Nieuwsbericht

‘Dit is niet zomaar een project’

Gepubliceerd op: 19 december 2023, 15.04 uur

Voordat de renovaties aan de tunnels rondom Rotterdam van start kunnen gaan, moet er een heleboel gebeuren. Denk aan het onderzoeken van de tunnels, belangen in kaart brengen, vergaderen met experts en de veiligheid waarborgen. Projectmanagers Erica van Dijk en Rik Sonneveldt leiden dit, samen met hun team, in goede banen. Ze vertellen over hun rol binnen dit project.

‘Onze tunnels zijn op babyboomerleeftijd’, lacht Sonneveldt, die nu ruim 4 jaar betrokken is bij Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland (PTZ). Hij is met zijn team verantwoordelijk voor de renovatie van de Drechttunnel en de Sijtwendetunnel. Projectmanager Van Dijk heeft met haar team de leiding over de Noordtunnel, de Beneluxtunnel en straks ook de Tweede Heinenoordtunnel. ‘De tunnels voldoen na de renovatie aan de Landelijke Tunnelstandaard. We gaan ze duurzamer, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker maken.’

‘Bij PTZ zijn ruim 100 adviseurs en specialisten betrokken in allerlei disciplines zoals tunneltechniek, ICT, contracten, duurzaamheid, risicomanagement, vergunningen en bereikbaarheid. Die worden aangestuurd door 2 projectmanagementteams onder leiding van Sonneveldt en mij’, vertelt Van Dijk.

‘We zorgen ervoor dat onze teams tot een gezamenlijk resultaat komen. We sturen bij, hakken knopen door en leggen verantwoording af aan opdrachtgevers.’ PTZ streeft naar een uniforme aanpak van de renovaties. ‘Zo hoeven we niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden en leren de teams van elkaar.’

Project van de lange adem

Het renoveren van de tunnels is een complexe klus. ‘Dit is niet zomaar een project, maar eentje van de lange adem. We gaan werken in een van de drukste delen van ons wegennet. Dat gaat onvermijdelijk aanzienlijke hinder opleveren’, legt Van Dijk uit.

Door op een slimme, veilige en goed doordachte manier te werken, proberen de teams die hinder zo veel mogelijk te beperken. ‘Maar het moet wel werkbaar blijven, voor zowel de aannemer als voor Rijkswaterstaat’, vult Sonneveldt aan. ‘De druk zal hoog worden, ook aan onze kant. Je stuit vrijwel altijd op onverwachte zaken tijdens een renovatie. We plannen daarvoor dan ook ruimte in.’

Voor Van Dijk is het belangrijk dat het project soepel blijft draaien. ‘Als het even moeizaam loopt, bijvoorbeeld door verschillende standpunten, help ik om dat probleem aan te pakken. Daarvoor loop ik met de betreffende collega mee en kijk ik wat er nodig is om verder te gaan’, legt ze uit. ‘Verder kijk ik of alle onderdelen zijn meegenomen en integraal zijn bekeken. Zitten we nog op de juiste route of is er ergens bijsturing nodig? Verder houd ik in de gaten of iedereen nog lekker in zijn vel zit.’

Sonneveldt benadrukt dat veiligheid een belangrijk aspect is in het werk. ‘Ervoor zorgen dat de renovaties op een veilige manier worden uitgevoerd, zonder ongelukken; dat houd ik hoog op de agenda. Een ander punt is het samen blijven leren en ontwikkelen, zodat we steeds slimmer en efficiënter werken. Onze rol is ook om dat te bevorderen.’

Mooie opgave

Sonneveldt is dan ook benieuwd naar de slimme ideeën waarmee de aannemers komen. ‘Denk aan boorrobots, technologische vernieuwingen en snellere werkwijzen. Dat is toch een stukje innovatie. Ik vind het een mooie opgave om samen met de markt aan de tunnelrenovaties te werken. We gaan dit voor elkaar krijgen!’

We kunnen niet zonder het team, zegt Van Dijk. ‘Goed teamwerk, samenwerken met de omgeving en partners, goed communiceren. Dat is heel belangrijk. En daar werken we hard aan.’