Toolbox Slim Reizen
De Toolbox Slim Reizen biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen die mobiliteitsgedrag beïnvloeden.Â
De toolbox is bedoeld om te inspireren en te ondersteunen bij het kiezen van de meest kansrijke maatregelen voor een specifieke situatie. De focus ligt hierbij op de toepassing binnen het onderdeel Slim Reizen van de Hinderaanpak met zowel kortetermijneffecten als structurele mobiliteitseffecten. De toolbox bestaat uit factsheets en praktijkvoorbeelden.
Er zijn 56 projecten gevonden.
Op verschillende manieren worden omleidingsroutes en afsluitingen tijdens wegwerkzaamheden gecommuniceerd naar de weggebruiker.
Autodelen is een vorm van deelmobiliteit. Deelmobiliteit gaat over alle vormen van voertuigen die voor korte tijd kunnen worden geleend of gehuurd.
Stadsdeel Zuidoost heeft een goede fietsstructuur, deze moest tijdens de bouw in stand blijven en opnieuw kloppend gemaakt in de nieuwe situatie.
De Toolbox Slim Reizen biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen die mobiliteitsgedrag beïnvloeden.
Rondom het stationsgebied in Apeldoorn waren extra fietsparkeerplekken nodig. Daarom is de capaciteit van fietsparkeerplekken bij het station verdubbeld.
In 2016 was de Velsertunnel dicht, waar dagelijks 65.000 voertuigen doorheen rijden. Samen met omgevingspartijen zochten we voor hen een alternatief.
Om hinder tijdens de werkzaamheden op de Galecopperbrug in 2014 en 2015 te reduceren, zetten we in op spitsmijden.
De OV-verbinding Zwolle-Emmen is de afgelopen jaren door maatregelen verbeterd. Er is gewerkt aan spitsmijden en het materieel wordt anders ingezet.
Het is wenselijk om maatregelen te nemen tegen sluipverkeer. Soms is het afsluiten van wegen een oplossing, in andere gevallen zijn maatregelen voldoende.
Er ligt voor bereikbaarheidsorganisaties grote potentie om de druk op het wegennet af te laten nemen door zich te focussen op incidentele reizigers.
Scooterdelen is een vorm van deelmobiliteit waarbij gebruikers op korte termijn toegang krijgen tot een deelscooter wanneer dat voor de gebruiker nodig is.
Een groot deel van de omgeving van Zandvoort werd tijdelijk autoluw gemaakt. Alleen specifieke groepen kregen in deze periode toegang tot Zandvoort.
Goed beleid op het gebied van parkeren draagt bij aan de bereikbaarheid van binnensteden en het verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte.
De gemeente Amsterdam ontwikkelde een Park&Ride-concept, waarbij bezoekers hun auto op een P+R-terrein parkeren en vervolgens met het OV verder reizen.
De Schaalsprong Fiets is nodig. De schaalsprong bestaat uit ontwikkeling van fietsnetwerken, fietsenstallingen en fietsstimulering.
De werkgeversaanpak Brabant mobiliteitsnetwerk is een netwerkorganisatie die partijen samenbrengt om samen te werken aan een beter bereikbaar Brabant.