Duurzaamheid

In de winter zijn we ook bezig met duurzaamheid. Op deze pagina leest u over duurzaamheid bij gladheidsbestrijding.

Duurzame steunpunten

We renoveren 54 steunpunten voor de opslag van zout en verduurzamen die. Een groot aantal steunpunten is inmiddels al gerenoveerd. Zo zijn ze onder andere voorzien van zonnepanelen en hierdoor energieneutraal. Daarnaast slaan we regenwater op in een watertank. Dat gebruiken we om pekelwater mee te maken, om zo met nat zout te strooien.

Alleen strooien als het echt moet

We strooien alleen als het echt nodig is. Onze gladheidcoördinatoren, die het strooibesluit nemen maken gebruik van een gladheidmeldsysteem en staan in nauw contact met meteorologen van het KNMI.

Het gladheidmeldsysteem is een netwerk van sensoren in het wegdek en weerhutten langs de weg. Hierdoor is Rijkswaterstaat voortdurend op de hoogte van de situatie op de weg. Ook werken we nauw samen met onze aannemers. Daardoor kunnen we vlak voordat de gladheid ontstaat besluiten om te strooien. Na het strooibesluit moet de laatste korrel zout binnen twee uur op de weg liggen. Maar, veiligheid staat hierin voorop.

Automatisch strooien

Bijna de helft van onze strooiwagens heeft al een automatisch strooisysteem op basis van gps. Hierdoor weten we precies op welk wegdeel we moeten strooien. Dat automatische systeem zorgt er ook voor dat de chauffeur niet zelf de strooi-instellingen hoeft te wijzigen. Dit verhoogt de veiligheid. We meten ook hoeveel zout er nog op het wegdek ligt en we passen de dosering hierop aan. Zo strooien we geen zoutkorrel te veel.

Strooien met nat zout

Rijkswaterstaat strooit met ‘nat’ zout. Dat betekent dat het zout, vlak voordat de strooier het op de weg aanbrengt, gemengd wordt met pekelwater. Hierdoor brengen we het zout nog preciezer en met een hogere snelheid op de weg aan. Ook blijft het beter op de weg liggen, omdat het minder snel verwaait. Strooien is zo minder vaak nodig.

Elektrische strooiwagen

Rijkswaterstaat maakt gebruik van een elektrische strooiwagen. Deze zetten we in voor de reguliere gladheidbestrijding. Dat we die wagen inzetten, komt voort uit een eerdere pilot.