(Over een fietspad bij de Heinenoordtunnel wandelt Fiona, Rijkswaterstaatreporter:) OPGETOGEN MUZIEK FIONA: Ik sta hier bij de Heinenoordtunnel in de A29. De afgelopen twee jaar kon je hier meekijken met de complete vernieuwing van deze belangrijke verbinding voor de Hoeksche Waard en de havens van Rotterdam en Antwerpen. En terwijl ze binnen de laatste werkzaamheden afronden, mogen wij voor de allerlaatste keer een kijkje nemen. LEVENDIGE MUZIEK (Fiona heeft veiligheidskleding aan en loopt over de verlaten snelweg naar de tunnel.) Als je door de tunnel heen rijdt, dan valt het je misschien niet meteen op, maar er is hier dus keihard gewerkt. Heel veel vond plaats achter de wanden en buiten de tunnel, maar wie goed oplet, ziet ook in de tunnel zelf genoeg nieuws. (Ze loopt verder langs een tunnelwand.) Zo repareerden we de betonnen tunnelwanden, vervingen we alle ventilatoren en brachten we deze platen aan, 2.400 stuks! Tel maar na. (Fiona staat in de lege tunnel.) Kijk je naar boven, dan zie je nieuwe verlichting, nieuwe matrixborden en 24 nieuwe camera's. Ja, en als je nou denkt: wat rijdt dat lekker. Dat kan kloppen, want we vervingen ook het asfalt. OMROEPSTEM: Vergeet je niet iets? FIONA: O ja, natuurlijk! We vervingen ook 40 luidsprekers per tunnelbuis. (In de tunnel werken nog enkele mensen.) Dit is eigenlijk nog maar een klein deel van het werk dat gedaan is. Verreweg de meeste vernieuwingen zijn voor jou als weggebruiker onzichtbaar of vallen niet op. Achter mij wordt de laatste hand gelegd aan de zinkvoegen. En ook vervingen we de waterafvoer en de pompen. De hulppostkasten en de vluchtdeuren zijn ook nieuw, net als 120 pictogrammen, die je begeleiden naar... Het gloednieuwe middentunnelkanaal. En Irene, daar kun jij me alles over vertellen. Waarom bouwden we een middentunnelkanaal? (Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat:) IRENE SCHNIEDERS: Een van de redenen is veiligheid. Hiermee kun je nog veiliger vluchten dan voorheen. Eerst stonden hier betonnen barriers. Via die barriers kon je vluchten naar of de andere tunnelbuis of de tunnel uit. Nu heb je een aparte ruimte, waar je geen last hebt van rook, mocht er brand zijn, of andere zaken. Mogen we even binnenkijken? -Zeker, dat gaan we even doen. (Irene opent een deur en stapt met Fiona het middentunnelkanaal door.) Even, wat een gi-gantisch lange gang is dit. Je kunt hem wel vergelijken met een flatgebouw. En jullie hebben hem razendsnel gebouwd, toch? IRENE: Ja, dit hebben we in 7,5 dag gedaan. Het zijn allemaal prefab elementen. Dat betekent dat het in de fabriek al is gemaakt. Ze stonden allemaal op de bouwplaats, met al sparingen voor de vluchtdeuren, voor de hulppostkasten en alles er al in, en toen werden ze hiernaartoe gebracht. Per stuk zijn ze 37 ton, dus dat zijn 84 enorme elementen. Jeetje, wat een werk. -Dat kan alleen doordat er geoefend is. Van tevoren hadden we een mock-up, een een-op-eenschaalmodel, en daar is geoefend: hoe worden die dingen opgepakt en hoe moeten ze straks weggezet worden? Daardoor kon het zo snel. Dit middentunnelkanaal heeft naast dat het een vluchtroute is, nog een andere functie. Mag ik even boven kijken? -Dat mag ook. GEERT QUICKEN: Kijk, Fiona, we staan nu in de dienstgang. (Geert Quicken, projectdirecteur Savera III:) Hier zie je de kabelwegen en de kabels. Er is ongeveer 200 kilometer aan kabels en leidingen aangelegd. Daarnaast zie je hier allerlei kasten staan voor de besturingen van de installaties van de tunnel. FIONA: Ik begreep dat deze ruimte ook een hele grote rol heeft gespeeld bij het beperken van de hinder, hoe zit dat? Toen het middentunnelkanaal gereed was, dus die wanden stonden, hadden we hier een besloten ruimte waar wij konden werken, terwijl het verkeer door de tunnel ging. Dus voor al deze kabels konden we voorbereidingen treffen, zodat de afsluitingen minder lang hoefden te duren. Dus het hele verkeer kan gewoon blijven doorgaan dan? Jazeker. -Handig. (Ze stapt met Geert Quicken een volgende ruimte binnen.) FIONA: We staan hier in de technische ruimte van een van de twee dienstgebouwen. Alle systemen die de tunnel aansturen, die zijn ook vervangen. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Rijkswaterstaat heeft ervoor gekozen om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor de weggebruikers. Dat betekent dat wij alle nieuwe installaties parallel hebben opgebouwd. Dus we hebben eerst alle nieuwe installaties gebouwd en getest en in bedrijf gesteld. Dat is veel meer dan dat je hier ziet, want er zit ook heel veel software in, manjaren software. Toen dat allemaal goed werkte, goed getest was, hebben we ze in bedrijf genomen, de nieuwe installaties, en vervolgens de oude installaties gedemonteerd. (Fiona loopt weer buiten.) FIONA: Weet je wat zo leuk is? De tunnel is niet alleen gerenoveerd, hij heeft ook een upgrade gekregen. Kijk maar eens naar de lichtroosters hier, die zijn vernieuwd en die zorgen ervoor dat je als weggebruiker de overgang van het licht naar het donker heel geleidelijk en prettig ervaart. Ook konden we op sommige gebieden verduurzamen. Zo is er ledverlichting geplaatst, is het asfalt deels gerecycled en het allermooiste is dat 100 procent van deze tunnel draait op Nederlandse, groene stroom. (Ze staat met Geert en Irene in de tunnel.) Na jaren van voorbereiding en twee jaar van uitvoering is de renovatie nu klaar. Hoe is dat voor jullie? Geert? Ik ben ontzettend trots op het hele Savera-team. Als je ziet wat ze gepresteerd hebben in een heel korte tijd, dat is bijna onmogelijk, die hebben keihard allemaal gewerkt. Wat daarbij komt, is ook nog de samenwerking met alle stakeholders, met Rijkswaterstaat en de omgeving, die was hartstikke goed. En voor jou, Irene? -Ik herken dat helemaal. Er is keihard gewerkt. Samen hier buiten in de voorbereiding. We hebben echt iets moois opgeleverd. Ja, jeetje, jullie hebben echt zo hard gewerkt. Er is hier zo veel gebeurd. Maar ik wilde nog wat vragen voor de weggebruiker, want zijn zij nu verlost van afsluitingen? De renovatie is klaar, dus wat dat betreft, zijn die grote afsluitingen geschiedenis. Maar natuurlijk blijft er onderhoud en zal de tunnel af en toe dichtgaan, maar niet meer zo groot als dit. De tunnel kan er nu weer tientallen jaren tegenaan. Echt geweldig. Ik vond het ontzettend leuk om al die tijd met jullie mee te mogen kijken. Dus dank je wel daarvoor. -Graag gedaan. (De tunnel en de Oude Maas erboven vanuit de lucht.) FIONA: Bij de Heinenoordtunnel zijn we nu dus bijna klaar, maar in de rest van Nederland zijn we eigenlijk pas net begonnen. Zo renoveren we de komende jaren in Zuid-Holland nog eens zeven tunnels. Dat is nodig, want delen van onze infrastructuur zijn al flink op leeftijd en niet berekend op het toegenomen en zwaardere verkeer, en het veranderende klimaat. Daarom voert Rijkswaterstaat de komende jaren groot onderhoud uit aan tunnels en bruggen, maar ook aan sluizen, viaducten en wegen. Houd daarom de werkzaamheden op jouw route goed in de gaten en check voordat je de weg opgaat: rwsverkeersinfo.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Renovatie Heinenoordtunnel: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Renovatie andere tunnels Zuid-Holland: rijkswaterstaat.nl/tunnelrenovaties-zh. Groot onderhoud de komende jaren: rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) OPGEWEKTE MUZIEK GEVOLGD DOOR STILTE
Video's renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel was toe aan een opknapbeurt van onder meer de technische systemen. We laten graag met beelden zien wat er allemaal is gedaan.
Renovatie Heinenoordtunnel is klaar: dit is wat er is gedaan
Na 2 jaar hard werken zit deze monsterklus erop. Geheel volgens planning is de renovatie eind 2024 klaar.
Op de witte wanden na, valt veel van wat we gedaan hebben waarschijnlijk niet direct op, maar zo'n beetje alles is vervangen en heeft een upgrade gekregen. De tunnel is zo goed als nieuw en voldoet weer aan de laatste wetgeving en de nieuwste veiligheidseisen. De tunnel kan er weer tientallen jaren tegenaan zonder groot onderhoud. Het reguliere onderhoud gaat altijd door.
We bedanken de aannemer en de onderaannemers die deze enorme klus hebben uitgevoerd. En we bedanken uiteraard de weggebruiker voor hun geduld en voor het aanpassen van uw reisgedrag als dat kon.
Wilt u weten wat er allemaal gedaan is, ook wat u niet ziet als u door de tunnel rijdt, bekijk dan deze eindvideo die tijdens de laatste afsluiting is gemaakt.
Renovatie Heinenoordtunnel wint 2ᵉ prijs International Tunnelling Award
De renovatie van de Heinenoordtunnel heeft tijdens de 10e editie van de ITA Tunnelling Awards, op 28 november 2024 in Genua (Italië), de 2e prijs gewonnen voor renovatieproject van het jaar. De jury van de International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) was erg onder de indruk van de uitvoering van de renovatie en de bouw van het middentunnelkanaal.
ITA Awards
De ITA is een internationale organisatie die als missie heeft om tunnels verder te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hiervoor organiseren zij ieder jaar de ITA Tunnelling Awards. De inzendingen zijn beoordeeld op innovaties op het gebied van ontwerp en constructie, veiligheid tijdens de uitvoering, wat er gedaan is om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden en welke duurzame oplossingen zijn toegepast om kosten te besparen.
Belangrijke mijlpaal in renovatie: In werking stellen nieuwe installaties en systemen
Tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 (afsluiting van 26 juli tot en met 9 augustus) hebben we onder andere de nieuwe installaties en systemen in werking gesteld. En belangrijke mijlpaal in de renovatie. Naast dat de tunnel over is op de nieuwe installaties en systemen, zijn in deze 2 weken 2.400 nieuwe platen aangebracht op de wanden, zijn alle oude installaties inclusief honderden kilometers aan kabels verwijderd en heeft een van de dienstgebouwen al een nieuw uiterlijk gekregen.
Alle installaties zijn uitvoerig getest en de tunnel ging vrijdag 9 augustus 2024 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video laten we zien wat we tijdens de afsluiting in de zomer van 2024 hebben gedaan.
Vervangen installaties en systemen
Alle technische installaties en systemen van de tunnel waren aan het einde van hun levensduur en moesten vervangen worden. Dit gebeurde, terwijl de oude installaties en systemen bleven werken. Dat was een complexe puzzel door de beperkte ruimte in de tunnel. Het betekent ook dat alles in de dienstgebouwen, en de dienstgebouwen zelf, aangepast moest worden. Deze werkzaamheden voerden we uit, terwijl de Heinenoordtunnel open was voor verkeer.
In de dienstgebouwen (aan de noord- en zuidkant) zitten de systemen waarmee de installaties in de tunnel bediend en bestuurd worden. Voor het juiste klimaat voor de laagspannings- en netwerkkasten hangen er klimaatinstallaties in de dienstgebouwen.
In deze video nemen we een kijkje in een van dienstgebouwen en leggen we uit wat de werkzaamheden zijn.
Nieuwe kabels en leidingen
Voor de nieuwe installaties en systemen waarmee we de Heinenoordtunnel bedienen, besturen en bewaken was meer dan 200 km aan nieuwe kabels en leidingen nodig. Door in augustus 2023 eerst een middentunnelkanaal te bouwen waar deze nieuwe kabels en leidingen komen, konden veel van deze werkzaamheden uitgevoerd worden, terwijl het verkeer door de tunnel reed. Dit scheelt in het aantal keer dat de tunnel dicht moet.
In deze video nemen we een kijkje in het middentunnelkanaal met daarin de vluchtgang en de dienstgang waar alle kabels en leidingen zitten.
Wat komt er kijken bij parallel ombouwen
Terwijl de oude installaties en systemen bleven werken, zijn de nieuwe opgehangen. Dit noemen we parallel ombouwen. Dat is een complexe puzzel door de beperkte ruimte. Voordeel is dat de huidige installaties in de tunnel konden blijven functioneren waardoor de tunnel niet voor maanden helemaal dicht hoeft.
Om parallel ombouwen mogelijk te maken zijn de dienstgebouwen aangepast. Aan iedere kant van de tunnel is een dienstgebouw van 3 verdiepingen. Deze zijn identiek. Terwijl de tunnel openblijft voor verkeer, wordt er hard (door)gewerkt in dienstgebouwen.
In deze video geven we een toelichting op de werkzaamheden en wat gedaan moest worden in en bij de dienstgebouwen.
De bouw van een middentunnelkanaal
In augustus 2023 was de Heinenoordtunnel beide richtingen 4 weken dicht. Samen met de aannemer Savera III hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt: de bouw van een middentunnelkanaal, een nieuwe afgesloten vluchtgang en dienstgang. Inclusief nieuwe hulppostkasten, vluchtdeuren en installaties en systemen die nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruikers
In deze video een compilatie van de werkzaamheden die in augustus zijn uitgevoerd. Met dank aan Savera III en Media-Creators voor de beelden
Een middentunnelkanaal bouwen, hoe en waarom?
In augustus 2023 was de tunnel in beide rijrichtingen 4 weken dicht. Er zijn veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Er is een nieuwe waterafvoer gemaakt en in kelders zitten nieuwe waterpompen. In de dienstgebouwen zijn nieuwe verdeelkasten geplaatst en de dienstgebouwen hebben een gevel die beter in de omgeving past, beide tunnelbuizen hebben nieuw asfalt gekregen. En hebben we een middentunnelkanaal gebouwd.
Het middentunnelkanaal is een afgesloten vluchtgang tussen de 2 tunnelbuizen in. In deze vluchtgang komen ook de kabels en leidingen van de nieuwe installaties en systemen te hangen waarmee we de tunnel bedienen, besturen en bewaken.
De laatste dagen van deze afsluiting zijn alle nieuwe installaties in de vluchtgang en oude installaties in de tunnel getest en goedgekeurd. Zo kon de tunnel vrijdag 1 september 2023 in de vroege ochtend conform planning open.
In deze video brengt Rijkswaterstaatreporter Soraya een bezoekje aan de tunnel en bekijkt zij de werkzaamheden die we op dat moment uitvoerden.
Renovatie echt gestart!
Na 5 jaar van voorbereiding door Rijkswaterstaat is de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 gestart. Aannemerscombinatie Savera III is sinds 2021 aan boord en is in de tunnel aan de slag met de uitvoering. Een complexe opgave want er moet veel gedaan worden en we willen de tunnel zo veel mogelijk open houden om de hinder voor het woon-werkverkeer te beperken.
In deze video is te zien wat de renovatie inhoudt en wat er als eerste moet gebeuren, wat weggebruikers kunnen verwachten aan hinder en wat wij doen en de weggebruikers zelf kunnen doen om de hinder te beperken.
Animatie Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?
In deze animatie leggen we uit waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers.
De Heinenoordtunnel renoveren, wat komt daar bij kijken?
Rijkswaterstaatreporter Fiona legt uit wat er allemaal moet gebeuren voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel kan starten.
Zo ziet de tunnel er straks uit - voorlopig ontwerp
We hebben een impressie gemaakt van het ontwerp van de tunnel. Aan deze impressie kunnen geen rechten worden ontleend.
Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan de renovatie van de Heinenoordtunnel niet buis voor buis?
Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
In de video geven we antwoord op de vraag: Waarom kan het verkeer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel niet in 2 rijrichtingen door 1 tunnelbuis?
Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
In de video geven we antwoord op de vraag: Kan de afgezette strook voor (brom)fietsers bij de Tweede Heinenoordtunnel niet breder?
Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
In de video geven we antwoord op de vraag: Hoe zit het met openbaar vervoer tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer?
Infographic renovatie Heinenoordtunnel
Bekijk hier de infographic van de renovatie Heinenoordtunnel.
Zie ook
- Samen werken aan bereikbaar Zuid-Holland
- N3/A15/A16: aanpak Drechtsteden
- Tunnelrenovaties Zuid-Holland
- Werk aan de N3 en de Wantijbrug
- Artikel Cobouw: Digitale tweelingen voor renovatie tunnels
- Snelweg A29
- Provincie Zuid-Holland: regulier onderhoud in 2022
- Tunnels
- Vervanging- en renovatieopgave Rijkswaterstaat