Beneluxtunnel (A4)
De Beneluxtunnel ligt in de snelweg A4 tussen Schiedam en Pernis en grenst aan knooppunt Kethelplein en knooppunt Benelux. Elk jaar rijden er ruim 60 miljoen voertuigen door de Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas door. De tunnel is daarnaast een belangrijke verbinding voor de Rotterdamse haven.
60 miljoen motorvoertuigen per jaar maken gebruik van de tunnel
De Beneluxtunnel bestaat uit 2 delen en 8 tunnelbuizen. De langste verkeersbuis is 900 m. De Eerste Beneluxtunnel opende in 1967 en is alleen toegankelijk voor motorvoertuigen. De Tweede Beneluxtunnel is sinds 2002 in gebruik. Naast motorvoertuigen maken ook (brom)fietsers, voetgangers en de metro gebruik van deze tunnel.
Bouw van de Eerste Beneluxtunnel
Na de Tweede Wereldoorlog groeiden de stad en de haven sterk, terwijl er met de Willemsbrug (1878) en de Maastunnel (1942) slechts 2 vaste oeververbindingen waren. Daarom werden plannen gemaakt om rond Rotterdam een ruit van wegen (A20, A16, A15 en A4) aan te leggen. De Eerste Beneluxtunnel was daar, net zoals de Van Brienenoordbrug (A16), onderdeel van.
De Eerste Beneluxtunnel bestaat uit 8 elementen van 93 m lang. Deze stukken werden gebouwd in een bouwdok (nu de Madroelhaven) en later afgezonken. De bouw van de tunnel werd afgerond in 1967 en officieel in gebruik genomen door koningin Juliana. De tunnel was tot 1980 een toltunnel. Automobilisten en motorrijders betaalden 1 gulden, vrachtwagenchauffeurs 2,50 gulden per passage.
Bouw Tweede Beneluxtunnel
Het verkeer in de regio Rotterdam bleef groeien. Dit veroorzaakte dagelijks files bij de Eerste Beneluxtunnel en op de A16 bij de Van Brienenoordbrug. Daarom werd in 1993, na jarenlange plannenmakerij, besloten om een Tweede Beneluxtunnel te bouwen, die ook gebruikt moest worden door metro’s, (brom)fietsers en voetgangers. De bouw startte in 1997 en was in 2002 klaar.
Wanneer is de Beneluxtunnel dicht?
De Beneluxtunnel is bijna nooit helemaal dicht. Tijdens werkzaamheden of incidenten proberen we altijd 1 buis per rijrichting open te houden voor al het verkeer. Af en toe komt het voor dat beide buizen van een rijrichting dicht moeten of in uitzonderlijke gevallen de hele tunnel. Het verkeer wordt dan omgeleid.
- Kijk voor de actuele verkeersinformatie op de website Rijkswaterstaat Verkeersinformatie.
- Bekijk ook de mogelijk geplande wegwerkzaamheden op de A4.
- Soms komt het voor dat een tunnelbuis tijdelijk gesloten is vanwege tunnelonderhoud.
Liften en roltrappen tijdelijk afgesloten
U kunt de liften en roltrappen bij de Beneluxtunnel op dit moment niet gebruiken. Deze waren al vaker buiten gebruik door technische storingen. Doordat ze verouderd zijn, volgden storingen elkaar steeds sneller op en bleken steeds lastiger te verhelpen. Omdat dit tot onveilige situaties kan leiden, zijn de liften en roltrappen voorlopig afgesloten.
We zijn momenteel bezig deze te herstellen en verwachten de werkzaamheden eind 2024 af te ronden. Daarna kunnen we de liften en roltrappen weer openstellen.
In de tussentijd kunt u gebruikmaken van een pendelservice, die voetgangers en fietsers in een busje meeneemt door de tunnelbuis. Deze rit duurt ongeveer 10 minuten.
De pendelservice rijdt:
- maandag tot en met vrijdag: 06.00 - 24.00 uur
- zaterdag: 07.00 - 24.00 uur
- zondag: 08.00 - 24.00 uur
Is het busje tijdens deze uren niet aanwezig? Bel dan de pendelservice van RMC via 06 - 10 15 56 62. Buiten deze uren rijdt de pendelservice niet.
Tunnels in de A4
Behalve de Beneluxtunnel maken ook de Ketheltunnel en de Schipholtunnel deel uit van snelweg A4.