(Beeldtitel: Renovatie Heinenoordtunnel, A29. In de showcase-video rijdt verkeer in en uit de tunnel. Beeldtekst: De renovatie van de Heinenoordtunnel is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TEC - Tunnel Engineering Consultants en Savera - Dura Vermeer, Spie en Swarco. Voice-over:) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: Nederland, een land dat bekendstaat om zijn efficiënte infrastructuur en hoogwaardige waterbouwkunde. Het geheim van deze reputatie? Innovatie, organisatie en samenwerking. Nergens is dit duidelijker te zien dan in de regio Rotterdam. Met de haven van Rotterdam als industrieel hart. Waar de zee overloopt in rivieren die naar het achterland stromen, en het vrachttransport massaal de A29 op gaat. In die A29, dertien meter onder zeeniveau, ligt de Heinenoordtunnel. Sinds de opening in 1969 is de Heinenoordtunnel uitgegroeid tot een essentiële verbinding tussen Rotterdam en de haven van Antwerpen, en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden, en voor de Hoeksche Waard in het bijzonder. Dagelijks rijden hier meer dan 110.000 voertuigen. Veel installaties in de tunnel waren na zestig jaar aan vervanging toe. Met zo min mogelijk afsluitingen op werkdagen vervingen we in korte tijd al deze installaties en maakten we de tunnel veiliger, duurzamer en efficiënter om te onderhouden. (Videobeelden en foto's van stukken tunnel die worden afgebroken en weer opgebouwd.) OPGEWEKTE MUZIEK Rijkswaterstaat werkte voor de renovatie samen met specialisten van TEC en het consortium Savera III. We begonnen met het conserveren van de zinkvoegen en het repareren van het beton. Tegelijkertijd planden we een volledige vervanging van de technische installaties, zoals ventilatoren, verlichting en camera's, terwijl we een duurzaam model creëerden om de tunnel in de toekomst te bedienen, besturen en bewaken. We bouwden ook een volledig nieuw middentunnelkanaal met een aparte en afgesloten vlucht- en dienstgang. Dit moest allemaal gebeuren met zo min mogelijk tunnelsluitingen. Elke werkdag dat de tunnel volledig afgesloten is, zorgt namelijk voor één tot twee miljoen euro economische schade per dag. Het resultaat: een tunnelkanaal met duurzame prefab-bouwmaterialen waarvan we de plaatsing tot in de puntjes voorbereidden. We oefenden de constructie van het middentunnelkanaal op een andere locatie met een een-op-een nagemaakte versie om zowel te voldoen aan de strenge veiligheidsnormen als aan de strakke planning. Honderden mensen bouwden het 675 meter lange middentunnelkanaal in slechts 7,5 dag. Inclusief de voorbereidingen en het plaatsen van de installaties beperkten we de sluiting hierdoor tot slechts vier weken. Hé, niet slecht voor een gang ter grootte van een appartementencomplex. Door veel van de technische systemen in het middentunnelkanaal te plaatsen, konden we de tunnel openhouden terwijl we aan de nieuwe technische installaties werkten. Ook legden we 200 kilometer aan nieuwe kabels om de tunnel te voorzien van 100% Nederlandse groene energie. De renovatie van de Heinenoordtunnel duurde meer dan anderhalf jaar. Volledige sluitingen werden tot een minimum beperkt, maar waren soms onvermijdelijk. Om reisvertragingen en de bijkomende economische schade te beperken, planden we de sluitingen waar mogelijk in het weekend en tijdens vakantieperiodes. We namen bovendien veel extra maatregelen om de regio bereikbaar te houden. Zo gebruikten we de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel voor lijnbussen en nood- en hulpdiensten, en maakten we lokale veerboten gratis voor fietsers en brommers. We combineerden deze reisalternatieven en maatregelen met het betrekken van lokale bedrijven en organisaties om niet of anders reizen dan met de auto mogelijk te maken. Daarnaast maakten we een videoserie waarin we de uitdagingen en oplossingen uitlegden aan het publiek. Door ook op sociale media actief in gesprek te gaan, bogen deze inspanningen een negatief sentiment om naar draagvlak en begrip van lokale bewoners en weggebruikers. Het resultaat: 12% minder regionaal verkeer en tot wel 45% minder lokaal verkeer. Dit verlichtte de druk op het onderliggende wegennetwerk. Tijdens het hele project zetten we in op duurzame oplossingen. Van het opknappen van oude verlichtingsinstallaties, zodat ze in andere tunnels kunnen worden hergebruikt, tot het gebruik van een 100% groene energievoorziening. Zelfs het nieuwe asfalt bestaat voor 60% uit gerecyclede materialen. Het mag duidelijk zijn dat we veel verschillende factoren meenamen in de renovatie van de Heinenoordtunnel, maar we deden geen concessies aan veiligheid. Dat begint met een zo veilig mogelijke werkomgeving. Onder andere in het middentunnelkanaal waar veel van het werk plaatsvond. Dit is bestand tegen aanrijdingen met de grootst mogelijke vrachtwagens en volledig brandveilig. Ook waren er elke dag technische specialisten van zowel Rijkswaterstaat als de aannemer in de tunnel aanwezig om ervoor te zorgen dat het werk veilig werd uitgevoerd. En als er een veiligheidsmelding nodig was, kon iedereen deze maken. Uiteindelijk is er maar liefst 756.000 uur in de Heinenoordtunnel gewerkt. (Mensen en machines in de afgesloten tunnel.) De renovatie van de Heinenoordtunnel leverde slimme oplossingen in een historisch korte tijd met een minimaal aantal afsluitingen op werkdagen en zo min mogelijk hinder. Met duurzame methoden en een aanpak die de basis zal vormen voor toekomstige tunnelrenovaties in Nederland. Een historische renovatie gericht op de toekomst en een goed begin van de vernieuwingsopgave van tunnels in Nederland. (De tunnel vanuit de lucht. Beeldtekst: De renovatie van de Heinenoordtunnel is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Savera en TEC - Tunnel Engineering Consultants, Dura Vermeer, Spie en Swarco.) DE RUSTIGE MUZIEK STOPT (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)
Video's renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel was toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal is gedaan.
Renovatie Heinenoordtunnel wint 2ᵉ prijs International Tunnelling Award
De renovatie van de Heinenoordtunnel heeft tijdens de 10e editie van de ITA Tunnelling Awards, op 28 november 2024 in Genua (Italië), de 2e prijs gewonnen voor renovatieproject van het jaar. De jury van de International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) was erg onder de indruk van de uitvoering van de renovatie en de bouw van het middentunnelkanaal.
ITA Awards
De ITA is een internationale organisatie die als missie heeft om tunnels verder te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hiervoor organiseren zij ieder jaar de ITA Tunnelling Awards. De inzendingen zijn beoordeeld op innovaties op het gebied van ontwerp en constructie, veiligheid tijdens de uitvoering, wat er gedaan is om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden en welke duurzame oplossingen zijn toegepast om kosten te besparen.
Belangrijke mijlpaal in renovatie: In werking stellen nieuwe installaties en systemen
Tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 (afsluiting van 26 juli tot en met 9 augustus) hebben we onder andere de nieuwe installaties en systemen in werking gesteld. En belangrijke mijlpaal in de renovatie. Naast dat de tunnel over is op de nieuwe installaties en systemen, zijn in deze 2 weken 2.400 nieuwe platen aangebracht op de wanden, zijn alle oude installaties inclusief honderden kilometers aan kabels verwijderd en heeft een van de dienstgebouwen al een nieuw uiterlijk gekregen.
Alle installaties zijn uitvoerig getest en de tunnel ging vrijdag 9 augustus 2024 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video laten we zien wat we tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 hebben gedaan.
Vervangen installaties en systemen
Alle technische installaties en systemen van de tunnel waren aan het einde van hun levensduur en moesten vervangen worden. Dit gebeurde, terwijl de oude installaties en systemen bleven werken. Dat was een complexe puzzel door de beperkte ruimte in de tunnel. Het betekent ook dat alles in de dienstgebouwen, en de dienstgebouwen zelf, aangepast moest worden. Deze werkzaamheden voerden we uit, terwijl de Heinenoordtunnel open was voor verkeer.
In de dienstgebouwen (aan de noord- en zuidkant) zitten de systemen waarmee de installaties in de tunnel bediend en bestuurd worden. Voor het juiste klimaat voor de laagspannings- en netwerkkasten hangen er klimaatinstallaties in de dienstgebouwen.
In deze video nemen we een kijkje in een van dienstgebouwen en leggen we uit wat de werkzaamheden zijn.
Nieuwe kabels en leidingen
Voor de nieuwe installaties en systemen waarmee we de Heinenoordtunnel bedienen, besturen en bewaken was meer dan 200 km aan nieuwe kabels en leidingen nodig. Door in augustus 2023 eerst een middentunnelkanaal te bouwen waar deze nieuwe kabels en leidingen komen, konden veel van deze werkzaamheden uitgevoerd worden, terwijl het verkeer door de tunnel reed. Dit scheelt in het aantal keer dat de tunnel dicht moet.
In deze video nemen we een kijkje in het middentunnelkanaal met daarin de vluchtgang en de dienstgang waar alle kabels en leidingen zitten.
Wat komt er kijken bij parallel ombouwen
Terwijl de oude installaties en systemen bleven werken, zijn de nieuwe opgehangen. Dit noemen we parallel ombouwen. Dat is een complexe puzzel door de beperkte ruimte. Voordeel is dat de huidige installaties in de tunnel konden blijven functioneren waardoor de tunnel niet voor maanden helemaal dicht hoeft.
Om parallel ombouwen mogelijk te maken zijn de dienstgebouwen aangepast. Aan iedere kant van de tunnel is een dienstgebouw van 3 verdiepingen. Deze zijn identiek. Terwijl de tunnel openblijft voor verkeer, wordt er hard (door)gewerkt in dienstgebouwen.
In deze video geven we een toelichting op de werkzaamheden en wat gedaan moest worden in en bij de dienstgebouwen.
De bouw van een middentunnelkanaal
In augustus 2023 was de Heinenoordtunnel beide richtingen 4 weken dicht. Samen met de aannemer Savera III hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt: de bouw van een middentunnelkanaal, een nieuwe afgesloten vluchtgang en dienstgang. Inclusief nieuwe hulppostkasten, vluchtdeuren en installaties en systemen die nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruikers
In deze video een compilatie van de werkzaamheden die in augustus zijn uitgevoerd. Met dank aan Savera III en Media-Creators voor de beelden
Een middentunnelkanaal bouwen, hoe en waarom?
In augustus 2023 was de tunnel in beide rijrichtingen 4 weken dicht. Er zijn veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Er is een nieuwe waterafvoer gemaakt en in kelders zitten nieuwe waterpompen. In de dienstgebouwen zijn nieuwe verdeelkasten geplaatst en de dienstgebouwen hebben een gevel die beter in de omgeving past, beide tunnelbuizen hebben nieuw asfalt gekregen. En hebben we een middentunnelkanaal gebouwd.
Het middentunnelkanaal is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen in. In deze vluchtgang komen ook de kabels en leidingen van de nieuwe installaties en systemen te hangen waarmee we de tunnel bedienen, besturen en bewaken.
De laatste dagen van deze afsluiting zijn alle nieuwe installaties in de vluchtgang en oude installaties in de tunnel getest en goedgekeurd. Zo kon de tunnel vrijdag 1 september 2023 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video brengt Rijkswaterstaatreporter Soraya een bezoekje aan de tunnel en bekijkt zij de werkzaamheden die we op dat moment uitvoerden.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2021 aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
In de video geven we antwoord op de vraag: Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
In de video geven we antwoord op de vraag: Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat