(Voertuigen rijden een tunnel in. Reporter) FIONA, Rijkswaterstaatreporter: De Heinenoordtunnel, die wordt in 2023 en 2024 grondig gerenoveerd, maar de voorbereidingen zijn al volop aan de gang. (Mannen werken aan de tunnel.) FIONA: Daisy, de renovatie van de Heinenoordtunnel komt nu echt best wel dichtbij. Maar wat gebeurt er hier nu? Want volgens mij zijn we nu niet in de Heinenoordtunnel die in de A29 loopt. DAISY HOFMANS, omgevingsmanager Rijkswaterstaat: Nee, dat klopt. We hangen hier ventilatoren op. Dit is de naastgelegen landbouwtunnel, de tweede Heinenoordtunnel noemen we hem ook wel, en we willen dadelijk bij de afsluiting van de Heinenoordtunnel hier pendelbussen door gaan leiden en daar hangen we nu de ventilatoren voor op. FIONA: Waarom hebben jullie daarvoor gekozen? DAISY: De hinder tijdens de afsluitingen is behoorlijk groot. We hebben berekend dat er ongeveer 30.000 voertuigen van de weg af zouden moeten, willen we niet alles compleet vast hebben staan dadelijk. Daarom hebben we voor het alternatief gekozen om het OV hierdoorheen te gaan leiden. FIONA: En kunnen die bussen dan ook nog in de file komen te staan? Nee, de bussen hebben hierdoor de korte route. Dus dat is helemaal mooi. (Fiona loopt door de tunnel en kijkt rond.) FIONA: Oké, we hoorden het net al: straks gaat hier elke twee minuten een bus met passagiers doorheen. Als er iets gebeurt, dan moeten de passagiers snel en veilig de tunnel kunnen verlaten. Daar zijn bijvoorbeeld deze ventilatoren voor. Mocht er ooit brand ontstaan, dan blazen de ventilatoren de rook via één kant de tunnel uit, en zo kunnen de mensen uit de bus veilig via de andere kant de tunnelbuis verlaten. (Een zijaanzicht van de tunnel.) FIONA: Straks gaan daar dus bussen doorheen, maar wat nou als daar niet genoeg gebruik van wordt gemaakt? Wat kan er dan nog meer worden gedaan om hinder te voorkomen? DAISY: We hebben diverse maatregelen getroffen, maar het is ontzettend belangrijk dat mensen hun reisgedrag van tevoren goed bekijken: Wanneer moet ik gaan reizen? En vervolgens ook: Hoe ga ik reizen? Kan ik mijn reisgedrag aanpassen? Anders is het echt onvermijdelijk dat we enorme files gaan krijgen. Een ander alternatief is natuurlijk ook gewoon de fiets. Oké, dank je wel. FIONA: Wil je meer weten over de werkzaamheden en wat je kunt doen om hinder te beperken, bekijk dan de animatievideo. Wil je meer weten over de planning? Kijk dan op rijkswaterstaat.nl/ renovatieheinenoordtunnel. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel of bel met 0800-8002. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT
Hinder en maatregelen
De renovatie van de Heinenoordtunnel kan niet plaatsvinden zonder dat er hinder is voor het wegverkeer. De tunnel moet worden gerenoveerd en om werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren zijn er afsluitingen nodig. We zorgen ervoor dat de nood- en hulpdiensten altijd door de tunnel kunnen en dat het openbaar vervoer in stand blijft.
We voeren de renovatie uit in fasen en volgens het principe: slim plannen, slim bouwen en slim reizen. En we nemen, samen met belanghebbenden, maatregelen om de hinder te kunnen beperken.
Hinder voor wegverkeer is niet te voorkomen
Bereid u goed voor! Houd rekening met 1 uur extra reistijd
Dat er hinder zal zijn voor de omgeving, weggebruikers en bedrijven is vervelend, maar is niet te voorkomen. Bereid u goed voor en weet wanneer de tunnel dicht is en pas uw reisgedrag aan en werk, als het kan, zoveel mogelijk thuis.
We adviseren weggebruikers nadrukkelijk om, als het kan, niet de weg op te gaan als het niet hoeft en om hun reisgedrag aan te passen. Wellicht is de fiets of het ov een sneller alternatief dan omrijden.
Geen hinder voor het openbaar vervoer
De bussen blijven tijdens afsluitingen van de tunnel volgens de normale dienstregeling rijden. Bekijk de reisplanner op de website van Connexxion.
Geen afsluitingen voor (brom)fietsers, scooters en voetgangers. Acties om fietsen aantrekkelijker te maken
De Tweede Heinenoordtunnel is voor langzaam verkeer een goede verbinding tussen de Hoeksche Waard en Barendrecht. De fietsbuis van de Tweede Heinenoordtunnel blijft open, waardoor de (brom)fiets voor de kortere afstanden een goed alternatief is voor de auto.
Voor de fietsers zijn de ponten Puttershoek, Rhoonsveer en Nieuw-Beijerland/Hekelingen-Spijkenisse, als ze varen, gratis en zijn er leuke acties om fietsen nog aantrekkelijker te maken. Meer informatie over deze acties staat op de website van Zuid-Holland Bereikbaar.
Is de afstand te lang om helemaal te fietsen? Dan kunt u ook naar busstation Heinenoord fietsen om vanaf daar verder te reizen met de bus. Of fiets naar uw dichtstbijzijnde busstation en reis vanaf daar naar busstation Heinenoord. De bussen blijven tijdens de afsluitingen rijden volgens de normale dienstregeling.
Ook hinder voor weggebruikers op de A15, A16 en A17
Reis anders als het kan is ook het advies voor weggebruikers op de A15, A16 en A17 waar het drukker wordt door omrijdend verkeer. Samen kunnen we ervoor zorgen dat bijvoorbeeld mensen in vitale beroepen, mensen die naar het ziekenhuis moeten, de nood- en hulpdiensten en logistiek zonder al te grote vertraging op hun bestemming kunnen komen als de Heinenoordtunnel dicht is en verkeer moet omrijden.
Gaat u met de (vracht)auto de weg op, volg de met gele borden aangegeven omleidingen en houd rekening met een extra reistijd die kan oplopen tot 1 uur bovenop de normale reistijd. Zeker in de spits. Check voor vertrek de actuele reistijden op renovatieheinenoordtunnel.nl.
Volg de officiële omleidingen aangeven met gele borden. Voorkom onveilige situaties
Tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel leidt Rijkswaterstaat doorgaand verkeer om via het hoofdwegennet (de A17, A16 en A15 en andersom) en doorgaand lokaal verkeer in de Hoeksche Waard via de N217 en de Kiltunnel. Deze wegen kunnen het extra verkeer het beste verwerken en we treffen hier maatregelen om de doorstroming op peil te houden. Om onveilige situaties veroorzaakt door sluipverkeer tegen te gaan zijn de bekende sluiproutes afgesloten voor doorgaand verkeer.
De pont Nieuw-Beijerland – Hekelingen/Spijkenisse is geen officiële omleiding. De capaciteit van de pont kan niet uitgebreid worden en lokale wegen van en naar de pont kunnen het extra verkeer niet aan. Desondanks staken tijdens eerdere afsluitingen velen juist daar met de auto het Spui over, met lange files en volledig vaststaand verkeer op de lokale wegen als gevolg. Naast hinder voor het lokale verkeer bracht en brengt dit grote risico’s met zich mee voor de nood- en hulpdiensten. Daarom willen we mensen op het hart drukken: gaat u met de auto op pad, volg dan de gele borden. Die geven de officiële omleidingen aan.
Hinder voor landbouwvoertuigen tot vrijdag 8 november 17.00 uur
De buis voor het landbouwverkeer van Tweede Heinenoordtunnel werd tijdens afsluitingen van de tunnel in de A29 ingezet voor bussen. Nu de renovatie ten einde loopt, worden de voorzieningen bij de Tweede Heinenoordtunnel weggehaald. De landbouwbuis is daarom afgesloten voor landbouwverkeer: De landbouwbuis is beschikbaar voor landbouwverkeer:
- doordeweeks voor 08.00 uur 's ochtends
- tussen 12.00 en 13.00 uur
- 's middags na 17.00 uur
- in de weekenden
Tips om files te vermijden en de hinder tijdens wegwerkzaamheden te beperken
Om tijdens de renovatie de hinder zo veel mogelijk beperken, kunt u zelf ook iets doen. Hieronder een aantal tips.
Wat doen we om hinder te beperken
De renovatie voeren we uit in fasen, buis voor buis en we werken zoveel mogelijk in weekenden en vakanties (verkeersluwe periodes) omdat er dan minder (woon-werk)verkeer op de weg is. En we leiden het doorgaande (vracht)verkeer in een vroeg stadium om. Verder nemen we onder meer de volgende maatregelen om de hinder te kunnen beperken.
Tweede Heinenoordtunnel was tijdelijk geschikt voor lijnbussen
De landbouwbuis van de Tweede Heinenoordtunnel was tijdelijk aangepast om er tijdens afsluitingen van de Heinenoordtunnel veilig met lijnbussen door te kunnen te rijden. Dit was belangrijk om de hinder te kunnen beperken.
Wilt u meer weten? Bekijk de reportage van Rijkswaterstaatreporter Fiona: Voorbereiden op een tunnelrenovatie!
Meer weten over de maatregelen om hinder te beperken
Wilt u meer weten over de maatregelen die we genomen hebben om de hinder te beperken tot een extra reistijd van een uur en wat u zelf kunt doen om files te vermijden? Of wilt u weten welke maatregelen onderzocht en afgevallen zijn? Bekijk dan de brochure Samen werken aan bereikbaarheid.
Wilt u weten hoe we komen tot bepaalde maatregelen? Lees dan het interview met Leonie Zeestraten, directeur Netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat. Aan de hand van voorbeelden licht zij toe hoe afwegingen, belangen, en (on)mogelijkheden tot de best denkbare oplossingen leiden. Helaas is niet alles mogelijk of effectief.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat