(Fiona, Rijkswaterstaatreporter:) OPGEWEKTE MUZIEK FIONA: Rijkswaterstaat is op dit moment druk bezig met de grootste onderhoudsbeurt van ons land ooit. Hiervoor werken we de komende jaren aan veel bruggen, tunnels, viaducten en snelwegen. Dit is nodig omdat een deel van onze infrastructuur al flink op leeftijd is. Al dat werk kan helaas niet zonder verkeershinder, maar we proberen het wel zo veel mogelijk te beperken. Dat doen we met een nieuwe aanpak die speciaal is gericht op het beperken van hinder en die heet, heel verrassend, de Hinderaanpak. (Beeldtitel: Werkwijze hinderaanpak. De grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit. Fiona staat bij een viaduct.) ENERGIEKE MUZIEK GEVOLGD DOOR LUCHTIGE MUZIEK De Hinderaanpak bestaat uit drie onderdelen: slim bouwen, slim plannen en slim reizen. Dat betekent dat we het werk slim uitvoeren, een strakke planning maken voor heel Nederland en reisalternatieven bieden waar dat kan. Dat klinkt misschien simpel, maar met zo veel werk tegelijkertijd is het een enorme puzzel. Gelukkig komen we vaak tot slimme oplossingen, zoals hier bij de A16 in Rotterdam, waar ze op een indrukwekkende manier tijd en hinder besparen. Erik, jullie vervangen hier bij de A16 een heel viaduct, dat duurt zo'n twee jaar, en toch houden jullie de hinder voor het verkeer echt heel minimaal. Wat voor slimme oplossingen hebben jullie bedacht? ERIK DIJKEMA: Dat klopt. (Erik Dijkema, Rijkswaterstaat:) We zitten hier in de A16, een van de drukste wegen van Nederland. Dit viaduct moest gesloopt worden. We hebben in één weekend daar een tijdelijk viaduct gebouwd en in een ander weekend hebben we hier ook een tijdelijk viaduct gebouwd. Dat was een heel heftig weekend, want we hebben een bestaand viaduct gesloopt en die tijdelijke brug teruggebracht. Met als groot voordeel dat hier het verkeer ongehinderd kan blijven doorrijden, terwijl het nieuwe viaduct wordt gebouwd. Geweldig, dat is nou een slimme oplossing. In Roermond, bij de A73, moesten ze ook flink aan de bak. Daar is de snelweginnovatie inmiddels afgerond. (Ze stapt een gebouw binnen.) Arnoud, deze renovatie bracht hinder met zich mee. Jullie hebben ingezet op slim reizen, vertel eens. (Arnoud Haans, mobiliteitsmanager Midden Limburg Bereikbaar.) ARNOUD HAANS: We hebben allereerst weggebruikers geïnformeerd en ook gevraagd om zo veel mogelijk, als het kon, thuis te werken. Daarnaast hebben we ov-kortingsacties ingezet, maar ook 'n puntenspaarsysteem waarmee je duurzaam reisgedrag beloont en als laatste hebben we fietsen ingezet, 300 e-bikes. Die fietsen konden gratis uitgeleend worden voor de periode van zes weken. Leuk om te benoemen is dat we gezamenlijk 100.000 fietskilometers hebben gemaakt. Dus dat was een hele mooie bijdrage om de hinder te minimaliseren. Je ziet het: een toekomstbestendige infrastructuur vraagt om een goede samenwerking en slimme oplossingen. Met de Hinderaanpak zorgen we dat je van de hinder zo min mogelijk last hebt. (Ze stapt in haar auto en rijdt over de snelweg.) Is al dat werk aan de weg ideaal? Nee, dat is het niet, maar nodig is het wel. En zeg nou zelf: zo'n veilige, gloednieuwe snelweg, dat rijdt best lekker. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/hinderaanpak. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK DIE STOPT
De hinderaanpak: samen zoveel mogelijk hinder beperken
Dagelijks reizen er heel veel mensen over onze wegen en vaarwegen. Al die wegen en vaarwegen hebben onderhoud nodig. Daarom werkt Rijkswaterstaat veel aan de weg en op het water. Dat geeft verkeershinder. Bijvoorbeeld omdat er file ontstaat, rijstroken zijn afgesloten of omdat u moet omrijden of omvaren.
Die hinder kunnen we niet altijd voorkomen, maar we proberen die wel zoveel mogelijk te beperken. Dat doen we met onze hinderaanpak.
Een van de onderdelen uit de hinderaanpak is om werkzaamheden, waar mogelijk, zo lang mogelijk van tevoren te plannen. Hierdoor weten (vaar)weggebruikers niet alleen tijdig waar ze aan toe zijn, maar kunnen we ook met zoveel mogelijk omstandigheden rekening houden. Denk hierbij aan drukke momenten op de weg of belangrijke evenementen waar veel mensen naartoe reizen.
Om werkzaamheden af te stemmen, werken we samen met veel partijen, zoals gemeenten, provincies, de NS en ProRail. Hoewel we de werkzaamheden uitvoerig plannen, kunnen we te maken krijgen met onvoorziene situaties. Soms kiezen we ervoor om werkzaamheden eerder of later uit te voeren dan gepland, waardoor de planning verandert.
Aanpak van projecten
Een andere maatregel om de verkeershinder te beperken is de manier waarop we projecten aanpakken. Als het kan voeren we het werk op rustige momenten uit, zoals in het weekend, ‘s nachts of tijdens vakanties. Maar soms is het juist slimmer om een weg een korte periode volledig af te sluiten en de nodige werkzaamheden in 1 keer uit te voeren. Per project kijken we wat het best past als het gaat om veiligheid en doorstroming.
En we houden u zo goed mogelijk op de hoogte van werkzaamheden. Via onze eigen kanalen, en door samen te werken met navigatiediensten, zodat u op tijd weet waar u aan toe bent.
Hinder samen beperken
Verkeershinder beperken kunnen we niet alleen. Daar hebben we uw hulp bij nodig. Bekijk voor vertrek de verkeersinformatie en overweeg reisalternatieven zoals het ov of reis buiten de spits. Bij grote werkzaamheden proberen we reizigers hierbij te helpen, bijvoorbeeld via regionale bereikbaarheidsorganisaties. Zo werken we samen aan de bereikbaarheid van Nederland.
Dat is belangrijk, want door het hele land voeren we de komende jaren werkzaamheden uit aan onze wegen, waterwegen, bruggen, sluizen, tunnels en viaducten. Het is een gigantische klus om onze infrastructuur in goede conditie te houden en toekomstbestendig te maken. We noemen dat: de grootste onderhoudsbeurt ooit.