Toolbox Slim Reizen

De Toolbox Slim Reizen biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen die mobiliteitsgedrag beïnvloeden. 

De toolbox is bedoeld om te inspireren en te ondersteunen bij het kiezen van de meest kansrijke maatregelen voor een specifieke situatie. De focus ligt hierbij op de toepassing binnen het onderdeel Slim Reizen van de Hinderaanpak met zowel kortetermijneffecten als structurele mobiliteitseffecten. De toolbox bestaat uit factsheets en praktijkvoorbeelden.

Er zijn 56 projecten gevonden.

Factsheet: Campagnes Fietsstimulering

Fietsstimuleringscampagnes zijn initiatieven die met name overheden, maar ook organisaties en stichtingen opzetten om het gebruik van de fiets te bevorderen.

Factsheet: Financiële fietsregelingen

Als onderdeel van een werkgeversaanpak kunnen werkgevers geadviseerd worden over financiële fietsregelingen. Zij kunnen financiële regelingen aanbieden.

Factsheet: Innovaties doorstroming fietsers

Deze factsheet richt zich op innovaties en oplossingen die de doorstroming van fietsers bevorderen, zoals het verminderen van wachttijd bij verkeerslichten.

Factsheet: Fietsvoorzieningen bij de werkgever

Als onderdeel van een werkgeversaanpak kunnen werkgevers geadviseerd worden om fietsgebruik te faciliteren. Deze factsheet gaat over fysieke voorzieningen.

Praktijkvoorbeeld: Betrouwbare en passende reisinformatie Rotterdam Onderweg

Rotterdam Onderweg is een bereikbaarheidsplatform in de regio Rotterdam, dat actuele, betrouwbare en passende reisinformatie aan reizigers biedt.

Praktijkvoorbeeld: Deelfietssysteem Hello-Bike Zuidas Amsterdam

Voor de laatste afstand naar het werk is op de Zuidas de pilot Hello-Bike opgezet. Verspreid over het gebied staan er deelfietsen klaar voor gebruik.

Factsheet: Werkgeversaanpak

Werkgeversaanpak is een vorm van indirecte mobiliteitsbeïnvloeding: werkgevers worden actief ondersteund in het optimaliseren van hun mobiliteitsbeleid.

Factsheet: Kleine infrastructurele maatregelen

Wegwerkzaamheden hebben andere verkeersstromen op netwerkniveau tot gevolg en daarbij ontstaan nieuwe knelpunten. Kleine maatregelen kunnen deze wegnemen.

Factsheet: In-car parkeerinformatie

Bij in-car parkeerinformatie wordt de automobilist pre-trip en on-trip geïnformeerd over de actuele parkeersituatie op de bestemming.

Factsheet: Deelfietssystemen

Deelmobiliteit biedt gebruikers op korte termijn toegang tot een vervoersmiddel dat zij zelf niet bezitten, maar waarover ze wel tijdelijk kunnen beschikken.

Factsheet: OV-probeeraanbod

OV-probeeraanbiedingen zijn bedoeld om automobilisten gratis of met korting kennis te laten maken met het reizen met het OV op trajecten voor een periode.

Factsheet: Logistieke aanpak

Om de wegcapaciteit te benutten wordt goederenstromen efficiënt georganiseerd, daarom wordt er een logistieke aanpak ontwikkeld.

Factsheet: Stand-by bergers

Om de duur van verstoring zo veel mogelijk te beperken zijn afspraken gemaakt over het versneld bergen of verplaatsen van voertuigen.

Factsheet: Onderwijsaanpak

Spitsdrukte in het OV is onprettig voor reizigers. Dit maakt het OV minder aantrekkelijk, vergeleken met reizen met de auto.

Factsheet: Hubs

Deze factsheet richt zich op hubs die personenvervoer faciliteren, en dan met name op de personenhubs.

Praktijkvoorbeeld: La Vuelta Holanda: omgevingscommunicatie 2.0

De eerste 3 etappes van de Vuelta vonden in augustus 2022 plaats in Nederland. Tijdens deze wielerwedstrijd was het parcours voor autoverkeer dicht.

Praktijkvoorbeeld: Spitsmijden Maastunnel

Van juli 2017 tot augustus 2019 is de Maastunnel in Rotterdam gerenoveerd, waarbij de oeververbinding alleen van zuid naar noord geopend was.

Praktijkvoorbeeld: OV-probeeraanbod Maastricht Bereikbaar

Actie Ontdek het OV verleidt autoforensen in Maastricht om vaker het openbaar vervoer te gebruiken. Deelnemers mogen het OV 8 weken lang gratis uitproberen.

Praktijkvoorbeeld: Doelgroepgerichte reisinformatie via sociale media bij De Nieuwe N200

De N200 verbindt Amsterdam vanaf de ring A10 met de bebouwde kom van Zandvoort. 2 jaar lang vonden op het traject ingrijpende wegwerkzaamheden plaats.

Factsheet: Pre-trip: websites en andere (eigen) kanalen

We hebben eigen kanalen en kanalen van partners om informatie over wegwerkzaamheden te delen. Websites spelen een grote rol bij het communiceren van hinder.