Winter op de weg
Rijkswaterstaat bereidt zich goed voor op de winter. Winterse situaties als vorst, ijzel, sneeuw en mist zijn van invloed op de wegen en het verkeer. Ze kunnen veel overlast veroorzaken voor de weggebruikers.
Strooikaart
Op de strooikaart kunt u live zien waar onze strooiwagens rijden.
Rijden bij gladheid
Houd bij winterse omstandigheden de weersverwachting en verkeersinformatie goed in de gaten als u de weg op moet. Pas uw rijstijl. Verlaag waar nodig uw snelheid, houd voldoende afstand en wissel niet onnodig van rijstrook.
Gladheid voorkomen en bestrijden
We proberen het ontstaan van gladheid door winterse omstandigheden zoveel mogelijk te voorkomen. Bij sneeuw zetten we strooiwagens en sneeuwschuivers in. Dit doen we voor de veiligheid van de weggebruiker en de doorstroming van het verkeer.
- Er is ruim 250 ton strooizout op voorraad.
- We zetten bij gladheid 577 strooiwagens in, die we ook kunnen voorzien van een sneeuwschuiver.
- Daarnaast staan er 630 sneeuwschuivers klaar.
- Met dit materieel leggen onze strooiwagens, binnen 2 uur, 10.000 km af.
- We strooien op alle snelwegen, op- en afritten en verzorgingsplaatsen.
- 1.500 medewerkers werken mee om de gladheid op de wegen te bestrijden.
Wanneer strooit Rijkswaterstaat?
Het landelijk dekkend Gladheidmeldsysteem waarschuwt automatisch bij kans op gladheid. Vervolgens besluiten we of we moeten strooien. Ook de weersverwachting en de hoeveelheid strooizout, die mogelijk al op de weg ligt, wegen mee.
Bij kans op gladheid strooien we preventief om de snelwegen veilig te houden. Daarnaast strooien we als het sneeuwt. Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden. Hierdoor wordt de weg minder snel glad en ontdooit sneeuw of ijzel.
Vorstschade
Bij extreme weersomstandigheden in de winter kan vorstschade ontstaan. Door vorst raken steentjes los van het wegdek. Die kunnen schade veroorzaken aan voertuigen. Hoe langer de lage temperatuur door blijft zetten, des te groter de kans op het loslaten van steentjes.