A16

Drechttunnel (A16)

De Drechttunnel is een onderdeel van de snelweg A16 en verbindt de Drechtsteden Zwijndrecht en Dordrecht met elkaar. Hij biedt voor motorvoertuigen een oeververbinding bij de Oude Maas, waar de tunnel onderdoor loopt.

De Drechttunnel is in de regio Zwijndrecht en Dordrecht een van de 3 tunnels die onder de Oude Maas ligt, naast de Botlektunnel en de Heinenoordtunnel. Het is momenteel nog de enige tunnel in de A16. Maar hier komt verandering in. In de nieuwe rijksweg A16 Rotterdam (die opent in 2025) komt ook een tunnel; de Rottemerentunnel.

Aanleiding voor de tunnel

de Drechttunnel verbindt de Drechtsteden Zwijndrecht en Dordrecht met elkaar

In juli 1939 werd de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht opengesteld voor het verkeer. Een paar decennia later, vanaf de jaren 60, waren er bij de brug steeds meer verkeersopstoppingen. Hierdoor kwam de discussie voor een bredere oeververbinding op gang.

Na veel overleg en ontwerpen werd begin jaren 70 gekozen voor de bouw van een tunnel tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Met als resultaat een verbrede A16 en nieuwe aansluitingen op de snelweg. In Dordrecht kwam mede hierdoor het bedrijfsterrein Dordrecht-West tot ontwikkeling. In Zwijndrecht bijvoorbeeld de bedrijfsterreinen Bakesteijn en De Geer.

Bouw en opening van de Drechttunnel

De bouw van de tunnel startte in 1972 en is als zogenaamde afzinktunnel gebouwd. De 3 elementen zijn gebouwd in het bouwdok langs de Oude Maas in Barendrecht. De breedte van de tunnelelementen bedraagt ruim 49 m, waardoor de verbinding ten tijde van de bouw de breedst afgezonken tunnel van de wereld was.

De Drechttunnel was met een breedte van 49 m op het moment van bouwen de breedst afgezonken tunnel van de wereld

De bouw van de tunnel werd afgerond in 1977, waarna hij op 15 november van dat jaar officieel in gebruik werd genomen door koningin Juliana. Tegelijkertijd is ook de Kiltunnel in gebruik genomen. Elk jaar rijden er ruim 51 miljoen voertuigen door de Drechttunnel. Vanuit de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in Rhoon wordt hij 24 uur per dag bediend en bewaakt.

Constructie van de tunnel

De tunnel werd ontworpen met in totaal 4x2 rijstroken, verdeeld over 4 tunnelbuizen. De lengte van de tunnel richting Rotterdam is 569 m en richting Breda 538 m. Er zijn geen vluchtstroken aanwezig. De verkeersbuizen zijn per rijrichting onderling gescheiden door een middentunnelkanaal.

Door de gescheiden tunnelbuizen in 1 richting is er een tunnelbuis voor het doorgaande personenautoverkeer en een tunnelbuis voor doorgaande vrachtauto’s en bestemmingsverkeer Dordrecht/Zwijndrecht. Per rijrichting is er een middentunnelkanaal beschikbaar dat gebruikt kan worden als vluchtroute bij calamiteiten en voor het onderbrengen van kabels en leidingen. Ook geven de middentunnelkanalen het tunnelpersoneel vrije doorgang voor bediening en onderhoud.

Wanneer is de Drechttunnel dicht voor onderhoud?

Kijk voor actuele verkeersinformatie op Rijkswaterstaat Verkeersinformatie en bekijk ook de mogelijk geplande wegwerkzaamheden op de A16. Soms komt het voor dat de tunnel tijdelijk gesloten is voor onderhoud.

Projecten aan de Drechttunnel

A16: vervanging verlichting Drechttunnel

De verlichting in de Drechttunnel is aan het einde van haar levensduur. Daarom vervangen we deze en beperken daarmee het risico op storingen.

Nieuws