Liveblog gezonken schip bij stuw Borgharen
Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 rond 8.30 uur is een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht gevaren en gezonken. Het vrachtschip voer vanuit Bosscherveld richting België en kwam ter hoogte van de Noorderbrug in de problemen door de sterke stroming op de Maas. In dit liveblog houden we u op de hoogte van de situatie bij stuw Borgharen.
Bij vragen die gaan over het waterpeil en de gevolgen ervan rondom stuw Borgharen kunt u ook contact opnemen met ons informatiecentrum via 088-7974320 (tussen 08.00 en 22.00 uur). Voor algemene vragen kunt u natuurlijk bellen met 0800-8002 (tussen 08.00 en 20.00 uur).
-
Schuif stuw Borgharen helemaal gesloten
De scheepvaartschuif van stuw Borgharen is weer helemaal gesloten. Nu kunnen we het waterpeil gecontroleerd omhoog brengen. Dat doen we vanuit onze bediencentrale in Maasbracht. Daar waken onze operators 24/7 over het waterpeil. Zij zorgen ervoor dat het water in de Maas de komende uren zal stijgen naar het normale peil.
-
Wim Fabries: ‘Ontzettend trots op alles en iedereen’
Vanaf het dak van de stuw spreekt HID Rijkswaterstaat Zuid-Nederland Wim Fabries zijn enorme opluchting en dank uit aan ‘alle toppers die deze week alles in het werk hebben gezet om ervoor te zorgen dat we nu zijn waar we zijn.’ Bekijk het filmpje in het nieuwsbericht ‘Ontzettend trots op alles en iedereen’.
-
Water geleidelijk laten zakken om daarna te kunnen pompen
Inmiddels staan de pompen op zijn plek langs het schip. Om te voorkomen dat uitgepompt water terugkeert in het schip moeten we het waterpeil rondom het schip enkele centimeters laten zakken, dit doen we door geleidelijk water door de linker- en rechterschuif van de stuw te laten.
Als het water genoeg gezakt is, gaan de schuiven weer geleidelijk dicht. Daarna kunnen we het schip leegpompen. Als dit gebeurd is zal het schip gaan drijven en kunnen we het schip makkelijker lostrekken van zijn plek.
-
Interview: een calamiteit oplossen in een snelkookpan
We zijn al dagen hard aan het werk om het gezonken schip bij stuw Borgharen weg te halen. Waarom trekken we dat schip niet gewoon even los? Waarom duurt het allemaal zo lang? Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur van Zuid-Nederland, vertelt in een interview over deze ingewikkelde operatie, waarbij we onder hoge druk moeilijke beslissingen moeten nemen.
-
Nieuwe pompactie om schip lichter te maken
Gisteravond hebben we met 2 bergingsauto’s geprobeerd het schip los te krijgen. Dit is toen niet gelukt. Het risico dat de kabels zouden breken was te groot, omdat er te veel weerstand was door het zware schip en de waterstand.
We hebben vanmorgen pompen op een ponton geplaatst om zoveel mogelijk water uit het gestrande schip te pompen. Zo wordt het schip lichter en verwachten we dat het makkelijker los te trekken is. We gaan straks starten met het pompen.
-
Extra bergingsauto ingezet, schip niet verder losgekomen
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te krijgen, hebben we tijdelijk onderbroken om de bergingsauto met lier te verplaatsen. Zo kunnen we vanuit een andere hoek trekken aan het schip. Er is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.
Deze staat naast de huidige bergingsauto. Bij inspectie blijkt er teveel schade aan een kabel, hierdoor is niet mogelijk om nu verder te gaan met het lostrekken van het schip. Het risico dat de kabel breekt is te groot. We sluiten voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Trekactie tijdelijk onderbroken
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te trekken verloopt voorspoedig. Het schip is in beweging. We moeten het lostrekken tijdelijk onderbreken, om de vrachtwagen met de lier te verplaatsen. Dit doen we om zo vanuit een andere hoek te trekken aan het schip.
-
Schip ligt gunstiger, nog wel onder de stuw
Het wegtrekken van het schip is nog steeds volop bezig. Wel moesten we de operatie kort onderbreken om een aantal lierkabels recht te leggen. Het schip is inmiddels een stuk verschoven en ligt gunstiger, maar nog wel onder de stuw. Het is nog niet mogelijk om de schade aan de stuw te inspecteren.
-
Update situatie Stuw Borgharen
Nieuwe poging vandaag
Vanmorgen starten we met een nieuwe poging om het schip weer in beweging te krijgen. Er zijn weer pompen aan boord geplaatst om het schip zo licht mogelijk te maken. Ondertussen is een extra vrachtwagen met een sterke lier gearriveerd, die vanuit een andere positie mee zal trekken om de kracht vanuit een nieuwe hoek in te zetten.
Acties van gisteren
Gisteravond zijn er verschillende stappen ondernomen, zoals het verlichten van het schip door zand te verwijderen en het baggeren rondom. En vanaf een stevig verankerd ponton werd geprobeerd het schip voorzichtig los te trekken, met wat eerste beweging als resultaat.
Later op de avond hebben we een extra pomp ingezet om water uit een afgesloten ruimte in het schip te pompen. Dit creëert extra drijfvermogen, wat helpt om het schip lichter te maken. Dit had niet voldoende effect en daarom hebben we uiteindelijk rond middernacht de pogingen moeten stoppen. De onderkant van het schip zit nog steeds zeer vast.
-
Poging om het schip los te trekken gestaakt
Het vrachtschip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt om het verder in beweging te krijgen. De pogingen om het schip los te trekken zijn daarom voor nu gestopt. We onderzoeken nu verder hoe we het schip bij de stuw weg kunnen krijgen, zodat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen.
Bedankt voor jullie aandacht en we houden jullie vanaf morgenochtend weer op de hoogte van de verdere voortgang!
-
Meer beweging creëren
We hebben intussen een werkbak aan een kraan bevestigd en een pomp geplaatst in een afgesloten ruimte in de voorkant van het schip. Door zoveel mogelijk water uit deze ruimte te pompen, creëren we een extra drijfvermogen en maken we het schip lichter.
Dit helpt om meer beweging te krijgen. Daarna bekijken we opnieuw of we de krachten op de lieren kunnen verhogen.
-
Nieuwe poging om schip los te trekken
We zijn rond 18.30 uur begonnen met een nieuwe poging om het gezonken vrachtschip los te trekken van de stuw. Het schip is zo veel mogelijk verlicht door het resterende zand eruit te halen en de luiken van de laadruimte te verwijderen, ook is het gebied rondom het schip gebaggerd.
Vanaf een stevig verankerd lierponton wordt het schip nu voorzichtig losgetrokken. Er is inmiddels wat beweging te zien. We bekijken op dit moment of de krachten op de lier verhoogd kunnen worden om zo het schip verder in beweging te krijgen.
-
Overzicht Borgharen
Op het plaatje zie je in 1 oogopslag wat de situatie momenteel is bij Stuw Borgharen. We zijn nog bezig met het lostrekken van het vrachtschip. Daarnaast hebben we preventieve maatregelen genomen op verschillende plekken om te zorgen voor voldoende water in de Maas.
- Linksonder zie je de tijdelijke mobiele waterkering. Hiermee kunnen we het waterpeil op de Maas beter controleren en beschermen we de woonboten. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water.
- Achter stuw Borgharen zijn we begonnen met de aanleg van een breuksteendam. Deze breuksteendam functioneert dan als extra waterkering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het waterpeil niet te veel daalt. Dit is een aanvulling op de al functionerende tijdelijke mobiele waterkering bij de overlaatdam Bosscherveld.
- Het vrachtschip ligt vast aan het ponton. Het ponton is verankerd aan de oever aan de overkant van de Maas.
- Bij de ingang van het Julianakanaal hebben we een pomp geplaatst. Aan het begin van het Julianakanaal ligt keersluis Limmel. Die is nu gesloten. Als het waterpeil te laag wordt, in het Julianakanaal, zorgen we met deze pomp voor aanvoer van water. Daardoor is er voldoende doorstroming van het water, wat nodig is voor de waterkwaliteit.
-
Informatiecentrum voor vragen over dalend waterpeil
Door de aanvaring met een vrachtschip bij stuw Borgharen in Maastricht kunnen we een deel van de stuw niet sluiten. Daardoor daalt het waterpeil in de Maas langzaam tussen België en Borgharen.
Verwachting van het dalend waterpeil
We doen ons uiterste best om het schip te verplaatsen en de stuw te sluiten. Ondanks de getroffen voorzorgsmaatregelen verwachten we dat het waterpeil in de loop van de avond van 16 oktober 2024 met tientallen centimeters zal dalen. We adviseren bewoners en belanghebbenden om hier rekening mee te houden en eventuele maatregelen te treffen.
Om bewoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren, is er een speciaal informatiecentrum beschikbaar voor vragen over het dalende waterpeil en de gevolgen daarvan. Het informatiecentrum is bereikbaar tussen 08.00 en 22.00 uur via 088-7974320. Voor andere algemene vragen kunt u contact opnemen met ons algemene nummer: 0800-8002.
Rijkswaterstaat heeft verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Zoals een tijdelijke waterkering bij de overlaatdam en pompen bij de ingang van het Julianakanaal.
-
Werkzaamheden leegmaken schip begonnen
Een kraanschip is begonnen met het verwijderen van 2 of 3 dekluiken van het gezonken vrachtschip. Daarna wordt zo veel mogelijk het resterend zand uit dit deel van het schip gehaald en in de Maas losgelaten. Doel hiervan is het schip zo licht mogelijk te maken.
-
Breuksteendam als extra maatregel
Nu de stuw bij Borgharen door de aanvaring met het vrachtschip niet normaal gebruikt kan worden, bouwen we een breuksteendam direct aan de achterzijde van stuw Borgharen. Deze breuksteendam functioneert dan als extra waterkering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het waterpeil niet te veel daalt. Dit is een aanvulling op de al functionerende tijdelijke kering bij de overlaatdam Bosscherveld.
Zodra blijkt dat de bergingsoperatie van het schip geslaagd is, de stuw niet beschadigd is en weer gebruikt kan worden, kan besloten worden de aanleg van deze tijdelijke breuksteendam te stoppen. We kiezen alleen nu voor zekerheid als het gaat om het waterbeheer van Limburg en bereiden ons op deze manier voor.
Werkzaamheden al gestart
De eerste werkzaamheden voor de breuksteendam zijn gisteren, dinsdag 15 oktober, al gestart. De dam wordt zo gebouwd dat hij goed werkt, maar ook zo snel mogelijk klaar is. Mogelijk gebruiken we daarvoor ook nog andere materialen in de constructie, zoals eventueel geladen containers, die deel zouden kunnen uitmaken van de dam.
Daarover wordt later nog een besluit over genomen. Met 2 kranen en een aantal dumpers werken we 24/7 door aan deze dam. Hoe lang de totale aanleg zal duren is nu nog niet bekend. Uiteraard is er ook aandacht dat deze breuksteendam (als hij wat langer nodig blijkt) water moet kunnen doorlaten in geval van hoogwater.
Breukstenen lenen
Rijkswaterstaat beschikt over veel breukstenen in de buurt van stuw Borgharen. Zo lag er nog een restant aan stenen bij Borgharen op de oevers en bieden ook de stenen bij het Julianakanaal een handige voorraad. Daar kunnen alvast breukstenen geleend worden die pas veel later in dat project nodig zijn.
-
Samenvatting van de nacht: hard gewerkt, schip nog op zijn plek
Goedemorgen, daar zijn we weer.
Afgelopen nacht zijn we om 00.30 uur eerst gestart met het verwijderen van de luiken van het schip. In de uren daarna is een pomp ingezet om de laatste resten zand uit het schip weg te werken. Rond 04.00 uur zijn de trekkabels meerdere keren op spanning gebracht om te testen of er op een redelijk soepele manier beweging in het schip te krijgen is. Dat was nog niet naar onze zin. Om 05.00 uur is daarom besloten om zand dat waarschijnlijk weggezakt is in de voorzijde van het schip nog verder weg te halen. Deze actie start bij daglicht.
-
Voorbereidingen tweede poging in volle gang
We bevestigen op dit moment het nieuwe materiaal en zullen later vannacht opnieuw proberen het schip los te trekken. Wanneer dat moment precies gaat zijn, kunnen we nog niet zeggen. We sluiten daarom voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Tijdelijke kering Bosscherveld ligt op zijn plek
De tijdelijke kering bij Bosscherveld is inmiddels klaar. Hiermee kunnen we het waterpeil op de Maas beter controleren en beschermen we de woonboten. Daarnaast nemen we ook op andere plekken preventieve maatregelen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Denk hierbij aan pompen die kunnen zorgen voor extra aanvoer en een breuksteendam.
-
Nieuw plan van aanpak lostrekken schip
Het is duidelijk op welke manier we een nieuwe poging kunnen doen om het schip los te trekken. Deze methode zorgt ervoor dat spanning gelijk verdeeld wordt over de kabels. Daarvoor is ander materiaal nodig. Dat materiaal is onderweg naar de locatie en we verwachten dat dit begin van de avond binnen is.
Daarna treffen we voorbereidingen om een tweede poging te doen. Het is lastig hier een tijdslijn voor te geven, maar naar verwachting start de tweede poging vanavond of vannacht nog. Omdat de eerdere voorbereidingen op locatie afgerond zijn, hebben we voor een tweede poging geen daglicht nodig.
Het schip heeft overigens nog maar weinig zand in het ruim. Het meeste zand is intussen weggespoeld.
-
Voortgang lostrekken schip stuw Borgharen
Rond 13.00 uur zijn we bij stuw Borgharen bij Maastricht gestart met het lostrekken van het schip. Rond 14.00 uur knapte een lijn die het ponton aan de wal verbond. We zijn gestopt met de werkzaamheden en overleggen met deskundigen wat de volgende stap wordt.
-
Plaatsen van mobiele kering Bosscherveld in volle gang
Bij Bosscherveld gaan de werkzaamheden voor het plaatsen van de mobiele kering onverminderd door. Door de aanvaring met het vrachtschip tegen stuw Borgharen bij Maastricht, kan Rijkswaterstaat een deel van de stuw niet sluiten. Hierdoor stroomt water weg, waardoor het waterpeil in de Maas tussen België en Borgharen langzaam daalt. Dit kan ertoe leiden dat bijvoorbeeld woonboten in de buurt van de stuw op de grond komen te liggen.
Om het dalende waterpeil op de Maas tegen te gaan, plaatsen we een mobiele kering. De pompen die nodig zijn voor het vullen van de mobiele kering staan op hun plek. Op dit moment hijsen we de kering naar de juiste plek. De kraan op het schip begeleidt de kering naar de juiste plek. Dan wordt hij neergelegd en gevuld met water. Met het vullen van water zet de kering zich op de juiste plek vast. Het vullen duurt zo'n 4 uur.
-
Verwachting lostrekken schip rond 12.00 uur
We verwachten nu rond 12.00 uur te kunnen beginnen met het lostrekken van het schip bij stuw Borgharen. De lostrekactie is een lastige, technisch complexe klus. Het is maatwerk en moet in 1 keer goed gebeuren, waarbij we zorgvuldig moeten omgaan met schip en stuw. En veilig werken is heel belangrijk.
-
Tijdelijke mobiele kering wordt opgebouwd
Ook bij Bosscherveld zijn we druk bezig. Daar wordt op dit moment de tijdelijke mobiele kering opgebouwd. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water.
Lees meer over de tijdelijke kering en waterstanden op de Maas in het nieuwsbericht Voorbereiding voor mogelijk tijdelijke kering getroffen bij overlaat Bosscherveld.
-
Klaar om het schip los te trekken
Goedemorgen! Alles ligt er klaar voor om te starten met het lostrekken van het schip bij stuw Borgharen bij Maastricht. In het filmpje ziet u hoe robuust het ponton aan de kant is vastgemaakt. Vanaf het ponton worden de werkzaamheden verricht om het schip los te trekken.
-
Stremming op de Maas en morgenochtend lostrekken schip
Ook vanavond en vannacht werken we door aan de voorbereiding om het schip los te trekken dat tegen stuw Borgharen in de Maas bij Maastricht ligt. Het lierponton dat hiervoor ingezet wordt, gaat om 21.30 uur varen om de juiste positie in te nemen voor het lostrekken. Daarom stremmen we vanaf 21.30 uur de scheepvaart op de Maas van Born tot aan Ternaaien. Ook sluiten we op dat moment keersluis Limmel.
Zodra het lierponton klaar ligt, gaan we de kabels klaarmaken, strak trekken en doorsmeren om het lostrekken zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. Daar zijn we nog tot laat in de avond/begin van de nacht mee bezig.
Morgenvroeg (dinsdag 15 oktober) om 7.30 uur gaat het lostrekken van start. We trekken het schip los, zodat we de stuw kunnen inspecteren en verdere stappen kunnen zetten om het schip te bergen. We doen dit dinsdagochtend vroeg, omdat we dan bij daglicht goed zicht hebben en een veilige situatie is om deze actie uit te voeren.
Dit is de laatste update voor vandaag in deze liveblog.
-
Voorbereidingen tijdelijke waterkering Maas om mogelijk zakken waterpeil tegen te gaan
Het schip dat zaterdagochtend 12 oktober 2024 tegen stuw Borgharen bij Maastricht voer, ligt deels onder de scheepvaartopening van de stuw. We kunnen daardoor dat deel van de stuw niet sluiten. Dat sluiten is nodig om de waterstand in dit deel van de Maas te kunnen regelen.
Waterstand Maas zakt
In de Maas houden we namelijk het water kunstmatig hoog door middel van stuwen. Tussen 2 stuwen staat het water op een bepaalde hoogte. Op dit moment stroomt er water weg via stuw Borgharen. We zien dan ook de waterstand in het deel van de Maas tussen België en Borgharen langzaam zakken. Dat kan ervoor zorgen dat bijvoorbeeld woonboten in de buurt van de stuw, op de grond komen.
Tijdelijke waterkering bij Bosscherveld
Rijkswaterstaat heeft daarom voorbereidingen getroffen om mogelijk een tijdelijke waterkering te plaatsen in de Maas bij de overlaat Bosscherveld. Dit als voorzorg om het mogelijk extra zakken van het waterpeil in de Maas tegen te gaan. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water. Deze is nog in Duitsland, we verwachten dat de kering in de nacht/vroege ochtend op locatie is.
Dan wordt bekeken of het nodig is de kering meteen op te zetten of dat we hier nog mee wachten.
Gevolgen scheepvaart
Door het plaatsen van de tijdelijke kering, wordt de route naar sluis Bosscherveld geblokkeerd. Dit betekent dat ook de sluis wordt gestremd voor de scheepvaart zolang de tijdelijke kering actief is.
Lees meer over de tijdelijke kering en waterstanden op de Maas in het nieuwsbericht Voorbereiding voor mogelijk tijdelijke kering getroffen bij overlaat Bosscherveld.
-
Keersluis Limmel niet dicht om 12.00 uur
We gaven eerder aan dat vandaag (14 oktober 2024) rond 12.00 uur keersluis Limmel zou worden gesloten. Dit in verband met het waterpeil en de veiligheid rondom de werkzaamheden. Op dit moment is sluiting van de keersluis nog niet nodig. Zodra we de scheepvaart wél moeten stremmen en/of de keersluis dichtgaat, zullen we dit weer melden.
-
7 van de 8 stutpalen zijn geplaatst
Goedemorgen! Afgelopen nacht zijn we doorgegaan met de voorbereidingen voor het bergen van het schip. Lassers zijn gestart met het vastmaken van lierconstructies aan het ponton dat gebruikt gaat worden bij de berging.
Ook zijn er stutpalen gebracht en geplaatst waarmee het ponton op zijn plaats wordt gehouden. Dat laatste in afstemming met de Gasunie, zodat we geen gasleiding zouden raken. 7 van de 8 stutpalen zijn intussen geplaatst.
-
Sluiting keersluis Limmel
Vanwege de dalende waterstand en de aanstaande bergingsoperatie zijn we omwille van veiligheid genoodzaakt keersluis Limmel te sluiten; dit geldt vanaf maandag 14 oktober, 12.00 uur. Dit betekent een stremming voor de scheepvaart. Het streven is om sluis Bosscherveld open te houden. Check voor de actuele informatie de website Vaarweginformatie.
Dit is de laatste update voor vandaag in deze liveblog. Morgen volgt meer informatie over onder andere de bergingswerkzaamheden.
-
Verkeersbegeleiding vanaf het water
De RWS20 is 1 van de patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat en is ter plaatse bij stuw Borgharen. De collega’s aan boord zorgen onder andere voor de verkeersbegeleiding van het doorgaande scheepvaartverkeer, attenderen schippers erop dat ze voorzichtig voorbij moeten varen en geven hen waar nodig aanvullende informatie, zoals de waterstanden.
Daarnaast zijn ze onze ogen en oren op het water en hebben ze regelmatig contact met de collega’s op de verkeerspost. Meer over het werk van onze collega’s op het water vind je op de website van Rijkswaterstaat.
-
Gevolgen voor de waterstand
De ligging van het gestrande vrachtschip zorgt ervoor dat stuw Borgharen niet volledig te bedienen is. De westelijke schuif van de stuw is getrokken en houdt daardoor water tegen (kerende werking). Daar komt bij dat er sprake is van een dalende waterafvoer op de Maas.
Wat we nu weten, is dat de waterstand van de Maas tussen Maastricht en stuw Borgharen, ook wel het bovenstroomse deel (kanaalpand) genoemd, gaat dalen. Een dalende waterstand kan gevolgen hebben voor woonboten, jachthavens en bedrijven. Rijkswaterstaat houdt de situatie nauwlettend in de gaten en heeft contact met de veiligheidsregio en gemeente.
De actuele waterstanden vind je op de website Rijkswaterstaat Waterinformatie.
-
Bergingsactie duidelijk; materieel afgeroepen
Goedemorgen! Het plan van aanpak voor de berging van het vrachtschip bij stuw Borgharen is gemaakt en het benodigde materieel is afgeroepen. De sleepboot (Albatros) is onderweg vanuit Rotterdam (zie screenshot MarineTraffic).
Voor de berging wordt een ponton met lieren ingezet om het vrachtschip te kunnen takelen. Hier zijn ook stutpalen voor nodig. Zondagavond 13 oktober 2024 verwachten we de sleepboot met ponton ter plaatse. Omdat het dan al donker is zal maandag 14 oktober 2024 de opbouw en voorbereiding van de bergingsactie starten.
Na de berging kan de schade aan de stuw worden onderzocht. Uit voorzorg is op de stuw op de plaats van de aanvaring een meetinstrument geplaatst om de staat van de stuw te monitoren. Er is momenteel geen stremming voor de scheepvaart. De scheepvaart wordt begeleid door een vaartuig van Rijkswaterstaat.
-
Werking stuwen en sluizen Maas
Tussen 1915 en 1942 heeft Rijkswaterstaat op 7 locaties in de Maas stuwen en sluizen gebouwd, zodat de rivier bevaarbaar werd. Door de stuwen kunnen we het waterpeil in de Maas namelijk kunstmatig hoog houden. We houden het waterpeil 24 uur per dag in gaten. Met beweegbare schuiven in de stuwen kunnen we meer of minder water doorlaten.
Stuw Borgharen is 1 van de 7 sluis- en stuwcomlexen in de Maas. De Maas komt vanuit België Zuid-Limburg binnen en staat daar gemiddeld 44 m boven Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij de laatste stuw in het Noord-Brabantse Lith is dit 1 m boven NAP.
Door de 7 stuwen daalt het water geleidelijk, waardoor de Maas bevaarbaar blijft. Sluis- en stuwcomplex Borgharen is de eerste stuw die de Maas tegenkomt, nadat ze Nederland binnenstroomt. Lees meer over de 7 Maasstuwen.
De onderstaande video laat zien welke rol stuwen en sluizen in de scheepvaart hebben.
-
Schip vaart tegen stuw Borgharen
Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 omstreeks 8.30 uur is een schip tegen stuw Borgharen gevaren. Het schip (Humadivi, 67m lang), geladen met wit zand, was afkomstig vanuit Bosscherveld en kwam opvarend -ter hoogte van de Noorderbrug in de richting van België- in de problemen door de sterke stroming op de Maas. Het schip is aan het zinken.
Alle personen (2) zijn veilig van boord gekomen. Het schip ligt met de achterzijde onder de scheepvaartopening van de stuw. Deze situatie zorgt voor een stijging van het water in de Maas. De westelijke schuif van de stuw is getrokken, zodat het waterpeil zoveel mogelijk gehandhaafd kan worden.
Een vaartuig van Rijkswaterstaat is ter plaatse. Een kraanschip en sleepboot Nautilus zijn onderweg om het schip zo snel mogelijk te gaan bergen. Dan kan de schade aan de stuw worden onderzocht. Er is geen stremming voor de scheepvaart. De scheepvaart wordt begeleid door een vaartuig van Rijkswaterstaat.