[Beeldtitel] Dronevlucht onderwater Veerhavens Texel-Den Helder [Jessica de Vries - omgevingsmanager groot onderhoud veerhavens] We zijn vandaag onderzoek aan het doen met een onderwater drone naar de damwanden op Texel. En dan kijken we: zitten er oneffenheden in de damwand? Hoe dik is de damwand nog? En is 'ie nog in goede staat? Over een aantal jaar wordt de hele veerhaven hier vervangen. Dus dan gaan ze grootschalig vervangen. En tot die tijd moeten we ervoor zorgen dat die damwand in goede staat blijft. Dat doen we door kleine reparaties uit te voeren. Maar eerst moeten we weten wat we precies moeten repareren. [Karst Beens - directeur H20 Drones] We hebben de onderwater drone net te water gelaten. En ik ga nu het eerste object benaderen wat we graag willen zien onder water. Dat is deze paal, die zien we heel duidelijk op de sonar terug. Om die staat te kunnen beoordelen, wil je graag het staal zien. Dus wij meten die dikte met een sensor die verbonden is aan de meter. En met die gegevens is een constructeur in staat om te kijken wat de restlevensduur van de constructie is. We doen het vaak met duikers. Maar je ziet het eigenlijk hier met die veerboot, die vaart continu heen en weer en dat veroorzaakt heel veel stroming. Dus als je dan duikers in het water hebt, is dat best wel gevaarlijk. En door die drone kunnen we er nu gewoon voor zorgen dat we tijdens de veerdienst dit onderzoek uit kunnen voeren. Op een veel veiligere manier eigenlijk. Door dit onderzoek met die onderwater drone krijgen we een goed in beeld wat er voor nodig is om die veerhavens goed te houden totdat ze worden vervangen. Zo blijft Texel bereikbaar voor de inwoners en de toeristen die hier komen. [Eindleader] Meer informatie? rijkswaterstaat.nl/veerhavens-texel-den-helder Een productie van Rijkswaterstaat 2024
Waarom
- De veerdienst Texel-Den Helder vormt de verbinding tussen het eiland Texel en het vaste land.
- Onderdelen van de veerhavens van Texel en Den Helder zijn toe aan vervanging.
- De komende jaren voeren we groot onderhoud uit aan de aanlandinrichtingen.
- Zo houden we de veerverbinding beschikbaar en veilig.
Hoe
vervangen onderdelen van de aanlandinrichtingen
Heb ik last van de werkzaamheden?
We werken aan onderhoud van de veerhavens. Dit vindt zoveel mogelijk plaats buiten de vaartijden van de veerdienst. Wanneer er meer bekend is over eventuele hinder leest u dat op deze website.
Het gaat om regulier onderhoud en inspecties, maar ook om groot onderhoud. De komende jaren repareren, conserveren en vervangen we onderdelen van de aanlandinrichtingen die het einde van hun levensduur hebben bereikt. Zo hebben we in de zomer van 2024 de railbanen in de hijstorens vastgezet. Dankzij het groot onderhoud kan de veerhaven de komende jaren veilig worden gebruikt totdat we de aanlandinrichting vervangen. Deze vervanging is op dit moment nog in de planfase.
Wanneer
2023 - 2025 | Planfase vervangen aanlandinrichtingen |
---|---|
2024 | Start groot onderhoud aanlandinrichtingen |
Nader te bepalen | Start vervanging aanlandinrichtingen |
Deze planning kan nog veranderen
Onderwaterdrones maken het werk veilig
Op Texel en in Den Helder gebruiken we onderwaterdrones om de veerhavens in kaart te brengen. Bekijk in de video hoe dit werkt.