Liveblog

Liveblog gezonken schip bij stuw Borgharen

Gepubliceerd op: 12 oktober 2024, 15.54 uur - Laatste update: 19 oktober 2024, 16.20 uur

Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 rond 8.30 uur is een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht gevaren en gezonken. Het vrachtschip voer vanuit Bosscherveld richting België en kwam ter hoogte van de Noorderbrug in de problemen door de sterke stroming op de Maas. In dit liveblog houden we u op de hoogte van de situatie bij stuw Borgharen.

Bij vragen die gaan over het waterpeil en de gevolgen ervan rondom stuw Borgharen kunt u ook contact opnemen met ons informatiecentrum via 088-7974320 (tussen 08.00 en 22.00 uur). Voor algemene vragen kunt u natuurlijk bellen met 0800-8002 (tussen 08.00 en 20.00 uur).

  • Schip is leeg en onder de stuw vandaan!

    Het is gelukt het schip leeg te pompen en inmiddels is hij onder schuif van de stuw vandaan gehaald.

    Het schip is onder de schuif vandaan gehaald
  • Extra bergingsauto ingezet, schip niet verder losgekomen

    De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te krijgen, hebben we tijdelijk onderbroken om de bergingsauto met lier te verplaatsen. Zo kunnen we vanuit een andere hoek trekken aan het schip. Er is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.

    Deze staat naast de huidige bergingsauto. Bij inspectie blijkt er teveel schade aan een kabel, hierdoor is niet mogelijk om nu verder te gaan met het lostrekken van het schip. Het risico dat de kabel breekt is te groot. We sluiten voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.

  • Update situatie Stuw Borgharen

    Nieuwe poging vandaag

    Vanmorgen starten we met een nieuwe poging om het schip weer in beweging te krijgen. Er zijn weer pompen aan boord geplaatst om het schip zo licht mogelijk te maken. Ondertussen is een extra vrachtwagen met een sterke lier gearriveerd, die vanuit een andere positie mee zal trekken om de kracht vanuit een nieuwe hoek in te zetten.

    Acties van gisteren

    Gisteravond zijn er verschillende stappen ondernomen, zoals het verlichten van het schip door zand te verwijderen en het baggeren rondom. En vanaf een stevig verankerd ponton werd geprobeerd het schip voorzichtig los te trekken, met wat eerste beweging als resultaat.

    Later op de avond hebben we een extra pomp ingezet om water uit een afgesloten ruimte in het schip te pompen. Dit creëert extra drijfvermogen, wat helpt om het schip lichter te maken. Dit had niet voldoende effect en daarom hebben we uiteindelijk rond middernacht de pogingen moeten stoppen. De onderkant van het schip zit nog steeds zeer vast.

    We plaatsen pompen om het schip zo licht mogelijk te maken. De eerste pomp doet zijn werk al
  • Poging om het schip los te trekken gestaakt

    Het vrachtschip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt om het verder in beweging te krijgen. De pogingen om het schip los te trekken zijn daarom voor nu gestopt. We onderzoeken nu verder hoe we het schip bij de stuw weg kunnen krijgen, zodat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen.

    Bedankt voor jullie aandacht en we houden jullie vanaf morgenochtend weer op de hoogte van de verdere voortgang!

  • Meer beweging creëren

    We hebben intussen een werkbak aan een kraan bevestigd en een pomp geplaatst in een afgesloten ruimte in de voorkant van het schip. Door zoveel mogelijk water uit deze ruimte te pompen, creëren we een extra drijfvermogen en maken we het schip lichter.

    Dit helpt om meer beweging te krijgen. Daarna bekijken we opnieuw of we de krachten op de lieren kunnen verhogen.

    Vanuit de werkbak wordt de pomp in de voorkant van het schip geplaatst om extra drijfvermogen te creëren
  • Nieuwe poging om schip los te trekken

    We zijn rond 18.30 uur begonnen met een nieuwe poging om het gezonken vrachtschip los te trekken van de stuw. Het schip is zo veel mogelijk verlicht door het resterende zand eruit te halen en de luiken van de laadruimte te verwijderen, ook is het gebied rondom het schip gebaggerd.

    Vanaf een stevig verankerd lierponton wordt het schip nu voorzichtig losgetrokken. Er is inmiddels wat beweging te zien. We bekijken op dit moment of de krachten op de lier verhoogd kunnen worden om zo het schip verder in beweging te krijgen.

    Het bergingsteam trekt het gestrande vrachtschip voorzichtig los met een lierponton.
  • Informatiecentrum voor vragen over dalend waterpeil

    Door de aanvaring met een vrachtschip bij stuw Borgharen in Maastricht kunnen we een deel van de stuw niet sluiten. Daardoor daalt het waterpeil in de Maas langzaam tussen België en Borgharen.

    Verwachting van het dalend waterpeil

    We doen ons uiterste best om het schip te verplaatsen en de stuw te sluiten. Ondanks de getroffen voorzorgsmaatregelen verwachten we dat het waterpeil in de loop van de avond van 16 oktober 2024 met tientallen centimeters zal dalen. We adviseren bewoners en belanghebbenden om hier rekening mee te houden en eventuele maatregelen te treffen.

    Om bewoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren, is er een speciaal informatiecentrum beschikbaar voor vragen over het dalende waterpeil en de gevolgen daarvan. Het informatiecentrum is bereikbaar tussen 08.00 en 22.00 uur via 088-7974320. Voor andere algemene vragen kunt u contact opnemen met ons algemene nummer: 0800-8002.

    Rijkswaterstaat heeft verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Zoals een tijdelijke waterkering bij de overlaatdam en pompen bij de ingang van het Julianakanaal.

  • Voortgang lostrekken schip stuw Borgharen

    Rond 13.00 uur zijn we bij stuw Borgharen bij Maastricht gestart met het lostrekken van het schip. Rond 14.00 uur knapte een lijn die het ponton aan de wal verbond. We zijn gestopt met de werkzaamheden en overleggen met deskundigen wat de volgende stap wordt.

    Op deze foto is te zien dat de lijnen langzaam op spanning komen.
  • Verwachting lostrekken schip rond 12.00 uur

    We verwachten nu rond 12.00 uur te kunnen beginnen met het lostrekken van het schip bij stuw Borgharen. De lostrekactie is een lastige, technisch complexe klus. Het is maatwerk en moet in 1 keer goed gebeuren, waarbij we zorgvuldig moeten omgaan met schip en stuw. En veilig werken is heel belangrijk.

  • Voorbereidingen tijdelijke waterkering Maas om mogelijk zakken waterpeil tegen te gaan

    Het schip dat zaterdagochtend 12 oktober 2024 tegen stuw Borgharen bij Maastricht voer, ligt deels onder de scheepvaartopening van de stuw. We kunnen daardoor dat deel van de stuw niet sluiten. Dat sluiten is nodig om de waterstand in dit deel van de Maas te kunnen regelen.

    Waterstand Maas zakt

    In de Maas houden we namelijk het water kunstmatig hoog door middel van stuwen. Tussen 2 stuwen staat het water op een bepaalde hoogte. Op dit moment stroomt er water weg via stuw Borgharen. We zien dan ook de waterstand in het deel van de Maas tussen België en Borgharen langzaam zakken. Dat kan ervoor zorgen dat bijvoorbeeld woonboten in de buurt van de stuw, op de grond komen. 

    Tijdelijke waterkering bij Bosscherveld 

    Rijkswaterstaat heeft daarom voorbereidingen getroffen om mogelijk een tijdelijke waterkering te plaatsen in de Maas bij de overlaat Bosscherveld. Dit als voorzorg om het mogelijk extra zakken van het waterpeil in de Maas tegen te gaan. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water. Deze is nog in Duitsland, we verwachten dat de kering in de nacht/vroege ochtend op locatie is. 

    Dan wordt bekeken of het nodig is de kering meteen op te zetten of dat we hier nog mee wachten. 

    Gevolgen scheepvaart 

    Door het plaatsen van de tijdelijke kering, wordt de route naar sluis Bosscherveld geblokkeerd. Dit betekent dat ook de sluis wordt gestremd voor de scheepvaart zolang de tijdelijke kering actief is. 

    Lees meer over de tijdelijke kering en waterstanden op de Maas in het nieuwsbericht Voorbereiding voor mogelijk tijdelijke kering getroffen bij overlaat Bosscherveld.

  • Keersluis Limmel niet dicht om 12.00 uur

    We gaven eerder aan dat vandaag (14 oktober 2024) rond 12.00 uur keersluis Limmel zou worden gesloten. Dit in verband met het waterpeil en de veiligheid rondom de werkzaamheden. Op dit moment is sluiting van de keersluis nog niet nodig. Zodra we de scheepvaart wél moeten stremmen en/of de keersluis dichtgaat, zullen we dit weer melden.

  • Sluiting keersluis Limmel

    Vanwege de dalende waterstand en de aanstaande bergingsoperatie zijn we omwille van veiligheid genoodzaakt keersluis Limmel te sluiten; dit geldt vanaf maandag 14 oktober, 12.00 uur. Dit betekent een stremming voor de scheepvaart. Het streven is om sluis Bosscherveld open te houden. Check voor de actuele informatie de website Vaarweginformatie.

    Dit is de laatste update voor vandaag in deze liveblog. Morgen volgt meer informatie over onder andere de bergingswerkzaamheden.

  • Gevolgen voor de waterstand

    De ligging van het gestrande vrachtschip zorgt ervoor dat stuw Borgharen niet volledig te bedienen is. De westelijke schuif van de stuw is getrokken en houdt daardoor water tegen (kerende werking). Daar komt bij dat er sprake is van een dalende waterafvoer op de Maas.

    Wat we nu weten, is dat de waterstand van de Maas tussen Maastricht en stuw Borgharen, ook wel het bovenstroomse deel (kanaalpand) genoemd, gaat dalen. Een dalende waterstand kan gevolgen hebben voor woonboten, jachthavens en bedrijven. Rijkswaterstaat houdt de situatie nauwlettend in de gaten en heeft contact met de veiligheidsregio en gemeente.

    De actuele waterstanden vind je op de website Rijkswaterstaat Waterinformatie.

  • Morgenochtend (zondag 13 oktober 2024) weer verder

    Veilig werken staat voorop en het is nu te donker om veilig verder te kunnen werken. Daarom pakken we het werk morgenochtend (zondag 13 oktober 2024) weer op. Zodra er updates zijn, zullen wij deze hier delen. Fijne avond.

  • Werking stuwen en sluizen Maas

    Tussen 1915 en 1942 heeft Rijkswaterstaat op 7 locaties in de Maas stuwen en sluizen gebouwd, zodat de rivier bevaarbaar werd. Door de stuwen kunnen we het waterpeil in de Maas namelijk kunstmatig hoog houden. We houden het waterpeil 24 uur per dag in gaten. Met beweegbare schuiven in de stuwen kunnen we meer of minder water doorlaten.

    Stuw Borgharen is 1 van de 7 sluis- en stuwcomlexen in de Maas. De Maas komt vanuit België Zuid-Limburg binnen en staat daar gemiddeld 44 m boven Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij de laatste stuw in het Noord-Brabantse Lith is dit 1 m boven NAP.

    Door de 7 stuwen daalt het water geleidelijk, waardoor de Maas bevaarbaar blijft. Sluis- en stuwcomplex Borgharen is de eerste stuw die de Maas tegenkomt, nadat ze Nederland binnenstroomt. Lees meer over de 7 Maasstuwen.

    De onderstaande video laat zien welke rol stuwen en sluizen in de scheepvaart hebben.

    <p>(Beeldtitel: O, zit dat zo! Een animatie. Voice-over:) LEVENDIGE MUZIEK VOICE-OVER: De Lage Landen, een nuchter volkje omringd met water en vol hardwerkende schippers. Die, euh, ja, hoe komen we hier nou omhoog? Zo stroomopwaarts is het moeilijk varen. (Een schipper denkt na.) SCHIPPER: Euhm... VOICE-OVER: Tja, het klinkt eenvoudig, maar we bouwen gewoon een trap. Nee, niet zo een. Kijk, hier een groot hoogteverschil en daar is het water veel te laag om te varen. (Op de bodem van een rivier komen wanden te staan, waardoor een soort trap ontstaat. Een schip heeft moeite met het beklimmen van de trap.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKT EEN MOTORGELUID Euh, ja, dit wordt natuurlijk een beetje lastig. (Bij het water verschijnen drie mannen met deuren.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Kijk, als je deze sluis in vaart, dan kunnen we je zo een niveau hoger tillen. En dan kom je uiteindelijk helemaal boven. Ja, wie omhoog wil, moet slim zijn. En met al die vernuftige stuwen en sluizen kunnen we goed zakendoen blijven de rivieren hier op peil en genieten we volop van al dat water. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/rivieren. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.) DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKEN VOGELS</p>