(Beeldtitel: Renovatie Heinenoordtunnel. Werkzaamheden 26 juli t/m 9 augustus 2024. Beeldtekst: De tunnel was deze zomer 2 weken dicht voor verkeer. Honderden mensen hebben dag en nacht gewerkt. Een man in oranje veiligheidskleding geeft z'n collega een hamer aan.) STEVIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Beeldtekst: Om de tunnel te voorzien van goed licht en frisse lucht zijn speciale systemen nodig die via vele kilometers kabels worden gevoed.) (De binnenwanden van de tunnel zijn mooi afgewerkt met nieuwe beplating. Eén man spuit met roze verf een horizontale streep op een wand, waarna een collega er een getal onder zet. Een groep mannen houdt in de tunnel een overleg.) (De matrixborden boven de rijstroken geven drie grote, rode kruizen weer. Twee mannen meten met een rolmaat een stuk wand op. Enkele van hun collega's zijn aan het werk boven op een hoogwerker. Versnelde beelden tonen hoe de nieuwe wandplaten worden aangebracht.) (Beeldtekst: De dienstgebouwen - waar alle systemen zijn ondergebracht - hebben een nieuw uiterlijk gekregen.) (De tunnel heeft een detectiesysteem om te voorkomen dat te hoge voertuigen de tunnel inrijden. De bussen reden tijdens de werkzaamheden door. Dat gebeurde onder speciale begeleiding.) (Alla data en elektriciteitskabels zijn vervangen en de systemen zijn meerdere malen getest. In iedere tunnelbuis hangen 9 nieuwe ventilatoren. 3 bij de uitgang en 6 bij de ingang.) (Er zijn nieuwe lichtroosters geplaatst. De tunnel is nog een paar weekenden afgesloten voor de uitvoering van de laatste werkzaamheden.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat in samenwerking met Savera III. Copyright 2024.)
Video's renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal gaat gebeuren.
Belangrijke mijlpaal in renovatie: In werking stellen nieuwe installaties en systemen
Tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 (afsluiting van 26 juli t/m 9 augustus) hebben we onder andere de nieuwe installaties en systemen in werking gesteld. En belangrijke mijlpaal in de renovatie. Naast dat de tunnel over is op de nieuwe installaties en systemen, zijn in deze 2 weken 2.400 nieuwe platen aangebracht op de wanden, zijn alle oude installaties inclusief honderden kilometers aan kabels verwijderd en heeft een van de dienstgebouwen al een nieuw uiterlijk gekregen.
Alle installaties zijn uitvoerig getest en de tunnel ging vrijdag 9 augustus 2024 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video laten we zien wat we tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 hebben gedaan.
Vervangen installaties en systemen
Alle technische installaties en systemen van de tunnel waren aan het einde van hun levensduur en moesten vervangen worden. Dit gebeurde, terwijl de oude installaties en systemen bleven werken. Dat was een complexe puzzel door de beperkte ruimte in de tunnel. Het betekent ook dat alles in de dienstgebouwen, en de dienstgebouwen zelf, aangepast moest worden. Deze werkzaamheden voerden we uit, terwijl de Heinenoordtunnel open was voor verkeer.
In de dienstgebouwen (aan de noord- en zuidkant) zitten de systemen waarmee de installaties in de tunnel bediend en bestuurd worden. Voor het juiste klimaat voor de laagspannings- en netwerkkasten hangen er klimaatinstallaties in de dienstgebouwen.
In deze video nemen we een kijkje in een van dienstgebouwen en leggen we uit wat de werkzaamheden zijn.
Nieuwe kabels en leidingen
Voor de nieuwe installaties en systemen waarmee we de Heinenoordtunnel bedienen, besturen en bewaken was meer dan 200 km aan nieuwe kabels en leidingen nodig. Door in augustus 2023 eerst een middentunnelkanaal te bouwen waar deze nieuwe kabels en leidingen komen, konden veel van deze werkzaamheden uitgevoerd worden, terwijl het verkeer door de tunnel reed. Dit scheelt in het aantal keer dat de tunnel dicht moet.
In deze video nemen we een kijkje in het middentunnelkanaal met daarin de vluchtgang en de dienstgang waar alle kabels en leidingen zitten.
Wat komt er kijken bij parallel ombouwen
Terwijl de oude installaties en systemen bleven werken, zijn de nieuwe opgehangen. Dit noemen we parallel ombouwen. Dat is een complexe puzzel door de beperkte ruimte. Voordeel is dat de huidige installaties in de tunnel konden blijven functioneren waardoor de tunnel niet voor maanden helemaal dicht hoeft.
Om parallel ombouwen mogelijk te maken zijn de dienstgebouwen aangepast. Aan iedere kant van de tunnel is een dienstgebouw van 3 verdiepingen. Deze zijn identiek. Terwijl de tunnel openblijft voor verkeer, wordt er hard (door)gewerkt in dienstgebouwen.
In deze video geven we een toelichting op de werkzaamheden en wat gedaan moest worden in en bij de dienstgebouwen.
De bouw van een middentunnelkanaal
In augustus 2023 was de Heinenoordtunnel beide richtingen 4 weken dicht. Samen met de aannemer Savera III hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt: de bouw van een middentunnelkanaal, een nieuwe afgesloten vluchtgang en dienstgang. Inclusief nieuwe hulppostkasten, vluchtdeuren en installaties en systemen die nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruikers
In deze video een compilatie van de werkzaamheden die in augustus zijn uitgevoerd. Met dank aan Savera III en Media-Creators voor de beelden
Een middentunnelkanaal bouwen, hoe en waarom?
In augustus 2023 was de tunnel in beide rijrichtingen 4 weken dicht. Er zijn veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Er is een nieuwe waterafvoer gemaakt en in kelders zitten nieuwe waterpompen. In de dienstgebouwen zijn nieuwe verdeelkasten geplaatst en de dienstgebouwen hebben een gevel die beter in de omgeving past, beide tunnelbuizen hebben nieuw asfalt gekregen. En hebben we een middentunnelkanaal gebouwd.
Het middentunnelkanaal is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen in. In deze vluchtgang komen ook de kabels en leidingen van de nieuwe installaties en systemen te hangen waarmee we de tunnel bedienen, besturen en bewaken.
De laatste dagen van deze afsluiting zijn alle nieuwe installaties in de vluchtgang en oude installaties in de tunnel getest en goedgekeurd. Zo kon de tunnel vrijdag 1 september 2023 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video brengt Rijkswaterstaatreporter Soraya een bezoekje aan de tunnel en bekijkt zij de werkzaamheden die we op dat moment uitvoerden.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2021 aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
In de video geven we antwoord op de vraag: Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
In de video geven we antwoord op de vraag: Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat