(Over een fietspad bij de Heinenoordtunnel wandelt Fiona, Rijkswaterstaatreporter:) OPGETOGEN MUZIEK FIONA: Ik sta hier bij de Heinenoordtunnel in de A29. De afgelopen twee jaar kon je hier meekijken met de complete vernieuwing van deze belangrijke verbinding voor de Hoeksche Waard en de havens van Rotterdam en Antwerpen. En terwijl ze binnen de laatste werkzaamheden afronden, mogen wij voor de allerlaatste keer een kijkje nemen. LEVENDIGE MUZIEK (Fiona heeft veiligheidskleding aan en loopt over de verlaten snelweg naar de tunnel.) Als je door de tunnel heen rijdt, dan valt het je misschien niet meteen op, maar er is hier dus keihard gewerkt. Heel veel vond plaats achter de wanden en buiten de tunnel, maar wie goed oplet, ziet ook in de tunnel zelf genoeg nieuws. (Ze loopt verder langs een tunnelwand.) Zo repareerden we de betonnen tunnelwanden, vervingen we alle ventilatoren en brachten we deze platen aan, 2.400 stuks! Tel maar na. (Fiona staat in de lege tunnel.) Kijk je naar boven, dan zie je nieuwe verlichting, nieuwe matrixborden en 24 nieuwe camera's. Ja, en als je nou denkt: wat rijdt dat lekker. Dat kan kloppen, want we vervingen ook het asfalt. OMROEPSTEM: Vergeet je niet iets? FIONA: O ja, natuurlijk! We vervingen ook 40 luidsprekers per tunnelbuis. (In de tunnel werken nog enkele mensen.) Dit is eigenlijk nog maar een klein deel van het werk dat gedaan is. Verreweg de meeste vernieuwingen zijn voor jou als weggebruiker onzichtbaar of vallen niet op. Achter mij wordt de laatste hand gelegd aan de zinkvoegen. En ook vervingen we de waterafvoer en de pompen. De hulppostkasten en de vluchtdeuren zijn ook nieuw, net als 120 pictogrammen, die je begeleiden naar... Het gloednieuwe middentunnelkanaal. En Irene, daar kun jij me alles over vertellen. Waarom bouwden we een middentunnelkanaal? (Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat:) IRENE SCHNIEDERS: Een van de redenen is veiligheid. Hiermee kun je nog veiliger vluchten dan voorheen. Eerst stonden hier betonnen barriers. Via die barriers kon je vluchten naar of de andere tunnelbuis of de tunnel uit. Nu heb je een aparte ruimte, waar je geen last hebt van rook, mocht er brand zijn, of andere zaken. Mogen we even binnenkijken? -Zeker, dat gaan we even doen. (Irene opent een deur en stapt met Fiona het middentunnelkanaal door.) Even, wat een gi-gantisch lange gang is dit. Je kunt hem wel vergelijken met een flatgebouw. En jullie hebben hem razendsnel gebouwd, toch? IRENE: Ja, dit hebben we in 7,5 dag gedaan. Het zijn allemaal prefab elementen. Dat betekent dat het in de fabriek al is gemaakt. Ze stonden allemaal op de bouwplaats, met al sparingen voor de vluchtdeuren, voor de hulppostkasten en alles er al in, en toen werden ze hiernaartoe gebracht. Per stuk zijn ze 37 ton, dus dat zijn 84 enorme elementen. Jeetje, wat een werk. -Dat kan alleen doordat er geoefend is. Van tevoren hadden we een mock-up, een een-op-eenschaalmodel, en daar is geoefend: hoe worden die dingen opgepakt en hoe moeten ze straks weggezet worden? Daardoor kon het zo snel. Dit middentunnelkanaal heeft naast dat het een vluchtroute is, nog een andere functie. Mag ik even boven kijken? -Dat mag ook. GEERT QUICKEN: Kijk, Fiona, we staan nu in de dienstgang. (Geert Quicken, projectdirecteur Savera III:) Hier zie je de kabelwegen en de kabels. Er is ongeveer 200 kilometer aan kabels en leidingen aangelegd. Daarnaast zie je hier allerlei kasten staan voor de besturingen van de installaties van de tunnel. FIONA: Ik begreep dat deze ruimte ook een hele grote rol heeft gespeeld bij het beperken van de hinder, hoe zit dat? Toen het middentunnelkanaal gereed was, dus die wanden stonden, hadden we hier een besloten ruimte waar wij konden werken, terwijl het verkeer door de tunnel ging. Dus voor al deze kabels konden we voorbereidingen treffen, zodat de afsluitingen minder lang hoefden te duren. Dus het hele verkeer kan gewoon blijven doorgaan dan? Jazeker. -Handig. (Ze stapt met Geert Quicken een volgende ruimte binnen.) FIONA: We staan hier in de technische ruimte van een van de twee dienstgebouwen. Alle systemen die de tunnel aansturen, die zijn ook vervangen. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Rijkswaterstaat heeft ervoor gekozen om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor de weggebruikers. Dat betekent dat wij alle nieuwe installaties parallel hebben opgebouwd. Dus we hebben eerst alle nieuwe installaties gebouwd en getest en in bedrijf gesteld. Dat is veel meer dan dat je hier ziet, want er zit ook heel veel software in, manjaren software. Toen dat allemaal goed werkte, goed getest was, hebben we ze in bedrijf genomen, de nieuwe installaties, en vervolgens de oude installaties gedemonteerd. (Fiona loopt weer buiten.) FIONA: Weet je wat zo leuk is? De tunnel is niet alleen gerenoveerd, hij heeft ook een upgrade gekregen. Kijk maar eens naar de lichtroosters hier, die zijn vernieuwd en die zorgen ervoor dat je als weggebruiker de overgang van het licht naar het donker heel geleidelijk en prettig ervaart. Ook konden we op sommige gebieden verduurzamen. Zo is er ledverlichting geplaatst, is het asfalt deels gerecycled en het allermooiste is dat 100 procent van deze tunnel draait op Nederlandse, groene stroom. (Ze staat met Geert en Irene in de tunnel.) Na jaren van voorbereiding en twee jaar van uitvoering is de renovatie nu klaar. Hoe is dat voor jullie? Geert? Ik ben ontzettend trots op het hele Savera-team. Als je ziet wat ze gepresteerd hebben in een heel korte tijd, dat is bijna onmogelijk, die hebben keihard allemaal gewerkt. Wat daarbij komt, is ook nog de samenwerking met alle stakeholders, met Rijkswaterstaat en de omgeving, die was hartstikke goed. En voor jou, Irene? -Ik herken dat helemaal. Er is keihard gewerkt. Samen hier buiten in de voorbereiding. We hebben echt iets moois opgeleverd. Ja, jeetje, jullie hebben echt zo hard gewerkt. Er is hier zo veel gebeurd. Maar ik wilde nog wat vragen voor de weggebruiker, want zijn zij nu verlost van afsluitingen? De renovatie is klaar, dus wat dat betreft, zijn die grote afsluitingen geschiedenis. Maar natuurlijk blijft er onderhoud en zal de tunnel af en toe dichtgaan, maar niet meer zo groot als dit. De tunnel kan er nu weer tientallen jaren tegenaan. Echt geweldig. Ik vond het ontzettend leuk om al die tijd met jullie mee te mogen kijken. Dus dank je wel daarvoor. -Graag gedaan. (De tunnel en de Oude Maas erboven vanuit de lucht.) FIONA: Bij de Heinenoordtunnel zijn we nu dus bijna klaar, maar in de rest van Nederland zijn we eigenlijk pas net begonnen. Zo renoveren we de komende jaren in Zuid-Holland nog eens zeven tunnels. Dat is nodig, want delen van onze infrastructuur zijn al flink op leeftijd en niet berekend op het toegenomen en zwaardere verkeer, en het veranderende klimaat. Daarom voert Rijkswaterstaat de komende jaren groot onderhoud uit aan tunnels en bruggen, maar ook aan sluizen, viaducten en wegen. Houd daarom de werkzaamheden op jouw route goed in de gaten en check voordat je de weg opgaat: rwsverkeersinfo.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Renovatie Heinenoordtunnel: rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Renovatie andere tunnels Zuid-Holland: rijkswaterstaat.nl/tunnelrenovaties-zh. Groot onderhoud de komende jaren: rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) OPGEWEKTE MUZIEK GEVOLGD DOOR STILTE
Heinenoordtunnel (A29)
De Heinenoordtunnel is gelegen in snelweg A29 tussen Barendrecht en Oud-Beijerland. De Heinenoordtunnel gaat onder de Oude Maas door en verbindt de eilanden Hoeksche Waard en IJsselmonde met elkaar.
Renovatie Heinenoordtunnel in 2023 en 2024
In de zomer van 2023 is een middentunnelkanaal (MTK), inclusief bijbehorende installaties gerealiseerd. In augustus 2024 wordt de laatste fase uitgevoerd, waarna de geheel gerenoveerde tunnel, inclusief nieuwe besturing wordt opgeleverd.
Lees op de projectpagina Renovatie Heinenoordtunnel meer over de renovatie, de hinder en de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de hinder te kunnen beperken en wat u zelf kunt doen om de files te vermijden.
Twee Heinenoordtunnels
De Heinenoordtunnel is opgebouwd uit 2 delen: een tunnel voor het snelwegverkeer in de A29 en de Tweede Heinenoordtunnel met 2 verkeersbuizen, 1 voor fietsers en voetgangers en 1 voor langzaam verkeer
De Heinenoordtunnel in de A29 is opengesteld in 1969 en is 614 m lang. De Tweede Heinenoordtunnel voor (brom)fietsers, voetgangers en landbouwverkeer, geopend in 1999, is 914 m lang.
Aanleiding voor de tunnel
Tot eind 19e eeuw was het eiland Hoeksche Waard onder Rotterdam alleen per veerboot bereikbaar. In 1888 werd de Barendrechtse brug over de rivier de Oude Maas in gebruik genomen. Tot halverwege de jaren 50 voldeed deze brugverbinding. Vanaf die tijd nam de verkeersdrukte explosief toe en werd er gezocht naar een alternatief voor de brugverbinding.
Inmiddels was in de Hoeksche Waard de snelweg A29/A4 gerealiseerd vanaf de Barendrechtse brug tot aan het Hellegatsplein, via de in 1965 gereed gekomen Haringvlietbrug. Mede doordat de Barendrechtse brug vaak open stond voor het scheepvaartverkeer, ontstonden lange files voor de smalle brug. Rond 1963 werd het besluit genomen de brug te vervangen door een tunnel.
Bouw van de Heinenoordtunnel
De tunnel is als zogenaamde afzinktunnel gebouwd. De elementen zijn gebouwd in het naast de tunnel gegraven bouwdok. De Heinenoordtunnel had oorspronkelijk 2 buizen, met in iedere buis 2 rijstroken voor snel verkeer en een rijstrook voor langzaam verkeer en fietsers. De Heinenoordtunnel is in 1969 opengesteld voor verkeer.
De tunnel kreeg een te kleine capaciteit. Om dit op te lossen, is in 1991 de oostelijke buis uitgebreid met een extra rijstrook voor snel verkeer ten koste van de rijstrook voor langzaam verkeer. Hiervoor is de Tweede Heinenoordtunnel gebouwd.
De Tweede Heinenoordtunnel is de eerste boortunnel in Nederland
De Tweede Heinenoordtunnel is in de jaren 90 gebouwd en was destijds de eerste boortunnel (geboord met een tunnelboormachine) in Nederland. De tunnel is in 1999 door prins Willem-Alexander geopend.
Deze tunnel is geschikt voor langzaam verkeer en heeft naast een buis voor landbouwvoertuigen ook een buis voor (brom)fietsers en voetgangers. De Heinenoordtunnels worden 24/7 bediend en bewaakt vanuit de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland in Rhoon. Elke dag rijden ongeveer 100.000 voertuigen door de Heinenoordtunnel in de A29.
Tunnels in de A29
De Heinenoordtunnel is de enige tunnel in de A29.
Wanneer is de Heinenoordtunnel dicht?
In 2023 en 2024 is de Heinenoordtunnel in de A29 gerenoveerd. Bekijk deze video om te zien wat we allemaal gedaan hebben.
Vanwege onderhoud is de tunnel 6 keer per jaar 1 avond en nacht in iedere rijrichting dicht.