Vraag en antwoord renovatie Heinenoordtunnel (A29)
De Heinenoordtunnel (A29) is toe aan een flinke renovatie. Veel vragen en antwoorden daarover leest u op deze pagina.
-
Als we de renovatie in 1 keer doen, zou de tunnel maanden aaneen in beide richtingen dicht moeten. Door juist in fasen, zoveel mogelijk buis voor buis en in nachten, weekenden en vakanties te werken, proberen we de hinder voor het wegverkeer te beperken. In het weekend is er dan wel minder verkeer op de weg en er is ook minder tijd om werkzaamheden uit te voeren, vandaar dat het veel afsluitingen zijn.
-
Rijkswaterstaat leidt doorgaand verkeer om via het hoofdwegennet, zoals de A17 en A16, omdat de snelwegen geschikt zijn om extra verkeer op te vangen.
Lokaal verkeer in en uit de Hoeksche Waard wordt omgeleid via de N217 en de Kiltunnel. Extra verkeer op de lokale wegen zorgt voor extra reistijd.
De pont Nieuw-Beijerland – Hekelingen/Spijkenisse is geen officiële omleiding. De wegen naar de pont (aan de kant van Hoeksche Waard en Spijkenisse) zijn niet geschikt als omleiding en kunnen het extra verkeer niet aan. En de capaciteit van de pont kan niet worden uitgebreid waardoor bij extra verkeer auto’s lang bij de pont moeten wachten.
Files richting de pont zorgen ervoor dat Nieuw-Beijerland en Spijkenisse minder goed bereikbaar zijn voor de nood- en hulpdiensten.
De capaciteit van de pont uitbreiden, kan niet. En als we de pont tolvrij zouden maken, kan dat voor meer verkeer zorgen en files op de lokale wegen naar de pont. De pont tolvrij maken lost het probleem van drukte dus niet op en zorgt juist voor meer drukte.
We willen de mensen op het hart drukken: gaat u met de auto op pad, volg dan de gele borden. Die geven de officiële omleidingen aan.
-
Ja, de Kiltunnel is tolvrij in de rijrichting waarin de Heinenoordtunnel dicht is.
-
Ja, nood- en hulpdiensten (hoogste prioriteit/levensbedreigende ritten) kunnen altijd door de tunnel. Ze kunnen of door het werkvak van de afgesloten tunnel in de A29 of door de buis voor landbouwvoertuigen in de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel. Dit zijn bijvoorbeeld ambulances en donortransporten. Verloskundigen hebben ook een ontheffing voor de Tweede Heinenoordtunnel, als ze voor een spoedbevalling naar het ziekenhuis in Rotterdam moeten.
-
We renoveren het grootste gedeelte tegelijkertijd, zoals in de weekenden waarbij de tunnel in 1 rijrichting dicht is. Maar we kunnen niet alle renovaties buis voor buis doen. Voor sommige werkzaamheden moet de tunnel in beide rijrichtingen dicht. In mei en augustus 2023 en de zomer van 2024 bijvoorbeeld.
Veel van de werkzaamheden die we in mei 2023 hebben uitgevoerd, waren ter voorbereiding op het maken van een middentunnelkanaal waarvoor de tunnel in augustus 2023 in beide richtingen dicht was.
In mei 2023 hebben we onder andere in de middenwand uitsparingen gemaakt voor de nieuwe vluchtdeuren, kabels en leidingen. We moesten daarvoor tegelijkertijd in beide buizen van de tunnel werken. In augustus 2023 bouwden we onder andere het middentunnelkanaal en was de tunnel daarvoor ook in beide richtingen dicht. We werkten in beide buizen tegelijkertijd.
In augustus 2023 hebben we bijvoorbeeld ook in beide tunnelbuizen nieuw asfalt aangelegd. Omdat de tunnel toch in beide richtingen dicht was, konden we efficiënter werken en konden we ook andere werkzaamheden sneller doen dan bij een buis voor buis afsluiting.
Omdat we aan de middenwand van de tunnel aan het werk waren, waren ook de vluchtdeuren geblokkeerd en was er geen vluchtroute/vluchtgang meer. Omdat mensen dan niet meer van de ene naar de andere buis kunnen vluchten, was de tunnel dus in beide richtingen dicht. Nu de middentunnel er is, kunnen we daarin werken terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Dat scheelt uiteindelijk veel afsluitingen.
In de zomer van 2024 was de tunnel in beide richtingen nog een keer dicht. We hebben de nieuwe installaties en systemen in werking gesteld en nogmaals uitvoerig getest. Ook zijn de oude installaties en systemen verwijderd. Tijdens het testen kon de tunnel niet gebruikt worden.
Bekijk ook onze video waarin we het antwoord op deze vraag toelichten.
-
In Nederland hebben we geen tunnels waar verkeer in 2 rijrichtingen in 1 buis mogelijk is. Rijkswaterstaat doet dit vanuit veiligheidsoverwegingen ook niet bij wegwerkzaamheden. Om tweerichtingsverkeer bij (onderhouds)werkzaamheden wel toe te laten, moet een tunnel aan zeer strenge veiligheidseisen blijven voldoen. Bijvoorbeeld eisen aan de ventilatiesystemen. Dit moet dan voor 2 rijrichtingen geschikt zijn. En het gaat ook om detectielussen in de weg, die files en stilstaand verkeer opmerken. Deze zouden eerst aangepast en getest moeten worden voordat er verkeer in 2 richtingen toegestaan is. Dit kost veel tijd en dat is voor een relatief korte afsluiting niet reëel.
Daarnaast vergroot tweerichtingsverkeer in 1 buis het risico van frontale botsingen en wordt toegang tot vluchtwegen/-uitgangen sterk belemmerd.
Stel dat Rijkswaterstaat het voor de renovatie wel zou doen, dan lost het qua hinder helaas niets op. Om de tunnel geschikt te maken voor verkeer in 2 rijrichtingen moet deze ook meerdere keren dicht. En vanwege de breedte van de tunnelbuis en vanuit veiligheidsoverwegingen zou dan slechts 1 rijstrook per rijrichting beschikbaar zijn. Doordat er dan minder auto’s tegelijk door de tunnel kunnen, zorgt dit voor files op zowel de A29 als de wegen rond Rotterdam. De hinder wordt dan dus ‘verplaatst’.
Een tunnelbuis waar verkeer in 2 rijrichtingen door kan, kan ook invloed hebben op het doorgaande (vracht)verkeer. Dat zal dan nog minder bereid zijn de omleiding te volgen.
Dat dit bij de Kiltunnel (niet van Rijkswaterstaat) wel kon, is omdat deze een stuk korter is dan de Heinenoordtunnel. Daarom was er daar geen extra ventilatiesysteem nodig en kon daar tijdens de renovatie wel tegenverkeer worden toegelaten.
In het buitenland kan verkeer soms wel in 2 rijrichtingen door een 1 tunnelbuis. Elk land heeft zijn eigen veiligheidseisen. Andere overweging kan zijn dat omleidingen anders extreem lang worden En in veel landen is het niet zo druk op de weg als bij ons.
Bekijk ook onze video waarin we het antwoord op deze vraag toelichten.
-
U moet rekening houden met extra reistijden die op werkdagen en in de spits kunnen oplopen tot 1 uur bovenop de normale reistijd. Ook in de vakantie.
In de weekenden is de extra reistijd minder (15 tot 45 minuten), omdat er dan minder woon-werkverkeer is. Preciezer kunnen we niet zijn. De extra reistijd hangt af van veel factoren. Niet alleen van uw herkomst en bestemming, de gekozen route, maar ook van weersomstandigheden, pech en ongevallen en de mate waarin mensen bereid zijn hun reisgedrag aan te passen.
-
Nee, helaas is dat niet mogelijk. Als de buis voor het landbouwverkeer gebruikt wordt voor bussen kunnen scooters en (brom)fietsers en bromfietsers door de fietsbuis en moeten ze gebruikmaken van de roltrappen en de lift. Alleen bij een storing van de roltrappen en lift kan de fietsbuis worden bereikt of verlaten via een speciaal afgezet stuk op de hellingbaan.
Bij gebruik van de hellingbaan is het advies: pas uw snelheid aan, fiets/rijd achter elkaar, let op tegenliggers en houdt rekening met elkaar. Zeker nu het drukker is, omdat veel mensen fietsen.
Omdat lijnbussen en de nood- en hulpdiensten tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel gebruikmaken van de buis voor landbouwverkeer en over de hellingbaan rijden, is er een stuk afgezet voor scooters en (brom)fietsers. Dit afgezette stuk kan niet breder.
Bekijk ook onze video waarin we het antwoord op deze vraag toelichten.
-
Voorbeelden van de maatregelen zijn:
- Uitvoering in fasen en zoveel mogelijk buis voor buis
- Nieuwe installaties in systemen naast de bestaande opbouwen. Hierdoor behoudt de tunnel tijdens de renovatie de installaties die nodig zijn voor de veiligheid van de gebruikers en hoeft de tunnel dus niet langdurig (maanden aaneen) dicht.
- Uitvoering van de werkzaamheden in verkeersluwe perioden, zoals weekenden en vakanties. Dan is er minder woon-werkverkeer.
- Grootschalige omleidingsroutes en bergingsvoertuigen stand-by om pech- en ongevallen snel te kunnen handelen
- Aanpassingen bestaande infrastructuur (door andere wegindeling meer rijstroken beschikbaar op bepaalde stukken) en verbetering afstelling verkeerslichten
- Tijdelijk aanpassen van de Tweede Heinenoordtunnel om deze geschikt te maken voor de (pendel)bussen tussen busstation Heinenoord en Rotterdam Zuidplein, Lombardijen en Barendrecht, Pendelbussen rijden doordeweeks ook vaker.
- Gebruik van de fiets en e-bike op de kortere afstanden stimuleren met aantrekkelijke acties (zie website van Zuid-Holland Bereikbaar), aanleg extra tijdelijke fietsenstallingen bij overstappunten openbaar vervoer en carpoolplaatsen
- Aanpassing vaartijden fietsponten en gratis overtocht op verschillende ponten/veerdiensten van en naar de Hoeksche Waard. voor (brom)fietsers
- Samen met het bedrijfsleven kijken hoe de hinder voor bedrijven beperkt kan blijven en wat zij zelf kunnen doen voor hun medewerkers, bezoekers en/of logistiek. Voor bedrijven is er een toolkit met communicatiemiddelen.
- Afkoop tol Kiltunnel. Rijkswaterstaat betaalt tijdens afsluitingen de tol voor de Kiltunnel
- Het gebruik van het ov aantrekkelijker maken doordat de bussen kunnen blijven rijden door de tunnel. Pendelbussen met een actietarief en sparen voor leuke beloningen met een speciale app.
- Intensieve communicatie en reisinformatie
Hoe succesvol de maatregelen zijn, hangt sterk af van de bereidheid en mogelijkheden van de weggebruikers om hun reisgedrag aan te passen en ook echt van de geboden alternatieven gebruik te maken. Vandaar dat we de samenwerking zoeken met bedrijven, (zorg)instellingen en publiekstrekkers. We moeten het met elkaar doen! En als we blijven doen wat we nu doen, wordt de hinder – ondanks alle maatregelen – enorm.
-
Hinder is vervelend, maar helaas onvermijdelijk omdat er afsluitingen nodig zijn om werkzaamheden uit te kunnen voeren. We doen er alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Niet alles is mogelijk en wat voor de een een oplossing is, is dat voor de ander niet. Lees ook het interview met Leonie Zeestraten, directeur Netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat over de oplossingen om de hinder te kunnen beperken.
Een belangrijke maatregel om de hinder tegen te gaan, is dat we werken in perioden dat er minder verkeer op de weg is. Dat wil zeggen: nachten, weekenden en vakanties.
Andere belangrijke maatregel om de hinder te voorkomen, is dat we parallel ombouwen. Dat wil zeggen dat oude installaties en systemen blijven werken, totdat nieuwe geïnstalleerd en getest zijn. Pas dan verwijderen we de oude. Om dit te kunnen doen, bouwen we in zomer van 2023 eerst een middentunnelkanaal (een afgesloten vluchtgang waarin bijvoorbeeld ook alle bekabeling van de installaties zit). Hierin kunnen we werken, terwijl het verkeer kan blijven doorrijden. Groot voordeel hiervan is dat we de tunnel niet voor maanden hoeven te sluiten. En door de planning op tijd door te geven, hebben mensen de tijd om zich goed voor te bereiden en alternatieven te zoeken.
In de eerste fase van de renovatie bekijken we na iedere afsluiting of we maatregelen moeten aanpassen, borden moeten (ver)plaatsen, of teksten moeten aanpassen en of we bijvoorbeeld de verkeerslichten anders moeten/kunnen afstellen voor een betere.
Voor de grotere afsluitingen in beide richtingen (mei en augustus) pasten we het bestaande wegennet aan door bestaande wegen op bepaalde stukken anders in te delen.
Een overzicht van alle maatregelen vindt u op de pagina Hinder en maatregelen. De planning van de werkzaamheden vindt u op de pagina Planning.
Hinder is vanzelfsprekend heel vervelend voor elke weggebruiker. Helaas is hinder onvermijdelijk bij werkzaamheden. En die werkzaamheden zijn belangrijk om de tunnel te onderhouden en veilig te houden voor de toekomst.
-
Deze optie hebben we tijdens de voorbereidingen inderdaad ook onderzocht. Uiteindelijk is de afweging gemaakt dit niet te doen. De Moerdijkbrug is een oudere brug en het verkeer is tegenwoordig veel zwaarder. De brug is niet berekend op een extra rijstrook en bijkomende extra verkeersbelasting.
Door een 4e rijstrook te creëren (vluchtstrook wordt dan rijstrook) verplaatsen we het zware vrachtverkeer naar de voor verkeersbelasting meest kwetsbare deel van de brug. Uit verkeersveiligheidsoogpunt is dit als een te groot risico aangemerkt.
Lees ook het interview met Leonie Zeestraten, directeur Netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat over de oplossingen om de hinder te kunnen beperken.
-
Nee, dat is niet mogelijk. Alleen nood- en hulpdiensten en bijvoorbeeld trauma-artsen, donortransporten en verloskundigen hebben voor levensbedreigende situaties een ontheffing.
Helaas kunnen we niet iedereen die binnen een bepaalde tijd ergens moet zijn een ontheffing geven. Door de afsluitingen tijdig bekend te maken, kunnen mensen met bijvoorbeeld het maken van afspraken rekening houden met de afsluitingen en ook rekening houden met extra reistijd.
Bedrijven kunnen voor deze tijdelijke situatie wellicht een samenwerking aangaan met vergelijkbare partijen en storingsdiensten of spoeddiensten onderling verdelen, zodat de omleidingen zoveel mogelijk vermeden kunnen worden.
-
Gezien de locatie van de Heinenoordtunnel zijn de mogelijkheden om als de tunnel dicht is met de auto van/naar de Hoeksche Waard te komen, beperkt. We hebben gekeken hoe we de capaciteit van de weg het beste kunnen benutten en voor welke verkeersstromen. Openbaar vervoer, al dan niet gecombineerd met de fiets, is een goed en sneller alternatief voor omrijden met de auto. Hoe meer mensen de auto laten staan, hoe minder druk en hoe minder de extra reistijd voor de mensen die geen alternatief hebben.
Omdat de Tweede Heinenoordtunnel niet gebouwd is voor bussen voor personenvervoer is deze daarvoor tijdelijk geschikt gemaakt en zijn aanpassingen gedaan in afstemming met Bevoegd Gezag, Tunnelveiligheidsbeambte en de Veiligheidsregio’s. Dit heeft geleid tot een openstelling voor personenvervoer met bussen onder strikte randvoorwaarden:
- Als er bussen door de Tweede Heinenoordtunnel rijden, staat er ter plaatse een team van de hulpdiensten klaar in geval er een incident mocht optreden.
- Er mag maar 1 bus tegelijk in de Tweede Heinenoordtunnel rijden.
- De bussen worden voordat ze de Tweede Heinenoordtunnel ingaan (visueel) gecheckt op gebreken.
- Er zijn extra brandblusinstallaties aanwezig.
- Er zijn extra ventilatoren aangebracht.
- Iedere buschauffeur heeft een speciale veiligheidstraining gehad.
- Testen zijn uitgevoerd en ‘wat als, dan…’- scenario’s zijn doorlopen.
Keuze voor alleen openbaar vervoer overdag betekent beperkingen voor landbouwverkeer dat in een normale situatie 24/7 toegang tot de Tweede Heinenoordtunnel heeft. Zij hebben bij afsluitingen toegang in de uren dat er geen bussen rijden, namelijk:
- doordeweeks: tussen 01.00 en 05.00 uur
- van vrijdag op zaterdag: tussen 01.00 en 06.30 uur
- van zaterdag op zondag: tussen 01.00 en 08.00 uur
Naast de nood- en hulpdiensten, die in geval van nood (levensbedreigende situaties) altijd door de tunnel mogen, hebben we ook samen met de zorgaanbieders gesprekken gevoerd. Er zijn veel zorginstanties die geen voertuigen hebben met signaalgevers (blauw-blauw), maar voor wie het wel essentieel is snel op bestemming te kunnen zijn.
Samen, maar vooral door de zorgaanbieders zelf, is de afweging gemaakt welke situaties levensbedreigend zijn en waarvoor zorgmedewerkers snel ter plaatse moeten kunnen zijn en doorgang door de Tweede Heinenoordtunnel dus van belang is. In alle niet levensbedreigende situaties moeten zij ook omrijden. Er zijn circa 200 tijdelijke ontheffingen verleend.
-
Het eenvoudige antwoord is dat dat niet mogelijk is, omdat daar geen ruimte voor is om dit – naast de bussen en nood- en hulpdiensten - veilig te kunnen doen. De nood- en hulpdiensten moeten ook omrijden en de omleidingsroutes volgen als er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Er zijn een drietal doelgroepen waarvoor doorgang wel toegestaan is:
1. Nood- en hulpdiensten: Ambulances, brandweer en politie moeten bij alle wegwerkzaamheden (en dus ook hier) altijd doorgang kunnen krijgen in geval van spoedritten voor levensbedreigende situaties. Is er geen levensbedreigende situatie dan moeten ook de nood- en hulpdiensten omrijden en de omleidingsroutes volgen.
2. Andere spoeddiensten voor levensbedreigende situaties: Naast de nood- en hulpdiensten zijn er ook andere voorrangsvoertuigen die voor levensbedreigende situaties een ontheffing hebben. Dit zijn bijvoorbeeld GGZ-crisisdiensten, trauma-artsen die opgeroepen worden of donororgaantransporten en verloskundigen die voor een spoedbevalling naar Rotterdam moeten. Zij kunnen in dat geval door de Tweede Heinenoordtunnel.
3. Openbaar vervoer: Openbaar vervoer, al dan niet gecombineerd met de fiets, is een goed en sneller alternatief voor omrijden met de auto. Hoe meer mensen de auto laten staan, hoe minder druk en hoe minder de extra reistijd op de omleidingsroutes voor de mensen die geen alternatief hebben. Daarom kunnen de lijnbussen over een speciaal vrijgehouden rijstrook door de tunnel in de A29 of door de Tweede Heinenoordtunnel (altijd van zuid naar noord) die daarvoor tijdelijk geschikt is gemaakt in afstemming met Bevoegd Gezag, Tunnelveiligheidsbeambte en de Veiligheidsregio’s. Gebruik van Tweede Heinenoordtunnel kan namelijk alleen onder strikte randvoorwaarden.
Er zijn ook -soms kwetsbare- doelgroepen voor wie het extra vervelend is om geconfronteerd te worden met een langere reistijd. Denk aan mensen die reguliere, geplande medische zorg nodig hebben of speciaal (taxi)vervoer van mensen met een beperking van en naar een dagverblijf of school, thuiszorgverleners, enzovoort. Het is echter niet mogelijk om iedereen die binnen een bepaalde tijd ergens moet zijn een ontheffing te geven. De ontheffingen zijn alleen voor genoemde spoedritten in levensbedreigende situaties.
Met de verschillende (zorg)doelgroepen heeft Rijkswaterstaat specifieke afspraken gemaakt. Zo is bijvoorbeeld afgesproken om poliklinische bezoeken waar mogelijk slim te plannen (buiten de spits en idealiter zelfs buiten de afsluitingsperiode), telefonische consulten te overwegen of indien mogelijk de zorg op een andere locatie aan te bieden.
Doordat tijdig bekend is wanneer er afsluitingen zijn, kan iedereen hier zo goed mogelijk op anticiperen, en weten mensen wanneer ze moeten rekening houden met een extra reistijd.
We zien in de praktijk dat veel mensen rekeninghouden met de afsluitingen en hun reisgedrag hebben aangepast. Dat is heel fijn, vooral voor de mensen die die keuze niet hebben en afhankelijk zijn van een auto of taxi, want hierdoor zijn er minder auto’s op de weg en is de extra reistijd op de weg dus minder.
We willen iedereen die thuiswerkt of gekozen heeft voor de fiets of het ov bedanken en vragen dit nog even vol te houden.
-
Nee, dat kan helaas niet. Alleen voertuigen met een ontheffing, zoals nood- en hulpdiensten, kunnen in geval van spoed door de tunnel.
De meeste verloskundigen in de Hoeksche Waard hebben die ontheffing wel. Vraag het na als u een verloskundige heeft.
Heeft u geen verloskundige? Bel dan 112, want de nood- en hulpdiensten kunnen altijd door de tunnel in de A29 of door de Tweede Heinenoordtunnel.
-
We leiden doorgaand verkeer om via de rijkswegen; navigatiekaarten geven deze routes aan. Verkeer van en naar de Hoeksche Waard gaat via de N217. We willen mensen op het hart drukken om de aangegeven omleidingen te volgen.
Toch zijn er mensen die een andere weg nemen, waardoor sluipverkeer ontstaat. Samen met de andere wegbeheerders houden we de drukte op de sluipwegen in de gaten. Een aantal lokale wegen kunnen worden afgesloten, als sluipverkeer voor onveilige situaties zorgt. Zie ook onze pagina Hinder en maatregelen.
-
Nee, dat kan helaas niet. De buis voor het landbouwverkeer zetten we in voor de lijnbussen en de nood- en hulpdiensten (met spoed).
Er mag vanwege de veiligheid ook maar 1 voertuig per keer in de tunnel zijn. Het is ook niet veilig om op de motor door de fietsbuis te gaan, zelfs niet met gepaste snelheid. Deze buis is al drukker, omdat de scooters daar nu ook doorheen gaan en meer mensen de fiets pakken om de files te vermijden.
Motoren moeten net als auto’s de omleidingen op het hoofdwegennet gebruiken. Motoren kunnen wel gratis met de pont bij tussen Nieuw-Beijerland en Hekelingen. Of dat een gunstige route is, is natuurlijk afhankelijk van uw herkomst en bestemming.
-
Tussen busstation Heinenoord en Rotterdam Zuidplein, Rotterdam Lombardijen en Barendrecht zet Connexxion op doordeweekse dagen pendelbussen in, net als in de zomer van 2023. De (pendel)bussen rijden vaker. De pendelbus naar Rotterdam Zuidplein rijdt elke 3 minuten tijdens de spits. De pendelbussen naar de andere stations rijden elk 5 keer per uur. De frequentie van de bussen is afgestemd op het aantal bussen dat door de Tweede Heinenoordtunnel kan rijden.
In de Hoeksche Waard zelf en vanaf Goeree-Overflakkee worden de routes en de dienstregeling op doordeweekse dagen aangepast. Alle buslijnen rijden naar Heinenoord Busstation en de bussen rijden vaker. Zo willen we het ook in 2024 voor inwoners van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee aantrekkelijk maken om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van de auto. In de weekenden rijden de bussen volgens de normale dienstregeling.
Er rijden 3 pendelbuslijnen rechtstreeks van en naar Heinenoord Busstation:
- Pendel A naar/van Rotterdam Zuidplein (metro RET)
- Pendel B naar/van Rotterdam Station Lombardijen (trein/tram RET)
- Pendel C naar/van Barendrecht Station (trein)
In de bussen kunt u ook in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard of met de mobiele telefoon.
De bussen rijden in ongeveer 20 minuten naar hun eindbestemming. Op de stations Rotterdam Zuidplein, Lombardijen en Barendrecht kunt u overstappen op trein, metro, tram of andere bus.
Informatie over de exacte dienstregelingen is te vinden op de website van Connexxion.
Bekijk ook onze video waarin we meer vertellen over het openbaar vervoer tijdens de afsluiting in augustus 2023. Dit geldt ook voor 2024.
-
De liften en roltrappen zijn grondig gerenoveerd. Toch kunnen we storingen niet voorkomen. Tijdens de afsluiting staan monteurs stand-by om eventuele storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Doen de liften en roltrappen het niet? Dan kunnen scooters en (brom)fietsers via de hellingbaan die ernaast ligt en door het hek naar de naastgelegen fietsbuis.
Wanneer we de landbouwbuis tijdens afsluitingen van de Heinenoordtunnel inzetten voor bussen, wordt een strook op de hellingbaan afgezet voor (brom)fietsers en voetgangers.
-
De opritten blijven net zo lang open als de tunnel (dat is tot 22.00 uur of tot 00.00 uur).
De voorbereidingen van een afsluiting beginnen wel eerder. Dat wil zeggen dat de gele borden met de omleiding al voor een deel worden omgedraaid en (een deel van) de wegafzetting al wordt klaargezet. Het lukt namelijk niet om alles tegelijkertijd om te draaien of af te zetten. Dit kan verwarrend zijn, maar u kunt tot kort voor de daadwerkelijke afsluiting in principe langs de wegafzetting rijden die (al voor een deel) klaarstaat.
Omdat we niet precies aan kunnen geven wanneer de oprit exact is afgesloten, kunt u er het beter rekening mee houden met dat de opritten 15 minuten eerder dicht zijn.
De Kiltunnel is vanaf half uur voor een afsluiting, in de rijrichting dat de Heinenoordtunnel dicht is, tolvrij.
-
Tijdens de renovatie blijven de Hoeksche Waard en de regio altijd bereikbaar. Wel is er tijdens de afsluitingen sprake van hinder en extra vertragingen - zeker in de spits - omdat het verkeer dat normaal over de A29 rijdt, wordt omgeleid via omliggende wegen.
We hebben uiteraard goed nagedacht over maatregelen om de regio zo goed mogelijk bereikbaar te houden:
- De werkzaamheden worden in fasen en in verkeersluwe perioden (weekenden, nachten en vakantieperioden) uitgevoerd.
- Rijkswaterstaat heeft samen met de provincie Zuid-Holland, gemeenten en andere organisaties in de omgeving een bereikbaarheidsplan opgesteld. In dit plan staan maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Maar om ervoor te zorgen dat het verkeer kan blijven rijden is meer nodig: 30.000 voertuigen per werkdag minder op de weg. Dit vraagt dus ook om uw inzet als weggebruiker, en de inzet van bedrijven, (zorg)instellingen en locaties waar veel bezoekers komen.
-
De oproep is bedoeld voor iedere weggebruiker die niet per se de weg op hoeft of anders kan reizen, bijvoorbeeld met het ov of de fiets of scooter. Juist om de weg te ontlasten voor degenen die niet anders kunnen reizen, zoals toeristen en dagjesmensen met bijvoorbeeld een caravan, maar ook nood- en hulpdiensten.
Toeristen en dagjesmensen moeten wel op de hoogte zijn van de afsluitingen en omleidingsroutes. Via de vakantieparken, hotels, VVV's, advertenties en social media informeren we deze doelgroep. Er is ook een website met informatie in 9 talen: A29roadworks.
-
Tijdens de renovatie en de afsluitingen blijft de regio bereikbaar, ook de bedrijven. Vindt u dat u schade lijdt, dan kunt u op de website van Rijkswaterstaat lezen wanneer u mogelijk recht hebt op schadevergoeding. Daar vindt u ook de formulieren waarmee u een schadeclaim kunt indienen.
-
Niet al het internationale vrachtverkeer in de Hoeksche Waard is doorgaand vrachtverkeer, sommigen hebben een bestemming in de Hoeksche Waard. Rijkswaterstaat begrijpt heel goed dat iedere buitenlandse vrachtwagen er voor het gevoel 1 te veel is. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat chauffeurs die niet in de Hoeksche Waard moeten zijn hier ook niet komen zetten we verschillende maatregelen in:
- Er is een uitgebreid bebordingsplan met digitale route informatiepanelen boven de wegen (DRIPs).
- We leiden vrachtwagens al zo vroeg mogelijk richting de omleidingsroute. Zo wordt op de ring van Antwerpen het verkeer, veelal vrachtverkeer, middels DRIPs al via de A16 naar Rotterdam gestuurd.
- Er zijn duidelijke tunnelpictogrammen met kruis erdoorheen op de DRIP’s gezet (tunnel afgesloten).
- Alle gele borden zijn uitgebreid met, naast Nederlandse tekst ook Engelse tekst ‘A29 Heinenoordtunnel dicht/closed’ en ‘volg/follow A’.
- Bij afrit 22 Numansdorp zijn extra omleidingsborden geplaatst om een eventueel verdwaalde vrachtwagenchauffeur netjes terug te begeleiden de snelweg op.
- Diverse locaties in de Hoeksche Waard kunnen worden afgesloten om sluipverkeer te weren.
- De verkeerscentrale in Rhoon monitort het verkeer op de snelwegen. Bij een calamiteit kunnen zij verkeer via DRIPs omleiden/anders sturen of zelfs wegen dicht te zetten als het ergens heel druk dreigt te worden.
- We zetten ook in op (digitale) communicatie met berichten specifiek gericht op internationaal (vracht)verkeer.
- Via de website A29 Roadworks (website in 9 talen).
- Met Z-cards (in meerdere talen en met verwijzing naar de A29 Roadworks) verspreid via tankstations en wegrestaurants en uitgedeeld op parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
- Via koepelorganisaties als Deltaliqs en TLN die hun eigen achterban informeren.
- Berichten via de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Ondanks het hele pakket aan maatregelen is helaas niet te voorkomen dat een klein percentage van de vrachtwagenchauffeurs alle vooraf gegeven informatie en de omleidingsborden missen of negeren en alsnóg over de A29 de Hoeksche Waard inrijden.