Provincie Limburg, Zuid-Limburg Bereikbaar en gemeenten langs de route (Beek, Stein, Meerssen, Maastricht en Sittard-Geleen).
Het is de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg en heeft na afronding een totale lengte van 23 km. Doel is om een fietsroute te realiseren waarop de fietser zo comfortabel mogelijk en zo veel mogelijk ongehinderd kan doorfietsen.
Realisatie van een snelle fietsroute was ook 1 van de speerpunten in de Mobiliteitsvisie van Zuid-Limburg; een samenwerking van 16 Zuid-Limburgse gemeenten en de Provincie Limburg. De visie zet in op duurzame mobiliteit en CO2-reductie, verbeteren van gezondheid, leefbaarheid en veiligheid.
De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan:
- de verbetering van het fietsklimaat in de regio
- de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik
- een volwaardig alternatief voor reizen met de auto
Uitvoering
De snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht loopt parallel aan de autosnelweg A2 en heeft daarmee de bewegwijzering F2 gekregen. De snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht wordt aangesloten op het landelijk netwerk van hoogwaardige fietsroutes, dat in ontwikkeling is en in de komende jaren afgerond wordt (zie figuur 1).
Resultaat
Voor de fietsroute Sittard-Maastricht is nog geen monitoring naar de effecten gedaan. In het algemeen laten evaluaties van verbeterde fietsroutes behalve een bescheiden verandering in vervoerswijzekeuze, ook zien dat de tevredenheid van huidige fietsers toeneemt.
Dat zorgt ervoor dat fietsers blijven fietsen en mogelijk zelfs meer gaan fietsen. En tevreden fietsers zijn goede ambassadeurs voor het fietsen, wat wellicht meer mensen tot fietsen aanzet.
Voor meer informatie over effecten van een verbeterde fietsinfrastructuur op onder meer bereikbaarheid kunt u de Factsheet: Upgrade fietsinfrastructuur raadplegen.
Aandachtspunten bij inzet elders
De maatregel ‘snelle fietsroute’ is breder in te zetten in Nederland, veel regio’s zijn hier ook mee bezig. Aandachtspunten zijn:
- Zet sterk in op marketing en communicatie om mensen bekend te maken met de route.
- Het is essentieel om tijdig de samenwerking met andere partijen aan te gaan, zoals de Nationale Bewegwijzeringsdienst, om de route tijdig en integraal op te leveren.
- Niet alle stimuleringsmethoden werken. Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar u tijd in wilt steken op het gebied van fietsstimulering. Het maken van een gedragsaanpak is belangrijk voor het optimaliseren van de bekendheid en het gebruik van de route.
- Het betrekken van werkgevers en andere organisaties vergt veel tijd, maar is zeker een effectieve methode om de herkenbaarheid en het gebruik van de route te vergroten.
- Creëer mijlpalen om naar buiten te communiceren wat er gebeurt. Het creëren van een continue positieve sfeer is daarbij belangrijk.
- Houdt rekening met een steeds meer diverse groep fietsers en de bijbehorende afmetingen en snelheden van de fietsen. Voor de benodigde breedte van een fietspad, die afhankelijk is van functie, intensiteit en samenstelling van de groep fietsers, is de Actualisatie aanbevelingen voor de breedte van fietspaden van CROW-Fietsberaard te raadplegen.
- Veel fietspaden kruisen rijkswegen, daarom is het van belang om plannen voor snelle fietsroutes of doorfietsroutes in een vroeg stadium met Rijkswaterstraat te bespreken, om te bepalen of er werk met werk kan worden gemaakt.
- Voor vergunningsverlening maakte Rijkswaterstraat een overzicht waarin eisen zijn opgenomen voor bijvoorbeeld biodiversiteit, verlichting en eventueel toegang voor onderhoudsvoertuigen.
Geraadpleegde bronnen
Vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen?
Heeft u vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.