Duurzaamheid
Rijkswaterstaat bereidt zich goed voor op de winter. Ook in de winter zijn we bezig met duurzaamheid. Op deze pagina leest u over duurzaamheid bij gladheidsbestrijding.
Duurzame steunpunten
Een groot deel van de 54 steunpunten voor de opslag van zout zijn afgelopen jaren gerenoveerd en duurzaam gemaakt. De rest volgt. Zo zijn ze onder andere voorzien van zonnepanelen en hierdoor energieneutraal. Daarnaast slaan we regenwater op in een watertank. Dat gebruiken we om pekelwater mee te maken, om zo met nat zout te strooien.
Alleen strooien als het echt moet
Het strooibeleid van Rijkswaterstaat is erop gericht dat er alleen gestrooid wordt op de momenten dat het echt nodig is. Onze gladheidcoördinatoren, die het strooibesluit nemen, zijn volledig opgeleid, maken gebruik van een gladheidmeldsysteem en staan in nauw contact met meteorologen van het KNMI.
Het gladheidmeldsysteem is een netwerk van sensoren in het wegdek en weerhutten langs de weg waardoor Rijkswaterstaat continu op de hoogte is van de situatie op de weg. Doordat wij exact weten wat er op de wegen aan de hand is en dat gecombineerd met onze samenwerking met de aannemers kunnen we vlak voordat de gladheid ontstaat besluit nemen tot strooien. Na het strooibesluit dient de laatste korrel zout binnen twee uur op de weg te liggen. Veiligheid staat hierin voorop.
Automatisch strooien
Bijna de helft van onze strooiwagens heeft al een automatisch strooisysteem op basis van gps. Hierdoor kunnen we heel precies dat deel van de weg strooien waar dat nodig is. Onnodig zout in de berm strooien is er dus niet bij. De chauffeur kan zijn aandacht helemaal op de weg richten zonder zelf de strooi-instellingen te hoeven wijzigen. Dit verhoogt de veiligheid. Omdat we kunnen meten hoeveel zout er nog op het wegdek ligt, passen we de dosering hierop aan. Zo strooien we geen zoutkorrel te veel.
Nat strooien
Rijkswaterstaat strooit met ‘nat’ zout. Dat betekent dat het zout, vlak voordat de strooier het op de weg aanbrengt, gemengd wordt met pekelwater. Hierdoor brengen we het zout nog preciezer en met een hogere snelheid op de weg aan. Ook blijft het beter op de weg liggen, omdat het minder snel verwaait. Strooien is zo minder vaak nodig.
Elektrische strooiwagen
Op dit moment maakt Rijkswaterstaat gebruik van een elektrische wagen die wordt ingezet voor reguliere gladheidbestrijding. Dit is voortgekomen uit een eerdere pilot.