Prinses Beatrixsluis door de jaren heen
De Prinses Beatrixsluis is in 1938 geopend en is het grootste monumentale binnenvaartsluiscomplex van Nederland. Door de jaren heen zijn de schepen steeds groter geworden en tussen 2016 en 2019 is het sluiscomplex uitgebreid met een 3e kolk.
Ontdek de rijke geschiedenis en de moderne transformatie van de Prinses Beatrixsluis.
Witte huisjes
In 1938 werd de Prinses Beatrixsluis gebouwd samen met een rijtje witte huisjes, dit waren oorspronkelijk woningen voor sluismeesters en technisch personeel. In tijden dat er nog nauwelijks auto’s waren, was dit erg gunstig om snel te kunnen handelen bij calamiteiten. Bij de aanleg van de 3e kolk kregen de woningen een nieuwe bestemming.
Wonen midden op een sluiscomplex is tenslotte niet zo praktisch. Het werd de centrale bedieningsruimte voor het hele complex. Een mooie oplossing om ze met een nieuwe functie te behouden. De in de jaren 90 bijgebouwde bedienruimte kon daarmee weg.
En zo herstelden we nog meer het oude aanzicht. De 2 monumentale heftorens zijn weer samen met de witte huisjes de blikvanger. Precies zoals in 1938.
Grotere schepen
De Prinses Beatrixsluis is in 1938 gebouwd omdat de Koninginnensluis in Vreeswijk het sterk toegenomen scheepvaartverkeer niet meer aankon. Vanaf 2000 begon ook de Prinses Beatrixsluis zijn grenzen te bereiken naarmate schepen steeds groter en talrijker werden.
Hierdoor ontstonden langere wachttijden voor het schutten en werd het eens zo efficiënte complex een knelpunt als enige sluis op de drukke binnenvaartroute tussen Amsterdam en Rotterdam.
Er werd er een oplossing gevonden voor deze groeiende uitdagingen. Tussen 2016 en 2019 onderging het sluiscomplex een grootschalige uitbreiding met de toevoeging van een indrukwekkende 3e sluiskolk. Deze nieuwe kolk is langer, breder en dieper. Hierdoor kunnen grote schepen soepel passeren en kan de sluis per uur meer schepen schutten.
Nieuw en veilig met respect voor het oorspronkelijke
Na de ingebruikname van de 3e kolk zijn de 2 historische sluiskolken gerenoveerd. Bovenin de heftorens is daarbij de nog grotendeels originele aandrijflijn van alle 4 de hefdeuren vervangen. De aandrijflijn is het geheel van onderdelen die ervoor zorgen dat een hefdeur in beweging komt.
De nieuwe machinerie voldoet aan alle veiligheidseisen van deze tijd maar het principe van het bewegingsmechanisme met de contragewichten en loopwielen is nog precies hetzelfde als in 1938. Een complete set van de oorspronkelijke aandrijflijn staat als museumopstelling bij een van de picknickplaatsen rond de sluis.